Opinie Deloitte: Transformarea digitala in resurse umane si salarizare – beneficii si provocari
Data publicarii: 04-03-2021 | HR/CariereActivitatea economică din ultimul an a suferit transformări ireversibile dar de multe ori și benefice în contextul pandemiei de Covid-19. Incertitudinea generată de evoluția pandemiei dar și preocuparea din ce în ce mai mare a angajatorilor pentru sănătatea angajaților au făcut din munca de la distanță o soluție viabilă pentru multe companii. Rămân însă o serie de aspecte neclare în ceea ce privește salarizarea și resursele umane, aspecte care trebuie lămurite ținând cont de faptul că munca de la distanță tinde să devină o obișnuință.
„După declanșarea pandemiei, companiile au fost nevoite să își schimbe modul de organizare a proceselor și de gestionare a activității, în special prin implementarea unor soluții digitale și tehnologice care să permită funcționarea la parametri cât mai ridicați. Toate acestea au necesitat investiții neprevăzute în bani, timp, cunoștințe practice și alte resurse, dar transformările care au rezultat conduc, cu siguranță, la eficientizarea proceselor și permit, astfel, acordarea de răspunsuri în timp real la nevoile și solicitările din plan intern, din partea angajaților, dar și din extern, din partea clienților și a tuturor colaboratorilor și partenerilor de afaceri”, scriu Maria Butcu, director și Adina Marciu, supervizor salarizare, soluții externalizate, Deloitte România.
În ceea ce privește salarizarea, digitalizarea a scăzut timpul de procesare a documentelor prin intermediul aplicațiilor automatizate de tipul self-service. Prin doar câteva clickuri, orice angajat poate acum obține sau transmite informațiile sau documentele de care are nevoie. Fi de asemenea utilizate anumite sisteme IT sau roboți care să reducă la minimum prelucrarea manuală a datelor și erorile care pot apărea în timpul procesării informațiilor.
„Totodată, prin digitalizare se pot elimina anumite activități redundante, repetitive, iar angajații implicați în astfel de operațiuni pot fi orientați către activități creative și inovatoare, pentru a aduce o valoare adăugată reală prin munca pe care o desfășoară. În plus, simplificările obținute prin digitalizare pot ajuta la echilibrarea balanței între carieră și viața personală”, scriu cele două specialiste Deloitte.
Digitalizarea și munca de la distanță vine cu o serie de avantaje de ambele părți, dar și cu riscuri. Astfel, specialiștii din HR, împreună cu conducerea companiei vor fi nevoiți să reproiecteze anumite strategii, rolurile și activitățile sau structura acestora astfel încât angajații să nu resimtă absența interacțiunii directe, asigurând în același timp un mediu de lucru și o cultură organizațională bazată pe valori concrete, autentice. Totodată, există și riscul ca pontajele lunare să fie înregistrate incorect ori neconform cu realitatea ca urmare a unor dificultăți de accesare a sistemelor informatice interne în cazul în care acestea nu sunt adaptate cerințelor curente ori, sunt depășite din punct de vedere tehnologic (neperformante).
O altă provocare cu care se pot confrunta angajatorii și departamentele de resurse umane în contextul actual este adaptarea planului și a politicii de beneficii la munca în mediul virtual. Până nu demult, companiile obișnuiau să includă în planul de beneficii, spre exemplu, decontarea transportului până la și de la birou. Rămâne de văzut dacă astfel de beneficii pot fi adaptate muncii de acasă. În plus, noile prevederi fiscale care prevăd posibilitatea acordării unor stimulente de natură financiară celor care lucrează de la domiciliu trebuie de asemenea analizate din perspectivă fiscală înainte de a putea fi introduse în pachetele salariale.
„În concluzie, este evident că viitorul activității de resurse umane va fi modelat pe transformarea digitală și, ținând cont de faptul că și structura forței de muncă se modifică, digitalizarea și automatizarea devin componente esențiale în gestionarea relațiilor de muncă. Dar, pentru a se asigura succesul deplin în această privință, este la fel de important ca specialiștii în resurse umane și salarizare să beneficieze de instruire și de sprijinul factorilor de decizie în implementarea schimbărilor necesare”, conchid Maria și Adina.
„După declanșarea pandemiei, companiile au fost nevoite să își schimbe modul de organizare a proceselor și de gestionare a activității, în special prin implementarea unor soluții digitale și tehnologice care să permită funcționarea la parametri cât mai ridicați. Toate acestea au necesitat investiții neprevăzute în bani, timp, cunoștințe practice și alte resurse, dar transformările care au rezultat conduc, cu siguranță, la eficientizarea proceselor și permit, astfel, acordarea de răspunsuri în timp real la nevoile și solicitările din plan intern, din partea angajaților, dar și din extern, din partea clienților și a tuturor colaboratorilor și partenerilor de afaceri”, scriu Maria Butcu, director și Adina Marciu, supervizor salarizare, soluții externalizate, Deloitte România.
În ceea ce privește salarizarea, digitalizarea a scăzut timpul de procesare a documentelor prin intermediul aplicațiilor automatizate de tipul self-service. Prin doar câteva clickuri, orice angajat poate acum obține sau transmite informațiile sau documentele de care are nevoie. Fi de asemenea utilizate anumite sisteme IT sau roboți care să reducă la minimum prelucrarea manuală a datelor și erorile care pot apărea în timpul procesării informațiilor.
„Totodată, prin digitalizare se pot elimina anumite activități redundante, repetitive, iar angajații implicați în astfel de operațiuni pot fi orientați către activități creative și inovatoare, pentru a aduce o valoare adăugată reală prin munca pe care o desfășoară. În plus, simplificările obținute prin digitalizare pot ajuta la echilibrarea balanței între carieră și viața personală”, scriu cele două specialiste Deloitte.
Digitalizarea și munca de la distanță vine cu o serie de avantaje de ambele părți, dar și cu riscuri. Astfel, specialiștii din HR, împreună cu conducerea companiei vor fi nevoiți să reproiecteze anumite strategii, rolurile și activitățile sau structura acestora astfel încât angajații să nu resimtă absența interacțiunii directe, asigurând în același timp un mediu de lucru și o cultură organizațională bazată pe valori concrete, autentice. Totodată, există și riscul ca pontajele lunare să fie înregistrate incorect ori neconform cu realitatea ca urmare a unor dificultăți de accesare a sistemelor informatice interne în cazul în care acestea nu sunt adaptate cerințelor curente ori, sunt depășite din punct de vedere tehnologic (neperformante).
O altă provocare cu care se pot confrunta angajatorii și departamentele de resurse umane în contextul actual este adaptarea planului și a politicii de beneficii la munca în mediul virtual. Până nu demult, companiile obișnuiau să includă în planul de beneficii, spre exemplu, decontarea transportului până la și de la birou. Rămâne de văzut dacă astfel de beneficii pot fi adaptate muncii de acasă. În plus, noile prevederi fiscale care prevăd posibilitatea acordării unor stimulente de natură financiară celor care lucrează de la domiciliu trebuie de asemenea analizate din perspectivă fiscală înainte de a putea fi introduse în pachetele salariale.
„În concluzie, este evident că viitorul activității de resurse umane va fi modelat pe transformarea digitală și, ținând cont de faptul că și structura forței de muncă se modifică, digitalizarea și automatizarea devin componente esențiale în gestionarea relațiilor de muncă. Dar, pentru a se asigura succesul deplin în această privință, este la fel de important ca specialiștii în resurse umane și salarizare să beneficieze de instruire și de sprijinul factorilor de decizie în implementarea schimbărilor necesare”, conchid Maria și Adina.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall