Andreea Paul (INACO): Romania aloca 7% din PIB pentru achizitiile publice, jumatate fata de media europeana

Data publicarii: 22-06-2018 | Economie
Europa trebuie sa gestioneze mai inteligent noua competitie globala in Revolutia 4.0., in acelasi timp in care Romania aloca doar 7% din PIB pentru achizitiile publice, jumatate din media Uniunii Europene, a punctat, vineri, intr-o conferinta de specialitate, Andreea Paul, presedinte al Initiativei pentru Competitivitate - INACO. "Exista un raport dedicat competitivitatii digitale care a aparut saptamana trecuta si care ne arata ca SUA conduc topul mondial al acestui segment. Acestea sunt urmate de Singapore si de catre tari europene, ca Suedia, Danemarca, Elvetia si asa mai departe. SUA si China conduc toate rapoartele mondiale dedicate investitiilor in cercetare-dezvoltare-inovare si tehnologia informatiilor si comunicatiilor. Incep cu acest prim semnal pentru toata Europa, de a gestiona mai inteligent noua competitie globala in revolutia 4.0. In acelasi raport publicat de IMD, Romania urca sapte pozitii, dar continua sa se aseze in a doua jumatate a clasamentului celor 63 de tari analizate, si anume pe locul 47. Vestea buna este ca am urcat de pe locul 54 de anul trecut, pe locul 47, anul acesta, si ca suntem pe locul 12 in acelasi top la viteza internetului, pe locul 14 la numarul de absolventi in stiinte si pe locul 15 la competentele digitale. Vestea nu este foarte buna, cand vorbim despre faptul ca Romania este la coada clasamentului global la implicarea comunitatilor locale, adica a oraselor, dar si la capacitatea Guvernului de a achizitiona tehnologii noi, inclusiv cele din zona ITC si digitalizare", a declarat Paul. Lectorul universitar a mentionat, totodata, ca la nivel european 14% din PIB este dedicat achizitiilor publice, in timp ce media pentru Romania se situeaza la jumatate. "Daca vrem sa intelegem cu adevarat cum va arata economia viitorului, ea va fi cu siguranta digitala si este suficient sa ne uitam la ce fac copiii nostri. Daca instrumentele de informare pe care ei le folosesc sunt digitale, stiind ca acesti copii reprezinta viitorul, ne dam seama ca toata societatea in ansamblu va fi digitala. Desi avem date care ne arata ce capacitate fantastica are digitalizarea pentru a creste forta industriei europene, ne intrebam de ce nu reusim sa acoperim nevoia de competente digitale la nivel european. 40% din forta de munca europeana nu are competentele digitale suficiente. In zona achizitiilor publice e, deopotriva, suficient spatiu pentru noi inovatii digitale. La nivel european, 14% din PIB este dedicat achizitiilor publice, in timp ce in Romania procentul este de doar 7%. Deci, e vorba despre o felie foarte mare din produsul intern brut al Europei, dedicat noilor potentiale achizitii pentru digitalizare. SUA si Uniunea Europeana nu diferentiaza mult in numarul de intreprinderi nou create. La sansa start-up-urilor de a rezista pe piata in aceasta noua competitie a revolutiei industriale 4.0, de a deveni companii mari care sa ofere, la randul lor, o inovatie digitala, SUA depaseste cu foarte mult Uniunea Europeana", a subliniat sefa INACO. Comitetul European al Regiunilor si de Asociatia Municipiilor din Romania a organizat, vineri, la Bucuresti, conferinta cu tema 'Cresterea competitivitatii IMM-urilor prin digitalizare - provocarile pentru autoritatile regionale si locale'.

Sursa: Agerpress