Opinie Deloitte: COVID-19 mareste viteza de reactie pe piata imobiliara. Cum va arata noua normalitate?
Data publicarii: 14-05-2020 | ImobiliareCriza neaștepată ș aitipiă generată de virusul Covid-19 afectează in mod direct dar diferit ramurile economiei, altfel decât cauzele care au generat în trecut recesiuni economice majore. În mod tradițional, domeniul imobiliarelor reacționa cu un decalaj de șase luni fațăde restul industriilor în caz de despresie economică însă de această dată, reacțiunea a venit mult mai repede ca urmare a lipsei de predictibilitate și a adâncimii acestei crize. Cum ar putea arăta revenirea la normalitate pe acest segment?
Ei bine, potrivit unei analize Deloitte care ia în calcul evoluția acestui domeniu în timpul a patru mari evenimente de acest gen din trecut precum gripa asiatică din anul 1957, atacurile teroriste din 11 septembrie 2001, epidemia SARS din 2002 respectiv criza fincniară din anii 2008-2009, șocurile externe au avut un impact imediat pe termen scurt asupra prețurilor actielor imobiliare comerciale cu o influență minimă însă asupra activității de tranzacționare. Sectorul imobiliarelor comerciale au recuperat pierderile pricinuite de aceste evenimente în ritmuri diferite, beneficiind de o revenire rapidă în cazul evenimentelor punctuale și de una mai de lungă durată în cazul recesiunii din anul 2008.
Dacă înainte de criza provocată de ultima pandemie piața imobiliară se afla într-o poziție bună comparativ cu perioada de încetinire a creșterii economice de acum 12 ani, începând cu a doua săptămână a lunii martie, piețele financiare au scăzut brusc iar domeniul imobiliarelor a fost afectat direct și imediat în special din cauza deciziilor autorităților din cele mai multe state ale lumii, de a închide numeroase activități. S-a întâmplat același lucru și pe piața autohtonă unde odată cu închiderea marilor centre comerciale, autoritățile au pus mare presiune și pe lichiditățile proprietarilor de clădiri ori pe veniturile chiriașilor.
În acest moment, este aproape imposibil să estimăm revenirea la normalitate și n ce va consta această revenire însă putem analiza, pe baza datelor existente, provocările din acest domeniu dar și perspectivele imediate.
Astfel, potrivit lui Alexandra Smedoiu, Partener Servicii Fiscale și Lider al Serviciilor de Consultanță pentru Sectorul Imobiliar la Deloitte România, „jucătorii din domeniu au nevoie de un plan eficient și structurat pentru întoarcerea persoanelor în spațiile fizice după eliminarea restricțiilor, cum ar fi birourile, spațiile comerciale și hotelurile. Este clar că revenirea în spațiile fizice nu va însemna întoarcerea la vechea normalitate. De aceea, companiile trebuie să țină cont de noile modalități de interacțiune umană și să adapteze spațiile în consecință„.
„Utilizarea tehnologiei capătă o importanță decisivă în orice domeniu în această perioadă, iar domeniul imobiliar nu face excepție. Așadar, o zonă de focus este tehnologia, atât pentru angajați (dotările necesare pentru munca la distanță, aplicații pentru rotirea angajaților etc.), cât și pentru a îmbunătăți activitatea lor și a clienților (spre exemplu, soluții automatizate în depozitele care deservesc comerțul online). Tehnologia vine, însă, la pachet cu riscurile cibernetice, ceea ce determină companiile să consolideze măsurile de securitate cibernetică și de confidențialitate a datelor. Reevaluarea portofoliului de active pentru diminuarea riscurilor pe termen lung și gestionarea prudentă a fluxurilor de capital sunt, de asemenea, acțiuni menite să ajute jucătorii din industrie pentru a traversa mai ușor această criză. Pentru a se îndrepta cât mai repede spre faza de creștere, jucătorii din domeniu trebuie să înțeleagă cât mai bine noua normalitate”, continuă ea.
Astfel, atunci când vine vorba despre alegerea spațiilor închiriate pe viitor, chiriașii vor alege probabil flexibilitatea contractelor și cât mai multe facilități online, mai puține spații comune etc. Pe de altă parte, una dintre cele mai mari provocări ale acestui sector va fi cel legat de creșterea costurilor ca urmare a nevesității de tehnologizare.
Ei bine, potrivit unei analize Deloitte care ia în calcul evoluția acestui domeniu în timpul a patru mari evenimente de acest gen din trecut precum gripa asiatică din anul 1957, atacurile teroriste din 11 septembrie 2001, epidemia SARS din 2002 respectiv criza fincniară din anii 2008-2009, șocurile externe au avut un impact imediat pe termen scurt asupra prețurilor actielor imobiliare comerciale cu o influență minimă însă asupra activității de tranzacționare. Sectorul imobiliarelor comerciale au recuperat pierderile pricinuite de aceste evenimente în ritmuri diferite, beneficiind de o revenire rapidă în cazul evenimentelor punctuale și de una mai de lungă durată în cazul recesiunii din anul 2008.
Dacă înainte de criza provocată de ultima pandemie piața imobiliară se afla într-o poziție bună comparativ cu perioada de încetinire a creșterii economice de acum 12 ani, începând cu a doua săptămână a lunii martie, piețele financiare au scăzut brusc iar domeniul imobiliarelor a fost afectat direct și imediat în special din cauza deciziilor autorităților din cele mai multe state ale lumii, de a închide numeroase activități. S-a întâmplat același lucru și pe piața autohtonă unde odată cu închiderea marilor centre comerciale, autoritățile au pus mare presiune și pe lichiditățile proprietarilor de clădiri ori pe veniturile chiriașilor.
În acest moment, este aproape imposibil să estimăm revenirea la normalitate și n ce va consta această revenire însă putem analiza, pe baza datelor existente, provocările din acest domeniu dar și perspectivele imediate.
Astfel, potrivit lui Alexandra Smedoiu, Partener Servicii Fiscale și Lider al Serviciilor de Consultanță pentru Sectorul Imobiliar la Deloitte România, „jucătorii din domeniu au nevoie de un plan eficient și structurat pentru întoarcerea persoanelor în spațiile fizice după eliminarea restricțiilor, cum ar fi birourile, spațiile comerciale și hotelurile. Este clar că revenirea în spațiile fizice nu va însemna întoarcerea la vechea normalitate. De aceea, companiile trebuie să țină cont de noile modalități de interacțiune umană și să adapteze spațiile în consecință„.
„Utilizarea tehnologiei capătă o importanță decisivă în orice domeniu în această perioadă, iar domeniul imobiliar nu face excepție. Așadar, o zonă de focus este tehnologia, atât pentru angajați (dotările necesare pentru munca la distanță, aplicații pentru rotirea angajaților etc.), cât și pentru a îmbunătăți activitatea lor și a clienților (spre exemplu, soluții automatizate în depozitele care deservesc comerțul online). Tehnologia vine, însă, la pachet cu riscurile cibernetice, ceea ce determină companiile să consolideze măsurile de securitate cibernetică și de confidențialitate a datelor. Reevaluarea portofoliului de active pentru diminuarea riscurilor pe termen lung și gestionarea prudentă a fluxurilor de capital sunt, de asemenea, acțiuni menite să ajute jucătorii din industrie pentru a traversa mai ușor această criză. Pentru a se îndrepta cât mai repede spre faza de creștere, jucătorii din domeniu trebuie să înțeleagă cât mai bine noua normalitate”, continuă ea.
Astfel, atunci când vine vorba despre alegerea spațiilor închiriate pe viitor, chiriașii vor alege probabil flexibilitatea contractelor și cât mai multe facilități online, mai puține spații comune etc. Pe de altă parte, una dintre cele mai mari provocări ale acestui sector va fi cel legat de creșterea costurilor ca urmare a nevesității de tehnologizare.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall