Opinie Deloitte: Dublarea competentelor de control in industria farmaceutica, in productia de petrol si de resurse minerale

Data publicarii: 17-08-2021 | Economie
De curând, a intrat în vigoare legea 222/2021, o lege care oferă Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Ministerului Finanțelor Publice noi competențe de control în ceea ce privește declararea și achitarea taxei clawback și a redevențelor petroliere și miniere. Astfel, autoritățile își propun intensificarea controalelor la contribuabilii care desfășoară operațiuni în domeniul farmaceutic sau în domeniile minier ori petrolier. Deși aceste domenii considerate esențiale sunt controlate direct de autorități de reglementare și supraveghere dedicate, noua lege ar putea conduce la dublarea controalelor, lucru care va avea importante semnificații juridice și fiscale.

Legea mai sus amintită preia de altfel un proiect mai vechi de Ordonanță de Urgență și vizează verificarea cel puțin anuală a modalității de calcul și declararea taxei clawback dar și a exactității datelor și informațiilor în baza cărora se plătesc taxele pe activitățile miniere și redevențele miniere și petroliere.

În expunerea de motive se precizează în mod expres că prin această lege „se urmărește creșterea capacității de control și mobilizare a sumelor cuvenite bugetului general consolidat al statului, cu consecința obținerii de venituri bugetare suplimentare”. Anterior intrării în vigoare a acestui act normativ, conform codului de Procedură Fiscală, analiza și controlul modului de declarare și achitare a obligațiilor asimilare unor creanțe fiscale reveneau organelor din ANAF respectiv Agenției Naționale pentru Resurse Minerale pentru redevențele miniere și petroliere.

Care sunt aspectele practice și consecințele noilor reglementări? „În baza noii legi, inspecțiile fiscale obișnuite/controalele autorităților de supraveghere și reglementare vor putea fi dublate de controalele tematice realizate de structuri de inspecție economico-financiară din MFP sau ANAF și astfel vor putea fi stabilite noi obligații bugetare în sarcina contribuabililor”, scriu Loredana Ilea, senior manager taxe indirecte Deloitte România, Emanuel Bondalici, managing associate respectiv Elena Moroiu, associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.

„Rezultatul va fi consemnat într-un raport de inspecție economico-financiară care va cuprinde constatările organului de control, precum și opinia acestuia referitoare la punctul de vedere formulat de contribuabil. Totodată, raportul va sta la baza emiterii unor dispoziții obligatorii de măsuri, prin intermediul cărora se vor putea stabili inclusiv sumele cuvenite bugetului de stat cu titlu de creanțe bugetare”, continuă cei trei experți Deloitte.

„De asemenea, același control tematic va putea stabili în sarcina contribuabililor controlați și obligații accesorii, calculate potrivit Codului de procedură fiscală (dobânzi, penalități de întârziere și/sau penalități de nedeclarare). Aceste obligații vor putea face totuși obiectul facilităților (amnistiei) fiscale adoptate în ultima perioadă, sub rezerva îndeplinirii condițiilor formale necesare pentru aplicarea acestora. Împotriva actelor administrative emise în această procedură se poate formula plângere prealabilă, însă termenul de contestare este cel din dreptul comun (Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ), de 30 de zile, substanțial mai mic față de termenul de 45 de zile prevăzut pentru o inspecție fiscală obișnuită”, conchid aceștia