Chiritoiu: Romanii trebuie sa fie foarte atenti la promotiile Black Friday, nu sa se bazeze doar pe autoritati
Data publicarii: 15-05-2018 | Economie
Romanii trebuie sa fie foarte atenti la campaniile de genul Black Friday si sa compare preturile si calitatea produselor, nu doar sa astepte ca autoritatile sa sanctioneze magazinele care nu respecta legea, a declarat, luni, Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
"Oamenii ar trebui sa-si faca temele, sa verifice preturile care au fost inainte, pentru ca online poti sa vezi si preturi mai vechi. Trebuie sa se informeze mai bine. Companiile in primul rand au interesul sa fie corecte, pentru ca altfel risca sa distruga increderea consumatorilor si oamenii vor evita si nu vor mai dori sa cumpere, iar atunci companiile pot suferi", a aratat Chiritoiu.
El a adaugat ca preturile online pot fi mai bune decat cele din comertul traditional, insa magazinele induc consumatorilor perceptia eronata ca produsele sunt mai ieftine in timpul promotiilor.
Potrivit lui Chiritoiu, autoritatile trebuie sa vegheze la respectarea legii, dar si oamenii trebuie sa faca un efort sa nu pice in aceste capcane.
"Noi, autoritatile statului, in special cei care se ocupa de protectia consumatorului, trebuie sa fim atenti la respectarea legislatiei privind promotiile. Dar asta nu inseamna ca oamenii trebuie sa se culce pe o ureche si sa nu fie atentii la banii lor. Oricare dintre noi, cand cumparam ceva, suntem atenti, comparam preturile, ne uitam la calitate, deci facem un anumit efort. Este o lectie generala de viata. Nu trebuie sa te bazezi pe nimeni 100%, important este sa te bazezi pe tine", a sustinut Chiritoiu.
El a aratat ca reprezentantii Consiliului au descoperit incidental aceste nereguli, in timp ce analizau aspecte legate de concurenta, intr-un caz in care o platforma online este suspectata ca isi privilegiaza produsele proprii in dauna produselor unor terti, in sensul ca le pozitioneaza mai atractiv pentru consumatori. Astfel, au fost gasite nereguli la promotiile Black Friday in majoritatea cazurilor, iar la 20% din cazuri preturile erau chiar mai mari decat in mod obisnuit.
"Datele le-am trimis la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, care poate aplica sanctiuni acestor companii", a mai spus seful Concurentei.
Comerciantii online nu respecta legislatia in domeniu, in cadrul campaniilor de reduceri, a constatat Consiliul Concurentei in urma unei anchete sectoriale privind comertul electronic, potrivit unui comunicat de la inceputul lunii mai. Astfel, in cadrul analizei, autoritatea de concurenta a remarcat faptul ca pretul la care se aplica reducerea (pretul de referinta, care apare "taiat"), afisat de comerciantii online, este mai mare decat nivelul prevazut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate.
Astfel, din datele analizate de autoritatea de concurenta, reiese exista un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de preturi. In aceste conditii, mecanismele de manifestare a concurentei prin pret in cadrul promotiilor sunt distorsionate, perceptia clientilor cu privire la pretul real (pretul de referinta) fiind deformata.
Vanzarile realizate in cadrul principalei campanii promotionale Black Friday au ajuns, in anul 2017, la aproximativ 200 de milioane de euro, reprezentand aproximativ 7% din vanzarile realizate in tot anul.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare