Consiliul Concurentei: CEZ Distributie a implementat angajamentele asumate in cadrul investigatiei privind un posibil abuz de pozitie dominanta
Data publicarii: 31-10-2018 | Economie
Consiliul Concurentei a anuntat, marti, ca societatea CEZ Distributie (in prezent Distributie Energie Oltenia SA) a implementat angajamentele asumate in cadrul investigatiei privind un posibil abuz de pozitie dominanta al companiei pe piata de distributie de energie electrica, iar acestea au produs efectele urmarite, respectiv au inlaturat ingrijorarile concurentiale care au condus la declansarea acesteia.
Autoritatea de Concurenta a monitorizat atat implementarea angajamentelor, cat si evolutiile inregistrate, si a remarcat ca masurile au condus la supravegherea mai atenta a consumului de energie electrica, ceea ce a generat o scadere cu aproximativ 30% a pierderilor cauzate de sustragerile de energie electrica si de consumul neinregistrat cauzat de defectarea aparatelor de masura. De asemenea, s-a remarcat o crestere a puterii de negociere a clientilor finali non-casnici cu operatorul de distributie si la o imbunatatire a calitatii documentelor justificative pentru diferite etape din procesul de constatare, analiza si deconectare pentru cazurile de consum neinregistrat.
"Practic, am obligat compania sa creeze o procedura clara si transparenta pentru situatiile de deconectare, ceea ce a condus atat la o reducere cu 30% a pierderilor determinate de consumul neinregistrat de energie electrica, dar si la o imbunatatire a gradului de informare a furnizorilor si clientilor non-casnici. Ca urmare, vom discuta cu ANRE oportunitatea preluarii in legislatia secundara cel putin a unora dintre aceste masuri", a declarat presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.
Potrivit autoritatii de concurenta, angajamentele pe care operatorul de distributie si le-a asumat au vizat, in principal, situatiile de consum neinregistrat si sustragere de energie electrica.
Astfel, s-a demarat verificarea periodica a locurilor de consum ale clientilor non-casnici racordati la reteaua CEZ Distributie, astfel incat eventuale situatii de sustragere de energie/consum neinregistrat sa fie identificate cat mai curand, acordarea posibilitatii clientilor de a alege laboratorul la care sa fie realizata expertiza grupului de masurare, dar si o mai buna documentare a cazurilor prin stabilirea unui numar minim de documente care ar trebui sa se regaseasca la dosarul fiecarui caz.
De asemenea, alte angajamente au urmarit transmiterea de copii ale documentelor catre consumatorii susceptibili de consum neinregistrat/sustragere de energie electrica, organizarea unor sedinte de conciliere/mediere si invitarea clientului final sa participe alaturi de furnizorul sau de energie, dar si de catre experti in domeniul tehnic si/sau juridic, informarea periodica a furnizorilor cu privire la situatia clientilor implicati in situatii de consum neinregistrat si/sau sustragere de energie electrica, respectiv informarea de urgenta a furnizorului clientului asupra locului de consum al caruia s-a dispus masura deconectarii.
Nu in ultimul rand, a fost vorba despre realizarea de campanii de informare a clientilor cu privire la drepturile si obligatiile acestora, dar si la riscurile si consecintele la care se expun, precum si realizarea de cursuri de pregatire a personalului de specialitate al operatorului de distributie cu privire la procedurile aplicabile si regulile de concurenta.
Investigatia Consiliului Concurentei, declansata ca urmare a unei plangeri depuse de furnizorul de energie electrica SC Electrica Muntenia Nord SA (in prezent, Electrica Furnizare SA), viza un posibil abuz al CEZ Distributie SA, manifestat prin deconectarea nejustificata a alimentarii cu energie electrica a unui consumator non-casnic aflat in portofoliul unui furnizor concurent cu societatile de furnizare din grupul CEZ.
Concret, CEZ Distributie nu a deconectat consumatorul cand acesta era clientul CEZ Vanzare, desi avea suspiciuni de sustragere a energiei, ci dupa ce acesta si-a schimbat furnizorul si a devenit clientul societatii Electrica Muntenia Nord SA. CEZ Distributie nu a putut face dovada faptului ca a informat noul furnizor despre intreruperea alimentarii cu energie electrica sau despre riscul unei astfel de intreruperi si nici nu avea relatie contractuala directa cu consumatorul.
Ca urmare, Autoritatea de Concurenta a analizat comportamentul SC CEZ Distributie SA, impunand operatorului de distributie adoptarea de masuri, atat in relatia cu furnizorii, cat si cu clientii sai non-casnici.
Instanta a confirmat faptul ca aspectele sesizate de CEZ Distributie sunt reale, respectiv existenta unor interventii neautorizate asupra retelei, dar, in acelasi timp, a considerat ca operatorul de distributie nu are calitatea de a recupera contravaloarea energiei electrice consumate, aceasta calitate revenind furnizorului.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare