Jucatorii din sectorul imobiliar comercial din Romania vor cauta sa incheie contracte pentru perioade mai scurte in viitor
Data publicarii: 04-03-2021 | ImobiliareStudiul Deloitte România Comercial Real Estate 2021 a analizat percepția principalilor jucători de pe piața imobiliară în ceea ce privește pandemia dar și planurile de business ale dezvoltatorilor, proprietarilor și investitorilor din acest sector. Raportul final a fost întocmit pe baza răspunsurilor oferite de directori și membri ai consiliilor de administrație din acest domeniu iar rezultatele sunt de așteptat în contextul actual.
Aproximativ 80% din respondenți au declarat că ajustările și flexibilitatea prevederilor contractuale vor fi principalele aspecte care vor conta pentru utilizatorii finali și chiriași după terminarea crizei sanitare. Proprietarii, dezvoltatorii și investitorii din acest domeniu vor fi de asemenea înclinați să încheie contracte pentru perioade mai scurte de timp decât înainte de declanșarea pandemiei.
Potrivit aceluiași studiu, noua stare de normalitate se va traduce cel mai probabil printr-o reconfigurare a spațiilor din imobilele comerciale, 71% dintre respondenți considerând această abordare ca fiind plauzibilă în perioada imediat următoare. Aceștia se așteaptă și la o reconfigurare a modelelor de închiriere, 64% declarând că este posibil să asistăm la apariția unor contracte de tip barter și a unor acorduri de schimb imediat după încheierea pandemiei.
„Pe lângă provocările legate de modul în care întregul ecosistem se va adapta la noile condiții de business, sectorul imobiliar comercial din România se va confrunta și cu fluctuații de prețuri și cu rate de ocupare care vor varia foarte mult în funcție de tipul de proprietate comercială. Prețurile vor avea cel mai probabil în continuare o tendință ascendentă pe nișa depozitelor și a parcurilor logistice, în timp ce, pentru alte tipuri de proprietăți, evoluția ar putea fi mixtă. În viitor, vom asista la accelerarea transformării digitale a proceselor de administrare a proprietăților, 80% dintre respondenții locali afirmând că tehnologia este cea mai importantă competență care trebuie dezvoltată într-un scenariu post-pandemic”, a spus Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte România, și lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul imobiliar.
Pandemia de Covid-19 a oferit și oferă în continuare și oportunități jucătorilor din sectorul imobiliar, jumătate dintre respondenți estimând contextul actual ca fiind propice pentru apariția unor noi modele de afaceri. Tehnologiile noi și lichiditățile vor fi prioritare în perioada post-pandemică, respondenții studiului spunând că se vor concentra pe resurse care să acopere nevoia de numerar.
„Comparativ cu criza financiară din 2008, perturbarea cauzată de pandemia de COVID-19 nu a generat un deficit semnificativ de lichiditate în sectorul imobiliar comercial Mai mult, pe parcursul crizei sanitare, instituțiile financiare au dat dovadă de deschidere și au continuat să finanțeze proiectele imobiliare comerciale aflate în derulare, aspect care se reflectă și în creșterea cu 10% a numărului de clădiri nerezidențiale în 2020 față de 2019, potrivit datelor Institutului Național de Statistică”, a declarat Marius Vasilescu, Director Consultanță Financiară, Deloitte România.
Aproximativ 80% din respondenți au declarat că ajustările și flexibilitatea prevederilor contractuale vor fi principalele aspecte care vor conta pentru utilizatorii finali și chiriași după terminarea crizei sanitare. Proprietarii, dezvoltatorii și investitorii din acest domeniu vor fi de asemenea înclinați să încheie contracte pentru perioade mai scurte de timp decât înainte de declanșarea pandemiei.
Potrivit aceluiași studiu, noua stare de normalitate se va traduce cel mai probabil printr-o reconfigurare a spațiilor din imobilele comerciale, 71% dintre respondenți considerând această abordare ca fiind plauzibilă în perioada imediat următoare. Aceștia se așteaptă și la o reconfigurare a modelelor de închiriere, 64% declarând că este posibil să asistăm la apariția unor contracte de tip barter și a unor acorduri de schimb imediat după încheierea pandemiei.
„Pe lângă provocările legate de modul în care întregul ecosistem se va adapta la noile condiții de business, sectorul imobiliar comercial din România se va confrunta și cu fluctuații de prețuri și cu rate de ocupare care vor varia foarte mult în funcție de tipul de proprietate comercială. Prețurile vor avea cel mai probabil în continuare o tendință ascendentă pe nișa depozitelor și a parcurilor logistice, în timp ce, pentru alte tipuri de proprietăți, evoluția ar putea fi mixtă. În viitor, vom asista la accelerarea transformării digitale a proceselor de administrare a proprietăților, 80% dintre respondenții locali afirmând că tehnologia este cea mai importantă competență care trebuie dezvoltată într-un scenariu post-pandemic”, a spus Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte România, și lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul imobiliar.
Pandemia de Covid-19 a oferit și oferă în continuare și oportunități jucătorilor din sectorul imobiliar, jumătate dintre respondenți estimând contextul actual ca fiind propice pentru apariția unor noi modele de afaceri. Tehnologiile noi și lichiditățile vor fi prioritare în perioada post-pandemică, respondenții studiului spunând că se vor concentra pe resurse care să acopere nevoia de numerar.
„Comparativ cu criza financiară din 2008, perturbarea cauzată de pandemia de COVID-19 nu a generat un deficit semnificativ de lichiditate în sectorul imobiliar comercial Mai mult, pe parcursul crizei sanitare, instituțiile financiare au dat dovadă de deschidere și au continuat să finanțeze proiectele imobiliare comerciale aflate în derulare, aspect care se reflectă și în creșterea cu 10% a numărului de clădiri nerezidențiale în 2020 față de 2019, potrivit datelor Institutului Național de Statistică”, a declarat Marius Vasilescu, Director Consultanță Financiară, Deloitte România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare