Aproape 6 milioane de romani cu acces la Internet au cumparat online cel putin o data pe luna, in ultimul an (studiu)

Data publicarii: Astazi, 29-05-2018 | Economie
Mai mult de jumatate dintre romanii care au acces la Internet, respectiv aproape 6 milioane de utilizatori, au cumparat online cel putin o data pe luna, in decursul ultimului an, in crestere cu 9% fata de aceeasi perioada din 2016-2017, reiese dintr-un studiu realizat de catre GPeC si iSense Solutions. In timp ce 53% dintre persoanele care au acces la Internet si-au achizitionat online un anumit produs, in ultimele 12 luni cumparaturile online au devenit mai populare pentru categorii noi de clienti, cea mai mare crestere, de la 36% la 51%, fiind inregistrata pentru segmentul de varsta de 45-54 ani. De asemenea, o crestere importanta se observa si in categoria de varsta intre 35-44 ani, de la 51 la 58%, in timp ce pentru utilizatorii cu varsta intre 18 si 34 ani datele s-au pastrat la acelasi nivel ca in perioada 2016-2017. Potrivit cercetarii, romanii cumpara online tot din magazinele cu care sunt obisnuiti. Astfel, ca si in perioada 2016-2017, romanii au vizitat, in medie, cate noua magazine, cu o frecventa de 3-4 ori pe saptamana. Principalele motive ale achizitiilor online raman aceleasi: timpul redus, posibilitatea de a compara preturile de la diferite magazine si o varietate tot mai mare a produselor pe care le pot comanda din mediul online. Totodata, 65% dintre respondenti au mentionat ca nu au incredere in faptul ca produsele prezentate pe site-uri corespund, de fapt, realitatii, iar 58% dintre romani aleg sa cumpere din magazinele fizice pentru a putea alege si testa pe loc produsele pe care si le doresc, in timp ce 46% dintre cei chestionati se tem de o eventuala frauda atunci cand fac cumparaturi online. In ceea ce priveste categoriile de produse care s-au vandut cel mai bine in online in ultimele 12 luni, analiza de specialitate releva ca electronicele si electrocasnicele, articolele vestimentare si accesoriile fashion, calculatoarele si laptopurile, cat si produsele cosmetice si farmaceutice ocupa primele locuri in preferinte. In plus, categorii ce au atras cel mai mare numar de clienti noi sunt fashion, cu o crestere de la 80% in 2017 la 86% in 2018, urmata de serviciile de turism si hoteliere, cu o medie de la 70% la 77%, si carti, de la 67% la 72%. La nivel general, 92% dintre cumparatorii online au achizitionat articole electrocasnice si electronice, cheltuind aproximativ 1.098 de lei. In acelasi timp, 86% dintre romani au cheltuit 833 lei pentru achizitia de articole vestimentare si accesorii tip fashion, in timp ce 83% dintre acestia au alocat putin peste 1.000 lei pe an pentru laptopuri si calculatoare. De asemenea, 81% dintre romani au alocat, in medie, 807 lei pentru achizitia de produse cosmetice si farmaceutice, iar 77% dintre acestia au optat pentru sejururi si calatorii, cu o medie de 787 lei pe an. In ultimele 12 luni, cele mai importante achizitii online au fost pentru serviciile hoteliere (1.305 lei), electronice si electrocasnice (1.098 lei), mobila si decoratiuni interioare (833 lei) sau articole pentru masini (807 lei). Fata de 2016-2017, suma anuala medie cheltuita inregistreaza cresteri de aproximativ de 5-7% pentru fiecare categorie. Cele mai importante majorari se regasesc in categoriile de telecomunicatii, bilete de transport auto, tren sau avion si Home & Deco, cu medii de crestere de 10, 12, respectiv 16%. Principalele motive pentru care 70% dintre romani aleg sa cumpere online pentru a economisi timp, iar 50% prefera acest tip de shopping pentru varietatea mare de produse gasite si posibilitatea de a compara usor ofertele de la diferite magazine. In plus, 48% dintre cumparatorii online cred ca preturile sunt mai accesibile in mediul online, in timp ce 46% dintre cei chestionati sustin ca si-au gasit produsul dorit doar pe internet. Cat priveste platile online cu cardul, in 2018, peste trei sferturi dintre romani (76%) aleg sa achite in numerar la primirea coletului, raportul fiind cu constant cu cel din 2016-2017, respectiv 78% dintre respondenti. Platile cu cardul inregistreaza o crestere de 5 puncte procentuale in acest an, pana la 55%, de la 50%, in anul anterior. O crestere de 21% se remarca si in valoarea sumelor platite cu cardul, de la 1.489 lei in perioada 2016-2017 la 1.793 lei, in ultimele 12 luni. Pentru magazinele online din strainatate, romanii au cheltuit, in medie, 281 de euro in intervalul de referinta, valoarea crescand usor in acest an, la 301 euro. Totusi. in ceea ce priveste plata online, lipsa increderii in oferirea datelor de pe card este in continuare principalul motiv pentru care 70% dintre romani aleg sa plateasca numerar, fata de 65%, in 2017. Alte motive enuntate de catre respondentii studiului sunt: teama de a nu fi fraudati (47%) si perioada lunga in care si-ar recupera banii in cazul unei eventuale fraude (35%). Pe tema noului Regulament European privind Protectia Datelor cu Caracter Personal (GDPR), 85% dintre romani au declarat ca sunt familiarizati cu acest concept si cu ce reglementari aduce acesta. Mai mult, 76% dintre respondenti au spus ca sunt deschisi sa isi realizeze un cont in cadrul unui magazin online si dupa data de 25 mai, un procent la fel de mare declarand ca vor ramane, in continuare, abonati la newsletterele primite de la magazinele pe care le viziteaza. Cercetarea a fost realizata in luna mai 2018 pe un esantion reprezentativ urban format din 914 respondenti selectati din panelul online researchromania.ro, persoane cu varsta de peste 18 ani, utilizatori de internet. Initiatorii proiectului sunt GPeC, cel mai mare eveniment de eCommerce din Europa de Sud-Est, si compania de cercetare iSense Solutions - The Modern Consumer Company.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: