CNAIR, despre Centura Capitalei: Primaria vehiculeaza public informatii neverificate, trunchiate si confuze

Data publicarii: 21-10-2018 | Economie
Primaria Generala a Capitalei vehiculeaza public, din nou, informatii neverificate, trunchiate si confuze referitoare la Centura Capitalei, iar modul in care Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea abordeaza acest subiect nu este de natura sa sprijine proiectul in sine, precizeaza reprezentantii Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, intr-un comunicat remis, sambata, AGERPRES. "Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea continua sa lanseze acuzatii la adresa CNAIR, fara a verifica informatiile si fara argumente reale. Desi i s-a explicat atat formal cat si informal care este parcursul unei cereri de finantare europeana, aceasta revine cu acuze bazate pe informatii prezentate trunchiat. De aceea ne vedem obligati ca pentru corecta informare a opiniei publice sa reamintim procedura legala necesara obtinerii fondurilor europene destinate inclusiv obiectivelor Centurii Bucuresti (autostrada de Centura Bucuresti Sud, pasajele Mogosoaia, Domnesti, Berceni si Oltenita, largirea la 4 benzi a sectiunilor cuprinse intre A1 si DN7, DN2 si A2 si A1 si DN5, aflate pe actuala Centura a Capitalei)", se mentioneaza in comunicat. Astfel, reprezentantii CNAIR explica faptul ca odata cu transmiterea prin MYSMIS 2014+ a documentatiei privind proiectul "Infrastructura Integrata pentru Zona orbitala a Municipiului Bucuresti", se declanseaza practic procesul de evaluare a proiectului de catre organismul intermediar pentru transporturi (DGOIT), aflat in subordinea Ministerului Transporturilor. Aceasta structura, in colaborare cu expertii Jaspers (organism tehnic al Comisiei Europene), evalueaza si valideaza documentatia tehnico-economica, iar formularul final al cererii de finantare, impreuna cu documentatia suport, verificata si validata, sunt transmise Comisiei Europene pentru acordarea finantarii. "In orice moment Comisia Europeana poate avea cunostinta de situatia parcursului Cererilor de finantare prin solicitarea unei informari din partea entitatilor implicate in procesul de evaluare. Subliniem ca Ministerul Transporturilor este cel care poate accesa fondurile europene in domeniu si de aceea procedura prevede ca evaluarea aplicatiei de finantare sa se faca prin colaborarea directa intre DGOIT si Jaspers, pe baza documentatiei transmise de CNAIR S.A", se subliniaza in comunicat. In ceea ce priveste intabularea suprafetelor aferente lucrarilor de modernizare a Centurii Bucuresti, conform sursei citate aceasta procedura are loc legal in momentul in care sunt expropriate suprafetele de teren in cauza si trecute in patrimoniul statului roman, in administrarea MT si in concesiunea CNAIR S.A. "La ora actuala, majoritatea terenurilor aferente Centurii Bucuresti sunt intabulate. A mai ramas de intabulat o mica parte din suprafete, acolo unde nu a fost clara situatia juridica a persoanelor expropriate. Pentru acestea CNAIR face demersuri permanente la autoritatile locale, care au ca scop reglementarea situatiei juridice. In plus, pentru sectorul A1-DN7, exista deja un contract de prestari servicii destinate intocmirii cadastrelor iar pentru sectorul DN2-A2, se afla in desfasurare o procedura de achizitie publica destinata prestarii serviciilor de cadastru. Aceste proceduri sunt urmate pentru fiecare obiectiv care este construit pe Centura Bucuresti, pe masura evolutiei. Trebuie spus si ca pentru obiectivele de modernizare a Centurii Bucuresti, constructia poate incepe imediat dupa emiterea deciziei de expropriere, iar pe perioada executiei lucrarilor se desfasoara procedurile de intabulare, fara sa afecteze bunul mers al proiectelor", se mai precizeaza in comunicat. Referitor la transferul dreptului de administrare al drumurilor aflate in concesiunea CNAIR S.A., reprezentantii companiei semnaleaza ca acesta presupune declasarea de la nivel de Drum National la nivel de Drum Judetean sau local. Ca atare administrarea acestor cai rutiere, revine ulterior declasarii, Unitatilor Administrativ Teritoriale pe raza carora se afla. In ceea ce priveste Centura Bucuresti, o mare parte din obiectivele acesteia se afla pe raza Judetului Ilfov. "In toate discutiile cu Primaria Generala a Capitalei, Ministerul Transporturilor si CNAIR S.A. nu s-au opus niciodata predarii administrarii Centurii Bucuresti la PMB, in conditiile legii. Dovada stau intalnirile, atat la nivel de experti cat si la nivelul  Primarului General cu Ministrul Transporturilor, dar si Foaia de Parcurs stabilita impreuna. Este important sa atragem atentia insa ca modul in care Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea abordeaza acest subiect nu este de natura sa sprijine proiectul in sine. Trebuie sa mai precizam ca in toate discutiile cu Primaria Generala a Capitalei, CNAIR S.A a pus pe primul loc interesul public. Acesta este si motivul pentru care Compania a acceptat, la solicitarile PMB, sa modifice Proiectul deja finalizat al Pasajului Domnesti, chiar daca aceasta situatie a dus la reluarea proiectarii, intarzierea lucrarilor si cresterea pretului acestui obiectiv, in special ca urmare a aparitiei unor suprafete suplimentare de teren care trebuie expropriate pentru constructia in noua configuratie. Motivul invocat de Primaria Generala a Capitalei, la momentul la care s-a acceptat aceasta modificare, a fost ca locuitorii din zona au nevoie de tramvai pe Prelungirea Ghencea, situatie identificata insa de PMB dupa doi ani de evaluare a ofertelor, dupa stabilirea configuratiei acestui pasaj si dupa semnarea contractului de proiectare si executie a lucrarilor pentru pasajul Domnesti. La acea data, PMB a promis ca va sustine CNAIR S.A pentru a obtine rapid aprobarea exproprierii suprafetelor suplimentare necesare si a noilor autorizatii de constructie. CNAIR S.A. a dovedit ca pune pe primul loc interesul public, inclusiv in ceea ce priveste intrarea in Bucuresti a Autostrazii 3 ( autostrada urbana), pentru care a acceptat sa plateasca sistemul de semaforizare. Aceasta in conditiile in care intersectia cu soseaua Petricani se afla pe teritoriul Capitalei, iar configurarea intersectiei s-a facut de comun acord cu PMB. Pentru ca dupa deschiderea circulatiei pe acest sector de autostrada, pe soseaua Petricani din Bucuresti urmeaza sa intre 20.000 de autovehicule zilnic, CNAIR S.A. a decis sa suporte cheltuielile semaforizarii acestei intersectii, pentru care PMB nu a prezentat nicio solutie viabila pana la ora actuala", sustin reprezentantii CNAIR. Primarul general al capitalei, Gabriela Firea, a afirmat sambata, intr-un comunicat de presa, ca se impune o "schimbare majora" la nivelul conducerii CNAIR, precizand ca va supune acest subiect spre dezbatere in forurile statutare ale PSD. "Reabilitarea soselei de Centura este un proiect de importanta majora pentru Capitala, iar orice abordare neprofesionista fata de un proiect de asemenea anvergura denota dezinteres fata de bucuresteni si fata de cei care tranziteaza orasul. Nu putem asista pasivi la modul in care CNAIR temporizeaza acest proiect, din lipsa de profesionalism si/sau din cauza unor interese politice si economice nelegitime, acesta fiind motivul pentru care solicitam insistent si, se pare, foarte deranjant, sa preluam acest obiectiv de investitii. Intrucat am epuizat toate variantele constructive si am constatat ca grupurile de lucru constituite pentru acest obiectiv au fost doar un mijloc de a tergiversa in mod birocratic lucrurile, cred ca se impune o schimbare majora la nivelul conducerii CNAIR, iar pentru asta sunt doar doua variante: demisia sau demiterea. Voi supune acest subiect spre dezbatere in forurile statutare ale partidului", a declarat Firea. Potrivit PMB, declaratiile publice facute la inceputul acestei saptamani de premierul Viorica Dancila, potrivit carora dosarul prin care se solicita finantarea din bani europeni pentru soseaua de Centura este gata si luni va fi transmis Comisiei Europene, sunt infirmate de reprezentanti ai CE. "In acest context, in care un termen asumat a fost deja depasit, consideram ca doamna Dancila a fost indusa in eroare de reprezentantii CNAIR, institutie care are in concesiune acest obiectiv, cu privire la stadiul real al dosarului. Nu este prima data cand CNAIR dezinformeaza nu doar inalti oficiali, ci si populatia, dupa ce a sustinut, acum cateva luni, ca nu poate transfera Primariei Municipiului Bucuresti acest obiectiv, intrucat anumite sectiuni beneficiaza de finantare europeana. Primarul General a clarificat, la acel moment, ca, de fapt, finantarea este alocata pentru obiectivul de investitii, nu pentru institutia care il deruleaza. Concret, informatia publicata astazi, conform careia dosarul pentru finantarea lucrarilor la Centura Capitalei se afla in analiza JASPERS, nu inseamna ca cererea de finantare este finalizata si nici ca este depusa la Comisia Europeana", se arata in comunicatul PMB. Conform sursei citate, JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions) este un organism consultativ, rezultat din parteneriatul de asistenta tehnica dintre trei membri, Comisia Europeana, BEI si BERD, care poate emite in continuare observatii si poate solicita modificari de forma sau de fond ale documentatiei. Procesul de analiza ar putea fi unul de durata, asadar termenele initiale ar putea fi modificate, precizeaza PMB. "Abia dupa parcurgerea acestei etape, adica finalizarea documentatiei conform consultarii cu expertii JASPERS, cererea de finantare poate fi transmisa, prin sistemul MYSMIS 2014+, pentru a intra, conforma din punct de vedere administrativ, in evaluare tehnica si financiara (...) conform Ghidului Solicitantului, pentru proiectele depuse pe POIM, unul dintre criteriile de eligibilitate se refera la terenurile pe care se vor construi/extinde/reabilita investitiile. In acest sens, solicitantul trebuie sa demonstreze ca detine sau ca este in procedura de a obtine dreptul de proprietate sau dreptul de administrare a acestora pe o perioada de cinci ani de la data previzionata pentru efectuarea platii finale in cadrul proiectului. Conform datelor detinute de specialistii PMB care au participat la grupurile comune de lucru pe acest proiect, CNAIR nu a realizat cadastrul si intabularea pentru anumite segmente din Centura Capitalei", adauga Municipalitatea. PMB si-a exprimat disponibilitatea de a sprijini CNAIR in realizarea acestor documentatii. "Un alt obstacol care, in viziunea CNAIR, ar impiedica preluarea de catre municipalitate a Centurii Bucurestiului este obligativitatea realizarii transferului printr-o lege organica. Daca ar exista o colaborare interinstitutionala corecta, daca interesul public ar fi plasat pe primul loc de conducerea CNAIR, iar aceasta si-ar recunoaste incapacitatea de a finaliza acest proiect vital, ar fi gasite solutii pentru transferul Centurii Capitalei la PMB. Concret, atunci cand a existat vointa politica, in anul 2001, Centura a putut fi transferata de la Primaria Capitalei la CJ Ilfov printr-un simplu Protocol", mentioneaza Municipalitatea. PMB afirma ca la nivelul acestei institutii exista o structura de specialitate, functionala si operativa, dedicata atragerii de fonduri europene, care are capacitatea de a urgenta demersurile pentru completarea si finalizarea dosarului de finantare. "Prin intermediul acestei structuri, au fost depuse numai anul acesta cereri de finantare in valoare de aproape 300 de milioane de euro", a adaugat PMB. Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) a depus, pe 15 octombrie, aplicatia de finantare in sistemul MYSMIS 2014+, pentru a accesa fondurile necesare proiectului "Infrastructura Integrata pentru Zona orbitala a Municipiului Bucuresti", masura care inseamna debutul procesului firesc de accesare a finantarii nerambursabile, preciza compania de drumuri intr-un comunicat remis vineri seara. "Premierul Viorica Dancila a fost corect informata si a spus adevarul atunci cand a afirmat ca dosarul prin care Romania solicita finantare din bani europeni pentru Centura Capitalei se afla in pregatire si urmeaza sa fie transmis la Bruxelles", se arata in comunicatul CNAIR.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: