BankNews.ro - The Business Republic

10 lucruri care nu trebuie spuse la birou
HR/Cariere | Data Publicarii: 12-01-2009

Numarul tot mai mare de ore necesar rezolvarii treburilor de serviciu transforma biroul, pentru multi, intr-o a doua casa. Dupa cateva luni, cei cu care imparti biroul devin mai mult decat simpli colegi. Povestile lor incep sa iti dea o imagine clara asupra caracterelor si istoriilor lor de viata. Astfel, poti afla de la planul de a face un copil pana la relatiile ciudate pe care le au cu parintii, lucruri care, de regula, cu greu iti sunt spuse chiar si de un prieten apropiat.

Expertii in resurse umane atrag atentia ca asimilarea colegilor cu prietenii ascunde o serie de pericole, de la plictisirea si iritarea lor pana la riscul de a fi dat afara ca urmare a celor spuse cu prea multa usurinta. "Biroul este atat un mediu social, cat si unul profesional, de aceea orice angajat trebuie sa aiba in vedere ca poate fi prietenos si poate dezvolta relatii bune cu ceilalti colegi fara a aduce in discutie detalii ce tin strict de viata particulara", spune Susan Solovic, manager al unui site de recrutari online. Ea ofera cateva exemple de lucruri pe care nu ar trebui sa le spui niciodata la locul de munca.

1. "Aceasta nu este treaba mea". A refuza cererea colegului sau a sefului de a-l ajuta in rezolvarea unei sarcini care de regula nu intra in atributiile tale iti poate aduce in viitor mari deservicii. Exceptie facand cazurile in care astfel de cereri devin regulate sau abuzive, solicitarea ajutorului ar trebui privita ca pe un compliment: ei pun pret pe competentele tale si considera ca esti persoana potrivita in solutionarea problemei. In plus, nu se stie niciodata cand ai nevoie, la randul tau, de ajutorul colegului.

2. "Pot sa te ajut eu daca vrei", oferta facuta cand, de fapt, nu ai nici cea mai mica intentie sa ajuti. Daca simti ca nu ai nici un entuziasm fata de acea sarcina e de preferat sa nu iti oferi ajutorul. Daca ii promiti cuiva ajutorul fara a-ti duce intentia la capat iti va atrage reputatia de persoana pe care nu te poti baza.

3. "Iti zic ceva dar sa nu mai spui la nimeni." Intotdeuna cand cineva incepe o propozitie astfel cere, in realitate, un singur lucru: spune la cat mai multi ce ai aflat de la mine. Daca este cu adevarat un secret, tine-l pentru tine. Eticheta de barfitor sau zvonist iti poate aduce mari deservicii, nimeni nedorind sa imparta acelasi birou cu o peroana inclinata sa raspandeasca intimitatile altora.

4. "Nu am avut niciodata o crestere salariala". Cei mai multi angajatori isi bazeaza cresterea salariala pe productivitate. A cere o marire invocand numarul de ani petrecuti in firma nu este cel mai profesionist gest. E recomandat ca mai intai sa dovedesti ca meriti marirea inainte de a o aduce pe masa de discutii.

5. "Munca asta ma imbolnaveste". Expunerea constanta a nemultumirii fata de munca pe care o faci ar putea duce la o marginalizare a ta din partea celorlalti colegi deoarece poate fi privita ca o dovada ca ceea ce faci nu-ti starneste niciun entuziasm si, in consecinta, esti inclinat sa pasezi altora cat mai multe din propriile responsabilitati.

6. "Am atat de multe probleme de sanatate...". Colegii nu vor fi la fel de impresionati ca si prietenii sau familia de starea ta precara de sanatate. Din contra, s-ar putea gandi ca slabiciunile tale vor duce la o incarcare a programului lor. In plus, sefii te vor considera un angajat nesigur iar, in cazul unor reduceri de personal, ai putea fi in fruntea listei.

7. "Cu cine vei vota" sau "Ce religie ai". Desi politica este un subiect predilect in majoritatea mediilor, pentru multi, opiniile politice sunt atat de pasionale, incat e de evitat abordarea unor astfel de teme.

8. "Am facut-o lata noaptea trecuta". Nimeni nu iti va reprosa ca te-ai simtit bine dupa serviciu, insa a veni buimac la serviciu si a-ti justifica starea prin betia intinsa pe o noapte intrega s-ar putea sa nu atraga simpatia multora. Cel putin nu a celor care vor trebui sa munceasca mai mult pentru a rezolva si sarcinile tale. De asemenea, sunt puse in joc credibilitatea si profesionalismul tau.

9. "Nu am timp si pentru asta". Inainte de a refuza o sarcina in aceasta maniera trebuie sa verifici situatia in care se afla restul colegilor. Daca este o situatie urgenta in urma careia toti trebuie sa munceasca mai mult, este o gafa sa refuzi. Daca programul tau este cu adevarat supraincarcat, gaseste o modalitate diplomatica de a indica acest lucru.

10. "I-am cumparat sotiei un ceas de 1.000 lei." Impartasirea constanta a cadourilor costisitoare pe care le faci ii poate plictisi pe unii si ultragia pe altii. In plus, unii vor incepe sa faca speculatii despre cat castigi.

George Trifu

http://www.banknews.ro/stire/24216_10_lucruri_care_nu_trebuie_spuse_la_birou.html