In prezent, organizatiile sunt caracterizate de schimbari ireversibile, de prioritati adesea conflictuale, de presiuni pentru obtinerea rezultatelor, nici un domeniu de activitate neramanand imun. Succesul sau esecul unei organizatii sunt intrinsec legate de modul in care actioneaza angajatii acesteia. Managerii pot fi tentati sa se retraga in aparenta siguranta a "buncarului" lor de unde sa emita ordine, insa cuvantul care desemneaza solutia aplicabila in acest nou context este implicarea. Managerii trebuie sa-si motiveze angajatii, insuflandu-le angajament, dorinta de actiune si incurajandu-le creativitatea.
Rolul motivatiei nu este doar de a-i face pe oameni sa munceasca, ci de a-i face sa munceasca bine, de a-i determina sa-si utilizeze integral resursele fizice si intelectuale.
Motivatia este cruciala in succesul privit nu doar la nivelul organizatiei, ci si la nivelul oricarui departament, proiect sau plan, detasandu-se drept unul din cele mai importante domenii de responsabilitate ale unui manager.
Exista mai multe forme de descriere a motivatiei, in functie de diferite criterii, insa cea mai importanta clasificare este cea care face diferenta intre motivatia pozitiva si negativa.
Motivatia pozitiva consta in relationarea directa si proportionala a rezultatelor obtinute si a comportamentului promovat cu satisfactiile personale. Marea diversitate a structurilor psiho-intelectuale umane face ca satisfactia sa fie perceputa diferit de la individ la individ, si implicit de la grup la grup. Din aceste motive, managerul trebuie sa-si construiasca o adevarata structura a motivatiei pozitive care sa ofere fiecarui individ sau grup tipul de satisfactie la care este sensibil.
Banii ca factor motivator
Asa cum profitul se manifesta ca masura a succesului intr-o afacere, tot asa oamenii isi judeca propriul succes sau esec in functie de nivelul la care sunt mentinuti de catre angajator in termenii financiari, respectiv in functie de marimea salariului cu care sunt recompensati pentru munca prestata. Salariul poate fi considerat ca un factor de supravietuire, dar poate actiona ca un stimulent, pentru o munca mai productiva. Cu cat munca este mai plictisitoare si starneste un interes intrinsec redus, cu atat creste importanta banilor ca factor motivator al initiatvei spre efort.
Bonusuri (prime) la salariu
Cea mai simpla forma a bonusurilor este plata (in mod individual sau in grup) a unei anumite sume prestabilite pentru o productie suplimentara stabilita, plata care trebuie sa fie acordata corect, pentru a nu declansa resentimente sau frustari.
Implicarea angajatilor
In ultimii ani s-a dovedit o forma ideala de motivare a personalului prin implicarea sa in stabilirea obiectivelor companiei. Trebuie mentionat ca doar o anumita parte din totalul actiunilor sunt disponibile angajatilor, fiind, in general, distribuite in functie de durata serviciului din firma. Acest fapt poate determina anumite probleme cu oamenii care sunt exclusi din schema. Numai atunci cand participarea la conducerea firmei este insotita si de o buna comunicare aceasta isi poate atinge obiectivele motivationale.
Plata unei parti din profit
Ea poate varia de la o simpla schema cu sporuri in care o parte din profiturile firmei sunt distribuite angajatilor, in functie de pozitia si vechimea in munca, la un adevarat sistem.
Alte sporuri platite
Firmele ofera o larga varietate de plati in functie de munca realizata. Acest lucru include o suma platita suplimentar pentru munca unor ore in conditii grele: schimb de noapte, in conditii periculoase sau toxice, etc.
Integral in Wall-Street.ro