Opinie Deloitte: Consolidarea fiscala, veriga lipsa din noua viziune a UE asupra impozitarii companiilor

Data publicarii: 09-06-2021 | Economie
Pe agenda Uniunii Europene se află și reforma impozitării companiilor, un proiect ambițios publicat recent de Comisia Europeană, proiect care este prezentat ca fiind adaptat exigențelor viitorului și care are ca scop crearea unui mediu de business echitabil și stabil care să favorizeze în același timp și creșterea sustenabilă a economiei europene. Analizând mai îndeaproape planul Uniunii Europene, observăm că acesta reprezintă o declarație de susținere a reformei fiscale internaționale propuse de OECD care recent a primit și susținerea Statelor Unite ale Americii, statul care în anii trecuți reprezenta principalul opozant din acest punct de vedere. Observăm de asemenea și intenția de a renunța la o parte semnificativă a agendei europene promovate în ultimele decenii, respectiv la consolidarea fiscală la nivelul întregii Uniuni.

„Conform comunicării, CE va prezenta, până în 2023, un nou cadru pentru impozitarea întreprinderilor în UE, cu scopul de a reduce sarcinile administrative, de a elimina barierele fiscale și de a le crea un mediu mai favorabil în cadrul pieței unice. Pe de altă parte, cadrul de reglementare propus, intitulat Business in Europe: Framework for Income Taxation (BEFIT), va înlocui actuala propunere privind o bază fiscală consolidată comună a societăților (CCCTB – Common Consolidated Corporate Tax Base), care va fi retrasă”, scrie Dan Bădin, partener servicii fiscale în cadrul Deloitte România.

Baza fiscală consolidată, comună a companiilor a fost considerată până de curând una dintre cele mai ambițioase reforme fiscale la nivelul UE în domeniul impozitului pe profit. Aceasta a întâmpinat însă pe parcurs numeroase bariere, motiv pentru care a îmbrăcat diferite forme, ajungând în final să fie complet abandonată.

Ce a mai rămas din această ambițioasă reformă fiscală? Ei bine, prin intermediul noului cadru de reglementare propus ca ultimă variantă, Comisia Europeană și-a schimbat abordarea, propunând uniformizarea legislației. Mai mult, CE reconfirmă susținerea reformei fiscale propuse anterior de OECD care vizează atât taxarea economiei digitale cât și impunerea unui impozit pe profit la nivel global.

„În concluzie, agenda Comisiei Europene privind impozitarea companiilor a fost, practic, redusă la un plan mai puțin ambițios, care să se plieze mai degrabă pe propunerea OECD decât pe promisiunile anterioare. În aceste condiții, rămâne pe masa discuțiilor elaborarea unei legislații comune privind taxarea companiilor la nivel european, care să presupună o bază comună de calcul pentru impozitul pe profit și, implicit, o simplificare a procesului de conformare. Cu toate acestea, renunțarea la consolidare face ca depunerea unei singure declarații pentru impozitul pe profit de către o companie cu activități în mai multe state membre să rămână la nivel de deziderat”, continuă același Dan Bădin.

„Nu în ultimul rând, chiar și noua agendă fiscală a UE rămâne incertă, având în vedere, pe de o parte, că la nivelul OECD nu s-a întrunit consensul necesar pe detaliile reformei fiscale propuse, deși șansele au crescut semnificativ după deblocarea anunțată de SUA în primăvara acestui an, și, pe de altă parte, că procesul de legiferare în UE rămâne greoi atât timp cât se păstrează votul în unanimitate pe inițiativele legate de fiscalitate”, conchide el.