Esalonarea la plata a datoriilor acumulate in pandemie – o masura benefica, dar perfectibila
Data publicarii: 27-10-2020 | EconomieAu trecut deja câteva luni de la apariția Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 69/2020 care le permitea contribuabililor să beneficieze de anularea dobânzilor și a penalităților aferente obligațiilor bugetare restante la data de 31 martie 2020. Venită ca măsură de ajutor pe perioada pandemiei, aceasta poate fi suplimentată în curând cu o noi măsuri de ajutor. Astfel, Guvernul României propune un nou proiect similar menit să combată efectele economice ale pandemiei de Covid-19, efecte care au generat și încă generează dificultăți și pierderi financiare majorității operatorilor economici. Totodată, prin acest nou proiect, se urmărește oferirea unei alternative la măsurile fiscale adoptate în prima parte a anului, ținând cont și de faptul că perioada de aplicare a acestora încetează la data de 25 octombrie 2020.
Potrivit noului proiect de ordonanță, Guvernul intenționează să vină în ajutorul contribuabililor prin introducerea unei noi facilități care constă în înlesnirea la plată pentru cei care au acumulat obligații fiscale ulterior declarării stării de urgență la nivel național, adică după data de 16 martie 2020. Astfel, aceștia vor putea solicita eșalonarea la plată a acestor sume pe o perioadă de până la 12 luni, fără a fi obligați să constituie și garanții în acest sens. De asemenea, solicitanții vor avea posibilitatea de a stabili singuri calendarul de rambursare pe perioada eșalonării.
Noile măsuri vor simplifica considerabil situația din prezent, aducând de asemenea și o serie de beneficii contribuabililor care au acumulat datorii fiscale în perioada care a decurs după data de 16 martie, anul curent. Condițiile necesare pentru aceste beneficii sunt cele de a nu fi înregistrat obligații fiscale la data declarării stării de urgență și să nu se regăsească în procedură de insolvență sau dizolvare. De asemenea, aceștia trebuie să fi depus toate declarațiile fiscale la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
„Din punct de vedere procedural, este important de reținut faptul că cererea contribuabililor poate fi depusă până la data de 15 decembrie 2020 și vizează toate obligațiile bugetare acumulate începând cu 16 martie până la data depunerii solicitării. Fac excepție de la această regulă companiile care sunt supuse unei inspecții fiscale în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței. Acestea din urmă vor putea beneficia de eșalonarea la plată a sumelor stabilite în cadrul inspecției fiscale dacă îndeplinesc condițiile menționate mai sus și depun cererea de eșalonare la plată în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de impunere”, scrie Vlad Vatavu, Manager Taxe Directe la Deloitte România.
„Măsura este, cu siguranță, benefică pentru limitarea efectelor pandemiei COVID-19 asupra societăților comerciale, dar rămâne de văzut în ce măsură va contribui la revigorarea economiei românești. În plus, mai sunt necesare lămuriri pe anumite aspecte, printre care este și cel legat de compatibilitatea dintre înlesnirea la plată, prevăzută de noul proiect, și OUG 69/2020, ținând cont de faptul că, cel puțin în teorie, de facilitatea fiscală reprezentată de anularea obligațiilor fiscale accesorii prevăzută de OUG 69/2020 pot beneficia și contribuabilii care au obținut o eșalonare la plată în temeiul Codului de procedură fiscală”, conchide acesta.
Potrivit noului proiect de ordonanță, Guvernul intenționează să vină în ajutorul contribuabililor prin introducerea unei noi facilități care constă în înlesnirea la plată pentru cei care au acumulat obligații fiscale ulterior declarării stării de urgență la nivel național, adică după data de 16 martie 2020. Astfel, aceștia vor putea solicita eșalonarea la plată a acestor sume pe o perioadă de până la 12 luni, fără a fi obligați să constituie și garanții în acest sens. De asemenea, solicitanții vor avea posibilitatea de a stabili singuri calendarul de rambursare pe perioada eșalonării.
Noile măsuri vor simplifica considerabil situația din prezent, aducând de asemenea și o serie de beneficii contribuabililor care au acumulat datorii fiscale în perioada care a decurs după data de 16 martie, anul curent. Condițiile necesare pentru aceste beneficii sunt cele de a nu fi înregistrat obligații fiscale la data declarării stării de urgență și să nu se regăsească în procedură de insolvență sau dizolvare. De asemenea, aceștia trebuie să fi depus toate declarațiile fiscale la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
„Din punct de vedere procedural, este important de reținut faptul că cererea contribuabililor poate fi depusă până la data de 15 decembrie 2020 și vizează toate obligațiile bugetare acumulate începând cu 16 martie până la data depunerii solicitării. Fac excepție de la această regulă companiile care sunt supuse unei inspecții fiscale în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței. Acestea din urmă vor putea beneficia de eșalonarea la plată a sumelor stabilite în cadrul inspecției fiscale dacă îndeplinesc condițiile menționate mai sus și depun cererea de eșalonare la plată în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de impunere”, scrie Vlad Vatavu, Manager Taxe Directe la Deloitte România.
„Măsura este, cu siguranță, benefică pentru limitarea efectelor pandemiei COVID-19 asupra societăților comerciale, dar rămâne de văzut în ce măsură va contribui la revigorarea economiei românești. În plus, mai sunt necesare lămuriri pe anumite aspecte, printre care este și cel legat de compatibilitatea dintre înlesnirea la plată, prevăzută de noul proiect, și OUG 69/2020, ținând cont de faptul că, cel puțin în teorie, de facilitatea fiscală reprezentată de anularea obligațiilor fiscale accesorii prevăzută de OUG 69/2020 pot beneficia și contribuabilii care au obținut o eșalonare la plată în temeiul Codului de procedură fiscală”, conchide acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare
- BNR a decis să mențină rata dobânzii de politică monetară la 7,00% pe an
- Proiectul GirlPower Network: Transformarea Educației în Mediul Rural Românesc
- Opinie Deloitte: Sanctiunile aplicabile in cazul neconformarii la sistemul de raportare RO e-Factura
- NN Romania o numeste pe Eszter Martin in rolul de Chief HR Officer