Piata romaneasca a bunurilor de larg consum pentru acasa a crescut cu 13% in primul trimestru (studiu)

Data publicarii: 23-05-2018 | Economie
Piata romaneasca a bunurilor de larg consum pentru acasa a inregistrat in primul trimestru al acestui an o crestere cu 13% fata de aceeasi perioada a anului trecut, avansul cel mai mare fiind consemnat pe segmentul produselor de ingrijire personala pentru care romanii au cheltuit cu 17% mai mult in perioada mentionata, conform unui studiu GfK. Spre deosebire de perioadele anterioare, volumele cumparate in primul trimestru au reintrat pe o curba ascendenta (+7,4%). "Familiile cu copii sunt cele care si-au intensificat cel mai mult cheltuielile pentru bunuri de larg consum. Cresteri mari s-au inregistrat si in randul gospodariilor din localitatile mari, cu peste 150.000 de locuitori. Din punct de vedere al regiunii, Banat-Crisana-Maramures si Oltenia au avut cele mai semnificative evolutii pe parcursul primului trimestru", se arata in studiul GfK, care monitorizarea consumul casnic pentru toate categoriile de produse de FMCG prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori. Formatele moderne de comert raman principalul canal in ceea ce priveste cumparaturile pentru acasa. In prezent, ele acopera 62% din vanzarile de bunuri de larg consum si se situeaza la acelasi nivel ca in primul trimestru din 2017. "Toate canalele de comert modern (hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip discount, magazine moderne de proximitate) au inregistrat cresteri de doua cifre. Observam insa cea mai dinamica evolutie in zona comertului de proximitate, acestea reusind sa atraga aproape 400.000 de noi familii cumparatoare", mentioneaza studiul citat. Categoria cu cea mai accelerata crestere in primul trimestru a fost cea de ingrijire personala, romanii cheltuind cu 17% mai mult pentru aceasta. Produsele alimentare (proaspete, dar si ambalate) au avut, de asemenea, cresteri peste media pietei, datorate intensificarii consumului. In schimb, bauturile si produsele pentru ingrijirea locuintei au crescut intr-un ritm mai lent. "Cheltuielile medii pe familie au crescut cel mai mult pentru categorii precum oua, unt, cidru, bere cu arome sau produse de igiena orala (in special periute de dinti si apa de gura), in vreme ce au scazut pentru produse precum suc de rosii, conservanti alimentari sau batoane de susan", arata studiul GfK. Pe de alta parte, la nivelul intregii piete de bunuri de larg consum, ponderea produselor achizitionate la promotie a scazut usor comparativ cu primele 3 luni ale anului trecut. In prezent, 18% din vanzarile care ajung in consumul casnic sunt acoperite de promotii. Realizatorii studiului remarca o evolutie pozitiva a acestora in magazinele de proximitate, in timp ce hipermarketurile, supermarketurile si magazinele de tip discount au vandut intr-o pondere mai mica produse aflate la promotie. "Marcile private cumuleaza aproape 16% din cheltuielile destinate consumului casnic si se situeaza aproximativ la acelasi nivel ca in primul trimestru din 2017. Marcile retailerilor si-au pierdut din importanta in categorii precum apa, vin, detergent de rufe sau produsele de ingrijire orala, in timp ce au castigat teren in snacks-uri, conserve, produse de hartie (servetele, prosoape de hartie, role de hartie etc.) sau mancare pentru animale", subliniaza studiul citat.

Sursa: Agerpress