EY Romania: Optimizarea fluxului de numerar si rambursarea TVA in perioada starii de urgenta

Data publicarii: 12-05-2020 | Economie
Aproape în orice context economic dar mai ales în cel prezent, cel cauzat de limitarea de mișcare ce a urmat pandemiei de Covid-19, fluxul de numerar devine un aspect cheie pentru orice organizație care activează pe piețele interne sau internaționale. Potrivit experților EY România care au participat la un webinar pe această temă organizat de companie în contextul crizei actuale, „pentru contribuabilii care, datorită modelului de business, sunt în mod constant în situația de a solicita rambursări de TVA de la bugetul statului, TVA devine o variabilă importantă în gestiunea fluxului de numerar”.

Panelul webinarului amintit mai sus a fost alcătuit dintr-o serie de experți din adrul Departamentului de impozite indirecte al EY, respectiv departamentul de politici și controverse fiscale precum Călin Stan, avocat și Senior Manager, Cătălina Cambei, Manager, Ioana Iorgulescu, Partener Asociat și Cristina Galin, Manager Senior.

Potrivit specialiștilor, soluțiile de optimizare a fluxului de numerar apar încă din faza în care este conturată politica de achiziții. „Este cunoscut faptul că achizițiile de bunuri și servicii care beneficiază de aplicarea TVA, prin mecanismul taxării inverse, au un efect neutru asupra fluxului de numerar, ceea ce reprezintă un avantaj față de situația în care achizițiile presupun plata TVA către furnizori și recuperarea ulterioară a TVA de la bugetul statului. De același efect favorabil asupra fluxului de numerar se bucură și contribuabilii care, în baza unui certificat de amânare a plății TVA în vamă, pot beneficia de aplicarea TVA prin mecanismul taxării inverse în legătură cu importurile realizate. Acest aspect este valabil și în cazul contribuabililor care au obținut un certificat de operator economic autorizat (AEO) sau celor care dețin autorizație pentru procedura de vămuire la domiciliu”, spun experții care au participat la webinar.

O altă soluție la îndemână este reprezentată de posibilitatea ajustării bazei de impozitare pentru creanțele neîncasate și implicit, recuperarea de la bugetul de stat a taxei aferente. Această soluție aduce lichidități furnizorilor de bunuri și prestatorilor de servicii.

În cazul în care se ajunge la o cerere de rambursare a TVA de la buget, cel mai bun scenariu pentru acest lucru este ca rambursarea să se realizeze cu controlul ulterior, opțiune care permite recuperarea banilor mai rapid, prin soluționarea mai rapidă a cererii de rambursare. Orice rambursare de acest gen se face însă sub rezerva verificării ulterioare a contribuabilului de către organele fiscale. Prin urmare, posibilitatea de a beneficia în mod repetat de acest tip de rambursări depinde și de rezultatele acestor controale.

„Nu în ultimul rând, e important de avut în vedere activitatea de control derulată de ANAF în perioada stării de urgență, activitate care a fost temporizată în mod vizibil ca urmare a măsurilor de distanțare socială și a dificultăților practice de derulare a inspecțiilor la sediul contribuabilului. Deși inspecția fiscală la distanță nu a fost reglementată, derularea unei inspecții la distanță nu este imposibilă și poate fi o soluție atât pentru autorități cât și pentru contribuabilii care pot organiza și gestiona interacțiunea cu inspectorii și furnizarea de documente și informații prin mijloace electronice”, spun experții EY România.