Ministerul Transporturilor a absorbit circa 820 de milioane de euro, situandu-se pe locul doi, dupa agricultura

Data publicarii: 17-05-2018 | Economie
Ministerul Transporturilor a absorbit pana in prezent aproximativ 820 de milioane de euro, situandu-se pe locul doi, dupa agricultura, ca valoare a fondurilor atrase de Romania, informeaza joi institutia. "Structurile de specialitate ale ministerului implementeaza o serie de masuri pentru a aduce si mentine ritmul de lucru al antreprenorilor la un nivel ridicat prin intalniri de lucru constante, vizite regulate in santierele de lucrari, monitorizari lunare ale graficelor de executie. In ceea ce priveste situatia executiei bugetare pe proiecte, la trimestrul I 2018 (cu corectie aplicata) Ministerul Transporturilor a avut ca tinta de absorbtie 229.489.487 lei, din care a realizat 99,17%, reprezentand 227.575.076 lei", se spune intr-un comunicat as Ministerului Transporturilor, remis joi AGERPRES. In ceea ce priveste stadiul contractarii in cadrul POIM 2014-2020, din totalul in valoare de peste 6,809 miliarde de euro (UE + buget de stat) la acest moment au fost aprobate proiecte in procent de 73,96% din alocarea UE, din februarie 2017 pana in prezent, si contractate in procent de 61,07%, din care Fond de Coeziune 74,74% si Fond European de Dezvoltare Regionala 32,05%. In total au fost aprobate 35 de proiecte in valoare eligibila de peste 4,937 miliarde de euro. Pentru acest an, Ministerul Transporturilor are in plan transmiterea a sapte aplicatii noi de finantare catre Comisia Europeana, aferente urmatoarelor proiectelor majore: 'Modernizare ecluze FAZA 2' (deja transmis CE in luna aprilie 2018)', 'Reabilitare DN 73 Pitesti - Brasov', 'Constructie pod peste Dunare la Braila',      'Constructie Centura Bucuresti', 'Constructie autostrada Transilvania - sectiunea Gilau - Nadaselu-Mihaiesti', 'Constructie drum de mare viteza Pitesti - Craiova' si 'Imbunatatirea serviciilor de transport public de calatori cu metroul pe Magistrala 2 Berceni - Pipera'. "Toate aceste proiecte se afla intr-un stadiu avansat din punctul de vedere al pregatirii documentatiilor necesare pentru completarea corespunzatoare a aplicatiei de finantare, beneficiind constant de asistenta tehnica din partea JASPERS. De asemenea, toate proiectele noi aflate in portofoliu vor fi lansate respectand toate prevederile legale din domeniu, inclusiv aspecte legate de aprobarile de mediu, calitatea documentatiei, respectarea procedurilor privind achizitiile publice. Proiectele noi impreuna cu cele aflate in diferite stadii de implementare vor asigura tintele de absorbtie stabilite pentru anul 2018, astfel incat pentru acest an nu exista un risc de dezangajare a fondurilor nerambursabile pentru sectorul de transport. Responsabilii ministerului cunosc foarte bine problemele existente si fac toate eforturile pentru atingerea tintelor stabilite pentru dezvoltarea infrastructurii de transport folosind finantarea nerambursabila disponibila in cadrul POIM pentru perioada 2014-2020", dau asigurari reprezentantii MT. Deputatul PNL Lucian Bode a prezentat, in urma cu trei zile, o scrisoare transmisa de comisarul european Corina Cretu premierului Viorica Dancila si ministrilor Fondurilor Europene, Rovana Plumb, si Transporturilor, Lucian Sova, in care aceasta se arata extrem de ingrijorata cu privire la planificarea si implementarea proiectelor de infrastructura de transport. "Documentul reprezinta inca o dovada a faptului ca Guvernul condus de doamna Viorica Vasilica Dancila si girat de domnul Dragnea este o frana in calea dezvoltarii Romaniei. (...) Aceasta scrisoare nu este una de gratulare a celor doi ministri pentru activitatea exceptionala pe care o desfasoara, ci, din contra, este un strigat de disperare al partenerilor europeni prin vocea doamnei comisar european Corina Cretu in legatura cu ritmul extrem de lent si modul deficitar in care sunt planificate si implementate proiectele de infrastructura de transport in Romania. Ingrijorarea majora vizeaza slaba capacitate a celor doua ministere si a Guvernului Romaniei in ansamblul sau de atrage finantarea pusa la dispozitia tarii noastre prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, vorbim despre 5,1 miliarde de euro alocate Romaniei pentru sectorul transporturi din Fondul de coeziune si din Fondul european de dezvoltare regionala. (...) Este o scrisoare fatala pentru intreg Cabinetul Dancila", a spus Bode intr-o conferinta de presa. In scrisoarea datata 25 aprilie, Corina Cretu se arata extrem de ingrijorata cu privire la planificarea si implementarea proiectelor de infrastructura de transport cofinantate de Fondul de coeziune si Fondul european de dezvoltare regionala. "Pentru a permite absorbtia alocatiilor bugetare disponibile in anii urmatori este nevoie ca proiecte noi sa fie lansate urgent pe teren. In acest sens, autoritatile romane vor trebui sa acorde o atentie deosebita exercitiilor bugetare pentru 2019 si anii ulteriori pentru a se evita dezangajarea de fonduri, intrucat proiectele aflate in a doua faza se vor apropia de finalizare, iar noile proiecte risca a fi inca in faza de demarare, fara sa genereze cheltuielile necesare", arata Cretu, in scrisoarea transmisa premierului si celor doi ministri si pusa la dispozitie de PNL. Comisarul european sustine ca pregatirea si prezentarea de proiecte noi pentru perioada de programare actuala a fost mult intarziata, mentionand ca numai patru proiecte au fost depuse intr-un interval de patru ani. "Salut faptul ca noi proiecte sunt in curs de pregatire pentru a fi inaintate Comisiei, dar in acelasi timp imi exprim ingrijorarea fata de nivelul scazut de maturitate al acestora", spune Corina Cretu. Ea mentioneaza faptul ca pregatirea proiectelor este foarte slaba si, prin urmare, concentrata pe un numar limitat de investitii. "Inseamna ca intarzierile inregistrate in implementarea acestor cateva proiecte ar putea conduce la dezangajari imediate in anul respectiv, periclitand astfel nu numai axele prioritare pe transport din cadrul POIM (...), cat si politica de coeziune in Romania in general. (...) Va recomand sa evitati metodele care au dus la intarzieri de proiect si depasiri de costuri in trecut", mai arata Corina Cretu in scrisoare.

Sursa: Agerpress