Studiu Deloitte: patru din zece consumatori vor cheltui mai putin de Craciun decat anul trecut in contextul pandemiei de COVID-19

Data publicarii: 26-12-2020 | Economie
Potrivit studiului Deloitte 2020 Holiday Retail Survey realizat recent de către cei de la Deloitte cu sprijinul a 4000 de consumatori din SUA, în acest an, aproape 4 din 10 aceștia și-au propus să cheltuiască mai puțin cu ocazia Crăciunului decât au făcut-o în anii anteriori. Potrivit studiului, atitudinea consumatorilor s-a schimbat în contextul pandemiei de Covid-19, anxietatea fiind sentimentul dominant în această perioadă, stare care are la bază precauția consumatorilor pentru situația economică (50%) dar și planurile de a economisi (40%).

Primele lucruri la care s-au decis oamenii să renunțe în această perioadă sunt călătoriile și experiențele, 34% dintre consumatori declarând că vor cheltui mai puțin în acest an pentru activități de socializare în afara locuinței. Pe de altă parte, aceștia preferă într-o proporție semnificativă de 43% cardurile cadou dar și jocurile și jucăriile (40%). La polul opus se află bijuteriile, obiectele de decor și accesoriile, ultimele aflate pe listele de cadouri din acest sfârșit de an.

Pe măsură ce restricțiile impuse de autorități devin din ce în ce mai serioase spre sfârșitul anului, consumatorii preferă din ce în ce mai mult mediul online pentru a-și face cumpărăturile de Crăciun, acest mediu permițându-le să evite aglomerația (65%). Jumătate din aceștia au declarat de asemenea o stare de anxietate cu privire la cumpărăturile din magazinele fizice, 49% susținând că își vor relua obiceiurile de consum doar atunci când va fi disponibil un vaccin.

„La nivel global, în ultimele luni consumatorii au resimțit un nivel ridicat de anxietate și sunt preocupați de situația lor financiară. Pe măsură ce ne apropiem de sfârșitul de an, ei înclină spre un comportament prudent legat de cheltuielile de Crăciun. Această atitudine este valabilă și în România, deși consumul a crescut cu mai mult de 4% în luna octombrie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în principal datorită produselor nealimentare, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. De asemenea, este de menționat că noile obiceiuri de consum pot deveni o sursă de creștere pentru comercianți anul acesta, deoarece unele bugete rezervate cândva pentru călătorii pot fi redirecționate acum către aceștia”, a declarat Oana Buhăescu, Director Audit, Deloitte România, și lider al industriei de retail.

În fine, pe baza analizei comportamentului consumatorilor în perioada sărbătorilor de iarnă, experții Deloitte au identifica patru tipologii diferite și anume consumatorii festivi (27%), consumatorii eficienți (24%), cumpărătorul responsabil (18%) respectiv vânătorul de oferte (16%).