BankNews.ro - The Business Republic

Ce isi doresc bancherii la angajare
| Data Publicarii: 22-12-2006

Personalul bancar tine foarte mult la managementul competent si plata orelor suplimentare, aflam din Adevarul. Acestea sunt cateva concluzii ale unui studiu realizat in randul tinerilor profesionisti. Directorii de resurse umane imprumuta instrumente ale colegilor de la marketing, astfel ca studierea satisfactiei consumatorului a fost inlocuita cu studierea satisfactiei angajatului. Angajatorii au acum la dispozitie instrumente care le permit sa afle in ce trebuie sa investeasca mai intai pentru a-si pastra angajatii.

Intr-o banca, atmosfera de lucru trebuie sa fie placuta, activitatea din companie sa ofere provocari profesionale, iar firma sa fie prospera. Acestea sunt trei atribute de tip "obligatoriu" sau "bilet de intrare" ("must" sau "entry tickets"), fara de care candidatii nu concep sa se angajeze. Rezultatele provin dintr-un studiu realizat la sfarsitul acestui an de compania Synergize Consulting, in randul tinerilor profesionisti.

De asemenea, ei nu concep ca managementul companiei sa nu fie performant ori sa nu ofere locuri de munca sigure sau sa nu plateasca orele suplimentare. Tot pe lista lucrurilor obligatorii se afla dotarea tehnico-materiala, care trebuie sa fie corespunzatoare. Si, nu in ultimul rand, companiei trebuie sa ii pese de angajati.

Fiecare organizatie are particularitatile sale

Nu exista retete universale pentru definirea unei politici de loializare intr-o companie. Exista diferente in functie de industrii, dar sunt diferente si intre firme, in cadrul aceleiasi industrii. Acestea se definesc in functie de specificul unei companii, istoria acesteia sau tipul de management, atrage atentia Daniel Enescu, General Manager al Daedalus Consulting, firma partenera in cadrul Synergize. Cresterea salariilor mai rapida decat a pietei poate sa fie considerata chiar obligatorie de unii angajati. Un asemenea exemplu l-a intalnit Enescu in cazul unei firme care, de cinci ani de zile, isi rasplatea angajatii mai bine decat concurenta. Atunci cand acest fapt nu a mai fost posibil, firma avand dificultati financiare, personalul s-a revoltat.

Utilizand modelul Kano, de clasificare a preferintelor, Synergize a definit patru atribuite de tip motivator (in engleza "key drivers"). Acestea, daca exista, creeaza loialitate, iar daca nu, genereaza o imagine negativa. In aceasta categorie intra investitiile in dezvoltarea profesionala prin programe de instruire adecvate si posibilitatea de a promova rapid in interiorul organizatiei, precum si pachetul salarial. Tot in aceasta categorie intra si strategia bine definita si clara.
In categoria "valoare adaugata" (in engleza "value added") a atributelor care, daca nu exista loialitate, nu este afectata, dar daca exista, ea este pozitiv influentata, se afla reputatia buna pe piata.

Angajatii, dezinteresati de responsabilitatea sociala

In atributele cu un impact nesemnificativ asupra loialitatii, denumite castiguri nesemnificative ("low yields"), intra responsabilitatea sociala pe care o denota compania, programul de lucru flexibil, sediul de lucru (care trebuie sa arate foarte bine) sau daca respectiva firma este lider de piata. Posibilitatea de a desfasura activitati variate pe termen lung, proximitatea sediului sau modelele pe care angajatii le pot urma nu il incanta prea mult pe tanarul profesionist. Poate sa para surprinzator la prima vedere ca modul in care arata sediul nu ii preocupa pe cei care ar vrea sa lucreze intr-o banca, dar explicatia e simpla: toate bancile arata bine.

Problemele se rezolva in ordinea importantei

De obicei se actioneaza cu prioritate asupra atributelor de tip "bilet de intrare", dupa care asupra celor de tip motivare. Atributele de tip "valoare adaugata" sunt adeseori utilizate pentru diferentiere. Cele de tip "castiguri nesemnificative" sunt fie neglijate, fie urmarite pe termen lung. Selectarea atributelor care trebuie adresate cu prioritate se bazeaza pe evaluarea satisfactiei angajatilor fata de acestea. Astfel, este posibil sa se actioneze asupra atributelor de tip "motivare" inaintea celor de tip "bilet de intrare", daca acolo se inregistreaza un nivel de satisfactie alarmant de scazut.

Adevarul

http://www.banknews.ro/stire/7905