Cum mai fenteaza bancile BNR in privinta creditelor neperformante
Data publicarii: 21-05-2013 | Finante-Banci
Orice rata neplatita inseamna provizioane pentru o banca comerciala, si orice provizion inseamna pierderi. Provizionarea poate fi, insa, amanata, in speranta unor vremuri mai bune si pierderile pot fi si ele amanate pe mai tarziu. Ultima metoda utilizata de banci in relatia cu firmele este aceea de a inlocui graficul de rambursare a creditului, astfel incat acesta sa corespunda platilor facute de clienti, impotriva regulamentelor BNR.
Bancile au gasit o noua metoda prin care sa evite constituirea de provizioane pentru creditele (de facto) neperformante: constituirea unui nou grafic de rambursare la dosarul de credit. Metoda, aplicata in cazul contractelor cu companiile, permite bancii sa amane la nesfarsit recunoasterea unui credit neperformant in bilanturi. Data si valoarea ratelor pe care imprumutatul trebuie sa le plateasca este schimbata constant, astfel incat sa nu fie inregistrat niciun eveniment de plata.
Spre exemplu, daca o firma trebuie sa plateasca o rata de 10.000 de lei la 1 iunie, dar nu are decat jumatate din aceasta suma, si nu poate face plata decat la 1 iulie, banca poate schimba graficul de rambursare, astfel incat data de plata a ratei sa fie 1 iulie si valoarea ratei sa fie de 5.000 de lei. Suma ramasa neplatita este redistribuita in restul ratelor, fara a fi nevoie de vreun act aditional si, desi bancile nu mai incaseaza decat o parte din creditul acordat, in acest fel evita sa constituie provizioane de risc si sa faca pierderi.
Aceasta metoda sfideaza insa regulamentele Bancii Nationale a Romanei, pentru ca ascunde dimensiunea ratei reale de neperformanta din banca si creste riscul viitor al acesteia. Rata creditelor neperformante in randul firmelor depaseste 20%.
Operatiunile aprobate de BNR trebuie facute prin intermediul unui act aditional, fie ca vorbim de rescadentare, reesalonare sau refinantare.
Reesalonarea creditelor este o metoda prin care bancile incearca sa amane constituirea de provizioane in cazul imprumuturilor care nu mai pot fi platite de catre clienti. Prin reesalonare, sumele restante sunt incluse in credit, durata totala a acestuia este extinsa (astfel ca valoarea ratei lunare scade putin), datele de rambursare sunt modificate si clientii pot obtine o perioada de gratie in care platesc doar dobanda. Toata aceasta operatiune duce, in cele din urma, la cresterea costului total al creditului.
Creditele pot fi, de asemenea, rescadentate, diferenta fata de reesalonare fiind aceea ca durata creditului nu este modificata.
Aceaste metode sunt folosite atat in cazul creditelor contractate de persoanele fizice, dar mai ales de catre cele juridice, unde rata de default este considerabil mai ridicata.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI