Piata medicamentelor din Romania a crescut de patru ori, fata de anul 2000
Data publicarii: 21-10-2011 | AfaceriIn Romania, piata medicamentelor a cunoscut o continua crestere, ajungand in anul 2009 la o valoare de 8,1 miliarde lei, de aproximativ patru ori mai mare fata de valoarea inregistrata in anul 2000, se arata intr-un raport al Consiliului Concurentei.
In 2010, piata autohtona de medicamente ajunsese la 9,7 miliarde lei.
"Desi pe piata romaneasca activeaza un numar important de actori, tendinta acestei piete in ultimii ani a fost una de concentrare, primele 20 de companii controland aproximativ 78% din piata. Aceasta concentrare s-a datorat in principal operatiunilor de fuziuni si achizitii realizate la nivel international, de companiile care activeaza pe piata farmaceutica", se arata in raportul "Mediul concurential romanesc - evolutii in sectoare esentiale", lansat vineri de autoritatea de concurenta.
Din punct de vedere al distributiei de medicamente, in Romania este utilizat in continuare modelul traditional de distributie, in cadrul caruia producatorii isi distribuie produsele prin intermediul unuia sau mai multor distribuitori, in baza unor contracte de distributie sau a unor conditii generale acceptate de distribuitori.
"Distributia angro de medicamente din Romania s-a aflat in atentia permanenta a autoritatii de concurenta. In vederea analizarii modului de functionare a sistemului de distributie practicat in Romania, dar si a modificarilor ce ar putea interveni in acest sistem pe termen scurt si mediu, Consiliul Concurentei a derulat o investigatie sectoriala in urma careia s-au constatat anumite disfunctionalitati legate in primul rand de accesul distribuitorilor la anumite medicamente", se mai arata in raport.
Realizata pe un esantion de 23 grupuri farmaceutice ce activeaza pe piata romaneasca si care detineau aproximativ 80% din valoarea pietei farmaceutice din Romania in anul 2009, investigatia sectoriala a urmarit doua obiective, respectiv analiza legislatiei cu impact asupra pietei distributiei angro de medicamente, precum si analiza pietei distributiei de medicamente.
In urma constatarilor cu privire la gradul ridicat de concentrare a pietelor analizate, datorat cotelor importante de piata detinute de medicamentele inovative, in cadrul investigatiei au fost analizate, de asemenea, gradul de penetrare a genericelor pe aceste piete si factorii care au condus la aceasta situatie.
In document se precizeaza ca accesul pe piata distributiei angro nu este limitat intr-o masura semnificativa de existenta unor relatii de exclusivitate sau de distributia printr-un numar redus de distributori. Cu toate acestea, in cadrul investigatiei au fost identificate anumite piete pe care accesul distribuitorilor si, in general, al distribuitorilor mici, este dificil.
De asemenea, cele mai bine vandute 50 de medicamente acopera aproximativ 40% din piata romaneasca.
In urma analizei efectuate, a rezultat faptul ca, datorita comercializarii cu precadere a unor medicamente inovative, exista un grad ridicat de concentrare a anumitor piete. Astfel, din cele 36 piete in cadrul carora se regasesc medicamentele din Top 50, 29 de piete contin medicamente inovative, trei contin atat medicamente inovative, cat si medicamente generice, iar patru contin medicamente generice.
Medicamentele generice sunt medicamente echivalente cu cele originale in momentul expirarii brevetului si a perioadei de exclusivitate a datelor pentru produsul inovator care exista deja. Medicamentele generice ofera oportunitatea de a obtine tratamente similare la costuri mai mici pentru pacienti si platitori, eliberand totodata bugete pentru finantarea de noi medicamente inovatoare.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități