BankNews.ro - The Business Republic

Si pe coada lui scria...
| Data Publicarii: 08-11-2006

Si pe coada lui scria...Dupa lungi negocieri se incheie, in sfarsit, "nationalizarea" uzinei Matizului, aflam din Banii Nostri. Privatizarea se anunta insa un joc si mai greu. Vestea buna pentru olteni: marii producatori au probleme si cauta disperati reducerea costurilor. Vestea proasta: toti se uita spre China. Vestea surpriza: chinezii si indienii se uita spre Craiova. Potrivit declaratiilor ministrului Economiei, Codrut Seres, in aceasta saptamana este programata finalizarea tranzactiei privind uzina de automobile de la Craiova. Dupa cum se stie, Automobile Craiova (societate unde actionari sunt statul roman - 72% si SIF Oltenia - 22%) va cumpara 51% din actiunile societatii mixte Daewoo Automobile Romania de la Daewoo Motor din Coreea (in fapt, de la creditorii grupului intrat in faliment).

Tranzactia a fost evaluata la 60 milioane de dolari, din care 50 milioane reprezinta cumpararea pachetului majoritar de actiuni, iar 10 milioane de dolari reprezinta datoriile uzinei din Craiova catre firme din grupul Daewoo.

Termenul anterior privind finalizarea tranzactiei era anticipat de autoritati pentru perioada 15-20 octombrie. Dar, dupa repetate declaratii oficiale, finalizarea procesului de "nationalizare" a uzinei nu mai pare sa puna nici o problema. Importanta e acum privatizarea. Deocamdata, "pe langa Ford, General Motors si Chery Automobile (China), s-a aratat interesata de preluarea Daewoo si firma indiana Tata". Lista era, in linii mari, cunoscuta. Lumea auto se invarteste foarte repede si apar mereu reconfigurari ale listei celei mai probabile de cumparatori ai uzinei craiovene. De notat insa ca, mai nou, uzina a primit un atu in plus: din ianuarie 2007 va fi uzina europeana.

General Motors - yankeul greu cu probleme grele

Cand a cumparat falimentarul Daewoo Motors din Coreea, a refuzat sa preia si filiala din Romania. Vinde insa in Romania succesorul Matizului, cu motoare produse inclusiv la Craiova. Potrivit datelor companiei, GM, prin Opel si Chevrolet, are o cota de piata de 5,6%.

Oficial, e numarul unu in productia mondiala de automobile. Este inca in zona rosie din punct de vedere financiar. Anul trecut a raportat pierderi de 10,6 miliarde de dolari. Pentru trimestrul al treilea 2006, a anuntat o reducere a pierderilor la 115 milioane de dolari, ceea ce nu a impresionat prea tare investitorii de pe Wall Street. Compania a renuntat la planul de fuziune cu grupul Renault-Nissan, considerand ca acesta ar fi fost mai mult in favoarea partenerilor.

In Europa de Est detine o uzina in Polonia, cu 2.900 de angajati, unde produce trei modele de Opel.

A esuat in privatizarea unei alte mari companii romanesti din industria constructoare de masini din Romania (si chiar din Craiova) - Electroputere, autoritatile romane transmitand ca americanii vor sa cumpere uzina pe mai nimic. Pana acum, GM nu si-a exprimat public interesul pentru uzina din Craiova.

Ford - americanul care vrea sa mai slabeasca la pierderi

Al doilea mare producator american de automobile traverseaza o perioada foarte grea. A incheiat trimestrul al treilea cu o pierdere de 5,6 miliarde de dolari, cea mai mare din ultimii 14 ani. Tocmai a anuntat reducerea productiei din SUA cu 12% pentru a face fata scaderii vanzarilor.

Ford a vorbit la nivel inalt pe subiectul Craiova. Intr-o intalnire cu premierul Tariceanu, oficialii Ford au fost asigurati ca viitorul investitor de la Craiova va beneficia de facilitati la privatizare. Probabil ca au inteles insa ca au disparut vremurile in care un investitor precum Daewoo primea facilitati egale cu investitia totala facuta la Craiova.

Tata - indianul care vrea sa fie familist in Europa

Un nume-surpriza pe lista pretendentilor uzinei romanesti. Este cel mai mare producator indian de automobile (cota de piata 65%). Pe trimestrul al treilea a anuntat un profit de 119 milioane de dolari, in crestere cu 36% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Compania nu are capacitati de productie in Europa, dar are 20% dintr-un producator spaniol de autobuze. Concern-mamut (tipic asiatic), Tata a produs sub licenta Mercedes si acum are contract cu Fiat. In 2004, indienii au cumparat divizia de vehicule comerciale a Daewoo.

Ca si China, India este intr-o adevarata ofensiva de extindere a industriei auto. Reprezentanti ai concernului Mahindra invata la Mioveni cum se face Loganul. Recent, Mahindra a esuat in incercarea de a cumpara Tractorul Brasov, neintelegandu-se cu romanii la partea de facilitati. Totusi, investitorii indieni au fost insa incurajati sa vina in Romania, cu ocazia recentei vizite a presedintelui Basescu in India.

Chery - chinezul dezinvolt care i-a sedus si pe italieni

Este poate cel mai ambitios de pe lista. Aspira, fara nici un complex, la un loc in elita producatorilor auto. Anul trecut, americanii il numeau "noul Toyota" care ameninta piata de peste Ocean.

Acum, este in negocieri cu DaimlerChrysler pentru o productie de automobile destinata exportului in SUA.

Cand Daewoo dadea semne de oboseala, Chery nu a avut retineri in a lansa pe piata QQ, care seamana ca doua picaturi cu Matizul (devenit apoi Spark, de la Chevrolet). Americanii de la GM nu au avut decat sa protesteze.

Chinezii speculeaza orice oportunitate. Chiar saptamana trecuta a dat o lovitura de imagine, anuntand incheierea unui memorandum de intelegere cu Fiat, pentru a furniza motoare prestigioasei companii italiene. Au inteles ca italienii, cu toata istoria lor de motoristi, vor costuri mici... cu orice pret.

Anuntul apare la o zi dupa ce surse apropiate au declarat pentru Reuters ca Fiat si Chery au purtat discutii privind o eventuala alianta. Daca aceasta se va materializa, chinezii pot considera ca au castigat o mare batalie cu reticenta europenilor. De aici pana la "nevoia" de a avea o uzina in UE (pentru a elimina taxele vamale) nu mai e decat un pas. Pe care ar putea sa-l faca fara sa se uite la pret.

Renault - francezul care a ales parasutarea la Titu

Renault este motorul industriei auto romanesti. Succesul Logan a pus problema extinderii capacitatii de productie de la Pitesti si astfel au aparut zvonuri privind o eventuala preluare si a uzinei de la Craiova. Mai ales ca aceasta ar fi dus si la anihilarea unui competitor incomod pe piata interna.

Francezii nu au respins explicit ipoteza, dar actiunile lor au aratat ca au alte planuri - au inceput sa construiasca, tot la Mioveni, intr-o uzina "de la firul ierbii" pentru productia de cutii de viteze. De curand, au anuntat si o investitie intr-un centru pentru proiectarea de modele auto destinate pietelor emergente. Saptamana trecuta s-a anuntat si unde va fi amplasat noul centru - unitatea militara de parasutisti de la Boteni (Titu), acum dezafectata. Craiova pare sa fi ramas departe de liniile strategilor companiei franceze.

Cat despre celalalt mare francez, Citroen-Peugeot, acesta "nu e interesat" de Craiova, dupa cum chiar premierul Tariceanu (importator de Citroen) a transmis anul trecut.

Banii Nostri

http://www.banknews.ro/stire/6951