Opinie Deloitte: Stimularea cererii de masini „verzi”, oportunitatea creata de criza pentru sectorul auto
Data publicarii: 16-09-2020 | AutoUnul dintre cele mai puternic afectate sectoare ale economiei ca urmare a restricțiilor impuse pe timp de pandemie a fost și industria auto, care a suferit un șoc puternic în prima jumătate a acestui an nu doar la nivel european ci în întreaga lume. Mai mult, pe fondul neîncrederii cu privire la evoluția pandemiei și a economiei globale care persistă în această perioadă, revenirea acestui sector este cel mult lentă dar mai degrabă incertă.
Potrivit celor mai recente studii, preocuparea principală a companiilor din sectorul automotive este legată de scăderea cererii. Problemele sunt cât se poate de vizibile pe de altă parte într-o economie precum cea a României, unde industria auto reprezintă o parte importantă a economiei locale, cu o contribuție semnificativă la produsul intern brut, la exporturi dar și pe piața muncii, ca angajator.
Astfel, potrivit datelor furnizate de către Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), în primele șapte luni ale anului curent, numărul de autoturisme noi înmatriculate în țara noastră a scăzut cu nu mai puțin de 24% față de aceeași perioadă a anului trecut, o situație similară fiind raportată și în cazul vehiculelor comerciale. Ce-i drept, s-au înregistrat creșteri în ceea ce privește cererea în ultimele două luni însă acestea nu au reușit să acopere scăderile din perioada de carantină, de blocaj. Și partea de producție a avut de suferit, în primele șase luni ale acestui an aceasta înregistrând o scădere de 30% față de perioada similară a anului trecut, la nivel local.
Ce s-a întâmplat? Ei bine, mai mult de trei sferturi dintre participanții la studiul Deloitte Romanian Consumer Trends aplicat pe LinkedIn, spun că au intenționat sau intenționează să amâne cumpărarea unei mașini noi din cauza pandemiei cauzate de Covid-19 și a incertitudinilor care au urmat. Nici la nivel european lucrurile nu stau mai bine, mai mult de jumătate dintre respondenți considerând importantă amânarea achiziției unei mașini noi în această perioadă. „Comportamentul europenilor este important prin prisma faptului că Uniunea Europeană este principala piață de export pentru companiile românești în general, inclusiv pentru cele din industria auto”, scrie Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale la Deloitte România.
„La nivel european”, continuă el, „mai mult de jumătate dintre consumatori intenționează să amâne cumpărarea unei mașini în această perioadă. În aceste condiții, devine esențial ca autoritățile să ia măsuri pentru stimularea cererii pe piața auto și, de ce nu, această situație poate fi transformată în oportunitate, aceea de a acționa simultan pentru sprijinirea industriei, dar și pentru protecția mediului, prin reducerea poluării cauzate de traficul auto care, de mulți ani, depășește cu mult limitele admise”.
„În paralel cu susținerea producției de mașini „verzi”, este important să se ia măsuri pentru limitarea importurilor de autovehicule second-hand care nu îndeplinesc standardele actuale în privința emisiilor poluante. În ultimii ani, după eliminarea celei mai recente variante a taxei auto, în România au fost înmatriculate foarte multe astfel de autovehicule. În plus, este recomandat un control mai strict în privința fiscalizării tranzacțiilor de pe această piață, pentru a se asigura un mediu concurențial echitabil”, conchide Ciprian Gavriliu.
Potrivit celor mai recente studii, preocuparea principală a companiilor din sectorul automotive este legată de scăderea cererii. Problemele sunt cât se poate de vizibile pe de altă parte într-o economie precum cea a României, unde industria auto reprezintă o parte importantă a economiei locale, cu o contribuție semnificativă la produsul intern brut, la exporturi dar și pe piața muncii, ca angajator.
Astfel, potrivit datelor furnizate de către Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), în primele șapte luni ale anului curent, numărul de autoturisme noi înmatriculate în țara noastră a scăzut cu nu mai puțin de 24% față de aceeași perioadă a anului trecut, o situație similară fiind raportată și în cazul vehiculelor comerciale. Ce-i drept, s-au înregistrat creșteri în ceea ce privește cererea în ultimele două luni însă acestea nu au reușit să acopere scăderile din perioada de carantină, de blocaj. Și partea de producție a avut de suferit, în primele șase luni ale acestui an aceasta înregistrând o scădere de 30% față de perioada similară a anului trecut, la nivel local.
Ce s-a întâmplat? Ei bine, mai mult de trei sferturi dintre participanții la studiul Deloitte Romanian Consumer Trends aplicat pe LinkedIn, spun că au intenționat sau intenționează să amâne cumpărarea unei mașini noi din cauza pandemiei cauzate de Covid-19 și a incertitudinilor care au urmat. Nici la nivel european lucrurile nu stau mai bine, mai mult de jumătate dintre respondenți considerând importantă amânarea achiziției unei mașini noi în această perioadă. „Comportamentul europenilor este important prin prisma faptului că Uniunea Europeană este principala piață de export pentru companiile românești în general, inclusiv pentru cele din industria auto”, scrie Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale la Deloitte România.
„La nivel european”, continuă el, „mai mult de jumătate dintre consumatori intenționează să amâne cumpărarea unei mașini în această perioadă. În aceste condiții, devine esențial ca autoritățile să ia măsuri pentru stimularea cererii pe piața auto și, de ce nu, această situație poate fi transformată în oportunitate, aceea de a acționa simultan pentru sprijinirea industriei, dar și pentru protecția mediului, prin reducerea poluării cauzate de traficul auto care, de mulți ani, depășește cu mult limitele admise”.
„În paralel cu susținerea producției de mașini „verzi”, este important să se ia măsuri pentru limitarea importurilor de autovehicule second-hand care nu îndeplinesc standardele actuale în privința emisiilor poluante. În ultimii ani, după eliminarea celei mai recente variante a taxei auto, în România au fost înmatriculate foarte multe astfel de autovehicule. În plus, este recomandat un control mai strict în privința fiscalizării tranzacțiilor de pe această piață, pentru a se asigura un mediu concurențial echitabil”, conchide Ciprian Gavriliu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare