RETROSPECTIVA 2017/Ministerul Mediului - provocari in anul fara Timbru de mediu ÅŸi invazia maÅŸinilor second-hand

Data publicarii: 16-12-2017 | Economie

Anul 2017 a adus pentru Ministerul Mediului doi miniÅŸtri, dispariÅ£ia Timbrului de mediu pentru autovehicule, amânarea taxarii deÅŸeului depozitat la groapa de gunoi, dar ÅŸi continuarea succesului programului guvernamental "Rabla".

Pe de alta parte, la nivelul ministerului de resort s-a format un grup de lucru care "croÅŸeteaza" un nou tip de taxa auto care sa înlocuiasca timbrul de mediu. În acelaÅŸi timp, s-a (re)gasit modalitatea administrativa de returnare catre contribuabili a taxei auto achitate în anii anteriori sub diferite titulaturi.

Toate aceste subiecte, inclusiv cel referitor la procedurile de infringement la care România trebuie sa gaseasca rezolvare, sunt cuprinse în retrospectiva pe 2017 dedicata Ministerului Mediului.

Taxa sau nu pe groapa de gunoi?
Debutul acestui an aduce şi prima iniţiativa din partea noului ministru al Mediului, Daniel Constantin, proaspat instalat la şefia uneia dintre cele mai sensibile instituţii.

În anunÅ£ul de început de an, oficialul preciza ca operatorii de salubritate vor plati o taxa la groapa de gunoi, în mod diferenÅ£iat, în funcÅ£ie de Å£inta de valorificare a deÅŸeurilor. Practic, aceÅŸtia ar fi urmat sa achite o suma de bani ca diferenÅ£a între Å£inta de valorificare pe care ÅŸi-au propus-o ÅŸi ceea ce au realizat efectiv. Noile prevederi au fost incluse, la vremea respectiva, într-un proiect de OrdonanÅ£a de UrgenÅ£a, supus dezbaterii publice...

Conform documentului, România risca sa plateasca, începând din acest an, o amenda de 124.000 de euro pe zi pentru faptul ca autoritaÅ£ile nu au reuÅŸit sa închida depozitele municipale de deÅŸeuri neconforme. Pentru a se ajunge la acest demers, Comisia Europeana (CE) ar trebui sa sesizeze Curtea Europeana de JustiÅ£ie (CEJ), iar forul de la Bruxelles sa invoce faptul ca închiderea gropilor de gunoi neconforme ar fi trebuit sa se întâmple înca din anul 2009.

Întreaga discuÅ£ie pe tema acestui subiect s-a întins pe o lunga perioada de timp, iar rezultatul final a fost supus unei amânari... în condiÅ£iile în care România ar fi trebuit sa introduca o taxa pe deÅŸeuri la groapa de gunoi, în valoare de 80 de lei pe fiecare tona, începând din ianuarie 2016, iar banii obÅ£inuÅ£i urmau sa mearga catre Fondul de Mediu.

La jumatatea acestui an, Institutul pentru Politici Publice (IPP) a luat poziÅ£ie faÅ£a de situaÅ£ia existenta, afirmând ca Executivul condus de Mihai Tudose se face vinovat de întârzierea îndeplinirii Å£intelor de valorificare a deÅŸeurilor asumate de România în faÅ£a Uniunii Europene. În acest sens, reprezentanÅ£ii IPP au amintit de faptul ca, prin prin OUG nr. 48/2017 pentru modificarea ÅŸi completarea OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, Guvernul a amânat pâna în 2019 taxa la groapa - taxa penalizatoare pentru depozitarea cantitaÅ£ilor de deÅŸeuri la gropile de gunoi, în lipsa infrastructurii corespunzatoare selectarii anterioare ÅŸi valorificarii parÅ£ii reciclabile din aceste deÅŸeuri.

De altfel, GraÅ£iela Gravilescu, cea care avea sa revina la ÅŸefia Ministerului Mediului, dupa demisia lui Daniel Constantin, a punctat faptul ca decizia de amânare a aplicarii acestei taxe a fost agreata de Comisia Europeana, printr-o derogare. De asemenea, în urma discuÅ£iilor avute cu asociaÅ£iile municipiilor ÅŸi oraÅŸelor, precum ÅŸi cu operatorii de salubritate din România, s-a luat în discuÅ£ie introducerea unui set de instrumente economice ÅŸi masuri care sa impulsioneze sistemul reciclarii din România ÅŸi atingerea Å£intelor la nivel european, una dintre acestea fiind implementarea sistemului "plateÅŸti cât arunci".

În replica, preÅŸedintele Comisiei economice, industrii ÅŸi servicii din Senat, Daniel Zamfir, a menÅ£ionat faptul ca Ministerul Mediului duce o politica greÅŸita prin renunÅ£area la taxa pe gunoiul depozitat la groapa, România fiind singura Å£ara din Europa care nu are o asemenea taxa. Zamfir considera ca, în condiÅ£iile în care consumul creÅŸte, România va fi "napadita" de gunoaie din cauza lipsei de spaÅ£ii de depozitare.

În calitate de stat membru al Uniunii Europene, România are de îndeplinit, pâna în 2020, conform directivelor europene, urmatoarele obiective: minimum 50% rata de reutilizare ÅŸi reciclare din masa totala a cantitaÅ£ilor de deÅŸeuri (hârtie, metal, plastic ÅŸi sticla), minimum 70% nivel de pregatire pentru reutilizare, reciclare ÅŸi alte operaÅ£iuni de valorificare materiala de minimum 70% din masa cantitaÅ£ilor de deÅŸeuri ne-periculoase provenite din activitaÅ£i de construcÅ£ie ÅŸi demolari, 60% valorificare a deÅŸeurilor de ambalaje din total ambalaje introduse pe piaÅ£a naÅ£ionala. De asemenea, Å£ara va trebui sa atinga, anual, o cantitate colectata de deÅŸeuri electronice de 4 kg/locuitor ÅŸi sa colecteze separat bio-deÅŸeurile în vederea compostarii ÅŸi fermentarii acestora.

România a negociat 36 de condiÅ£ionalitaÅ£i, acceptate de Guvern în 2014. Întârzierea îndeplinirii condiÅ£ionalitaÅ£ilor poate duce la suspendarea integrala sau parÅ£iala a plaÅ£ilor aferente Programelor OperaÅ£ionale care sunt vizate de respectivele clauze preliminare. Data de 31 decembrie 2016 era termenul limita pâna la care România trebuia sa îndeplineasca toate aceste condiÅ£ionalitaÅ£i.

AutoritaÅ£ile de la BucureÅŸti au termen pâna la finalul anului 2017 sa închida 101 gropi de gunoi neconforme. Termenele UE prevazute pentru închiderea treptata a depozitelor de deÅŸeuri neconforme sunt programate la fiecare data de 16 iulie ale fiecarui an, pâna în 2017.

Comisia Europeana a decis, în data de 15 februarie, sa acÅ£ioneze în judecata România la Curtea Europeana de JustiÅ£ie (CEJ), pentru ca autoritaÅ£ile nu au reuÅŸit sa închida 68 de depozite municipale de deÅŸeuri neconforme, care reprezinta un risc serios pentru sanatatea oamenilor ÅŸi mediu, informeaza un comunicat de presa al Executivului comunitar.

La sfârÅŸitul lunii noiembrie, ministrul Mediului, GraÅ£iela Gavrilescu, a anunÅ£at ca România a închis 11 depozite municipale ÅŸi un depozit de deÅŸeuri periculoase din cele 68 de depozite municipale ÅŸi industriale pentru care a fost trimisa la CEDO ÅŸi se apropie de finalizarea Planului NaÅ£ional de Gestionare a DeÅŸeurilor, care urma sa fie aprobat de Guvern în acea perioada...

Pe fondul acestor controverse ÅŸi discuÅ£ii, ministrul Mediului a anunÅ£at, în data de 14 decembrie, la dezbaterile pe tema bugetului pentru 2018 al instituÅ£iei pe care o conduce, ca România evita în ultimul moment plata sancÅ£iunilor pentru neîndeplinirea uneia dintre condiÅ£ionalitaÅ£ile ex-ante privind gestionarea deÅŸeurilor. Astfel, oficialul a precizat ca Planul NaÅ£ional de Gestionare a DeÅŸeurilor (PNGD) a fost finalizat ÅŸi urmeaza ca Hotarârea de Guvern care aproba acest document sa fie adoptata în ÅŸedinÅ£a Executivului din 21 decembrie 2017. Ulterior, autoritaÅ£ile de la BucureÅŸti vor înÅŸtiinÅ£a Comisia Europeana (CE) pe acest subiect pentru ca situaÅ£ia sa fie rezolvata complet.

"(...) Astazi (joi, 14 decembrie 2017, n.r.) a ieÅŸit din Guvern catre ministerele avizatoare Planul NaÅ£ional de Gestionare a DeÅŸeurilor. Astazi am informat colegii mei la ÅŸedinÅ£a de Guvern ÅŸi am suportul tuturor ca saptamâna viitoare sa aprobam HG-ul de aprobare a acestui Plan, care înseamna ÅŸi condiÅ£ionalitate ex-ante. O alta procedura de infringement pentru care am fost trimiÅŸi în judecata la Comisia Europeana ÅŸi pentru care am plati pe zi de întârziere între 2.000 ÅŸi 110.000 de euro. Dar pentru ca Ministerul Mediului, prin ministrul Mediului, reuÅŸeÅŸte sa finalizeze Planul NaÅ£ional de Management ÅŸi Guvernul sa-l aprobe ÅŸi condiÅ£ionalitatea ex-ante va fi îndeplinita ÅŸi vom notifica Comisia Europeana, vom termina procesul. Prin Planul NaÅ£ional de Gestionare a DeÅŸeurilor vom lansa de la 1 ianuarie ÅŸi conÅŸtientizarea ÅŸi informarea privind colectarea selectiva, astfel încât cei care colecteaza deÅŸeuri sa nu se mai duca la aÅŸa-zisele depozite de gunoi, ci sa putem sa reciclam în totalitatea produsele ÅŸi la groapa sa ducem decât deÅŸeul umed ÅŸi noi sa ne pastram resursele naturale", a explicat Gavrilescu.

România, fara taxa auto ÅŸi multe maÅŸini rulate
Un subiect care a suscitat discuÅ£ii aprinse a fost cel legat de eliminarea timbrului de mediu pentru autovehicule. O veste cât se poate de buna pentru samsarii de maÅŸini, dar extrem de proasta pentru situaÅ£ia mediului înconjurator din România, ÅŸi aÅŸa "cotropit" de emisii sufocante în marile aglomerari urbane.

În prima faza, odata cu intrarea în vigoare a acestei excepÅ£ii, de la 1 februarie 2017, primul dintre cei doi miniÅŸtri ai Mediului, Daniel Constantin, anunÅ£a, pe 8 ianuarie, ca vor exista masuri compensatorii pentru industria auto dupa eliminarea timbrului de mediu, argumentând ca principala problema în acest sector nu este colectarea, ci cheltuirea fondurilor ÅŸi dezvoltarea de programe. Åži aceste afirmaÅ£ii au ramas la stadiul de declaraÅ£ii...

La rândul lor, reprezentanÅ£ii producatorilor ÅŸi importatorilor de automobile din România au înaintat ideea ca susÅ£in introducerea unui sistem cumulativ de taxe, ca alternativa la eliminarea Timbrului de mediu, sistem care sa cuprinda atât taxarea la înmatricularea unui autovehicul, cât ÅŸi un impozit aplicat diferenÅ£iat pentru maÅŸinile noi ÅŸi cele rulate. AceÅŸtia au atras atenÅ£ia, la momentul respectiv, ca eliminarea Timbrului de mediu va reprezenta o conjunctura nefavorabila pentru piaÅ£a auto din România, iar volumul autovehiculelor rulate va creÅŸte semnificativ.

Previziunile s-au adeverit, din pacate, iar România a revenit pe "fâÅŸia" Å£arilor în care rablele fac legea pe drumurile naÅ£ionale. Astfel, e suficient sa ne uitam pe statisticile oficiale ÅŸi sa constatam o avalanÅŸa de maÅŸini second hand în raport cu vânzarile ÅŸi înmatricularile de autovehicule noi.

Datele DirecÅ£iei Regim Permise de Conducere ÅŸi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arata ca, în primele 11 luni din 2017, înmatricularile de autoturisme noi au crescut în România cu 14,64%, comparativ cu aceeaÅŸi perioada din anul anterior, ajungând la 98.116 de unitaÅ£i, însa în privinÅ£a autoturismelor rulate se observa o cifra de aproape cinci ori mai mare, pâna la 474.487 de unitaÅ£i, 426.000 de unitaÅ£i, echivalentul unui salt de peste 71% raportat la intervalul de referinÅ£a.

În tot acest iureÅŸ, Ministerul Mediului a decis înfiinÅ£area unui Grup de lucru care sa gândeasca un nou sistem de taxare a emisiilor poluante provenite de la autovehicule.

Daca în prima instanÅ£a, în mandatul ministrului Daniel Constantin s-a vorbit despre introducerea unor taxe pe poluare în zonele aglomerate, bazat pe un sistem de stickere colorate, în funcÅ£ie de nivelul de poluare al autovehiculului, deunazi actualul ministru, GraÅ£iela Gavrilescu, alaturi de preÅŸedintele AdministraÅ£iei Fondului pentru Mediu (AFM), Cornel Brezuica, au înaintat ideea taxarii autovehiculelor în funcÅ£ie de emisiile de CO2.

PreÅŸedintele AFM a vorbit, recent, atât despre realizarea unui inventar al cantitaÅ£ilor de emisii generate de autovehiculele înmatriculate în 2017, raportat la parcul auto existent la 31 decembrie 2016, cât ÅŸi despre identificarea a doua variante de aplicare a unei eventuale taxe, respectiv taxarea o singura data pe toata durata de viaÅ£a a autovehiculului, fie o data pe an, în funcÅ£ie de nivelul de poluare pentru tipul respectiv de autovehicul.

De asemenea, GraÅ£iela Gavrilescu a precizat, în octombrie, ca maÅŸinile cu norme de poluare Euro 2, 3 sau 4 ar putea fi taxate în funcÅ£ie de emisii, ÅŸi "cu siguranÅ£a nu va fi o taxa sau un impozit'. "Luam în calcul trei criterii, respectiv capacitatea cilindrica pentru care deja se plateÅŸte un impozit, dupa care luam norma de poluare a fiecarei maÅŸini ÅŸi emisiile de CO2 pe care le produce fiecare maÅŸina", a spus ministrul Mediului.

Recent, oficialul de la Mediu a punctat faptul ca o înlocuire a Timbrului de mediu ar putea avea loc în luna martie a anului viitor, înainte de aprobarea bugetului de venituri ÅŸi cheltuieli al AdministraÅ£iei Fondului pentru Mediu (AFM), principiul va fi acelaÅŸi, respectiv "Poluatorul plateÅŸte!", iar amprenta de care se va Å£ine cont "trebuie sa fie neaparat carbonul ca emisie".

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusa pentru prima data la 1 ianuarie 2007, imediat dupa aderarea României la Uniunea Europeana. La acea vreme, taxa de prima înmatriculare se calcula în funcÅ£ie de trei variabile: vechimea maÅŸinii, tipul de catalizator (euro) ÅŸi capacitatea cilindrica a maÅŸinii.

Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificata, iar Guvernul a scazut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât la reînmatricularea maÅŸinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât ÅŸi pentru cei care aduceau maÅŸini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendata pâna la 31 decembrie 2012, iar persoanele care platisera deja urmau sa primeasca banii înapoi.

Din 15 martie 2013 intra în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto este calculata exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maÅŸinii.

Timbrul de mediu pentru autovehicule este inclus în cele 102 taxe nefiscale care urmeaza sa fie eliminate de la 1 februarie.

În paralel, autoritaÅ£ile au definitivat modalitatea prin care ÅŸoferii îÅŸi pot recupera pe cale administrativa taxele auto platite de-a lungul anilor, sub diverse forme. Estimarile arata ca valoarea restituirilor se ridica la 6,4 miliarde de euro.

Senatul a adoptat, pe data de 7 noiembrie, actul normativ referitor la restituirea taxei auto, clarificând cadrul legal pentru procedurile de restituire a taxei speciale pentru autoturisme ÅŸi autovehicule, a taxei de poluare pentru maÅŸini ÅŸi a timbrului de mediu.

Proiectul de lege prevede ÅŸi termenele în care se restituie sumele stabilite prin hotarâri judecatoreÅŸti definitive, atât în cazul taxelor, cât ÅŸi în cazul timbrului de mediu. Sumele stabilite prin hotarârile judecatoreÅŸti se restituie de organele competente astfel: taxa speciala pentru autoturisme ÅŸi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule ÅŸi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule se restituie în termen de 120 de zile de la data depunerii cererii, dar nu mai devreme de 1 ianuarie 2018, iar timbrul de mediu se restituie de organele emitente ale acestora în termen de 120 de zile de la data depunerii cererii, dar nu mai devreme de 1 septembrie 2018.

Sumele restituite vor conÅ£ine ÅŸi dobânda aferenta calculata pe baza sumei de restituit înmulÅ£ita cu numarul de zile aferent perioadei cuprinsa între data perceperii taxei/timbrului ÅŸi data restituirii efective ÅŸi cu nivelul dobânzii prevazut în Codul de procedura fiscala, respectiv de 0,02% pe zi.

Calitatea aerului, o problema de infringement
România ramâne ÅŸi în acest an sub procedura de infringement pe calitatea aerului, chiar daca este vorba numai despre doua oraÅŸe - IaÅŸi ÅŸi BraÅŸov. În aceste doua cazuri, ministrul Mediului, GraÅ£iela Gavrilescu, susÅ£ine ca "primarii celor doua oraÅŸe nu doresc sa colaboreze cu Ministerul Mediului, astfel încât viaÅ£a cetaÅ£enilor din comunitaÅ£ile respective sa nu fie pusa în pericol".

Pe de alta parte, oficialul a solicitat CurÅ£ii de JustiÅ£ie a Uniunii Europene (CJUE), la începutul lunii octombrie, sa scoata din infringement depozitul de deÅŸeuri industriale periculoase de la Târnava (judeÅ£ul Sibiu), primul de acest fel din România care a fost închis, întrucât agentul economic ÅŸi-a îndeplinit toate obligaÅ£iile de mediu.

Depozitul din comuna Târnava din nordul judeÅ£ului Sibiu a fost închis în luna august, dupa ce a fost folosit mai bine de 20 de ani, având deÅŸeuri industriale periculoase. Închiderea depozitului a costat 300.000 de euro, fiind un amplasament de capacitate mica, de 100.000 de tone. Zona acestui depozit ÅŸi va fi monitorizata timp de 20 de ani, perioada în care se vor face analize ale solului ÅŸi ale pânzei freatice, potrivit reprezentantului societaÅ£ii care s-a ocupat de închiderea acestui depozit.

În data de 27 aprilie 2017, Comisia Europeana (CE) a trimis România în faÅ£a CurÅ£ii de JustiÅ£ie a UE pentru neîndeplinirea obligaÅ£iei de a revizui ÅŸi adopta planul naÅ£ional de gestionare a deÅŸeurilor ÅŸi programul de prevenire a generarii de deÅŸeuri, în conformitate cu obiectivele Directivei-cadru privind deÅŸeurile (Directiva 2008/98/CE) ÅŸi ale economiei circulare.

Statisticile AsociaÅ£iei Române a Compostului (ARC), în privinÅ£a modului în care România se "comporta" cu deÅŸeurile, arata ca, în prezent, la nivel naÅ£ional, se proceseaza prin compostare, 124.717 tone de deÅŸeuri organice pe an, respective 8,7% din totalul capacitaÅ£ii de procesare de 1,5 milioane de tone existent. De asemenea, 34,6% sunt instalaÅ£ii nefinalizate, în construcÅ£ie, iar restul de 54,9% reprezinta instalaÅ£ii de compostare recepÅ£ionate, dar care nu funcÅ£ioneaza.

În acelaÅŸi timp, din datele oficiale prezentate, în decembrie, de catre ministrul GraÅ£iela Gavrilescu reiese faptul ca, la ora actuala, "dintre cele 68 de proceduri de infringement (pe depozitele municipale ÅŸi industriale de deÅŸeuri n.r.) pentru care România este trimisa ÅŸi la Curtea Europeana de JustiÅ£ie (...) mai avem decât 37 de rezolvat".

Succesul "Rabla" continua. Programul "Casa Verde", revigorat
Ajuns la cea de-a 13-a ediÅ£ie, programul guvernamental privind înnoirea parcului auto naÅ£ional - cunoscutul "Rabla" - a continuat sa aiba succesul din anii precedenÅ£i.

În acest context, sesiunea din 2017, lansata în primavara, a beneficiat, pentru al doilea an consecutive, de extensia "Rabla Plus", destinata achiziÅ£iei de maÅŸini electrice 100% ÅŸi hybrid, ÅŸi de un buget în valoare de 180 milioane de lei, iar cel pentru "Rabla Plus" de 45 milioane de lei.

Ulterior, pe data de 11 octombrie, Guvernul a aprobat în ÅŸedinÅ£a saptamânala suplimentarea cu 25 de milioane de lei a bugetului destinat Programului "Rabla Clasic" pentru persoane fizice, iar toate cele 3.800 de prime de casare suplimentare s-au epuizat cinci zile mai târziu, în numai 30 de minute, anunÅ£a, la momentul respectiv, ministrul Mediului, GraÅ£iela Gavrilescu.

În urma demararii programului destinat achiziÅ£ionarii de autovehicule "verzi", evoluÅ£ia vânzarilor pe acest segment a cunoscut un salt spectaculos, raportat la cifrele din anul anterior. Astfel, din ianuarie ÅŸi pâna în octombrie, numarul autovehiculelor ecologice (hibride ÅŸi electrice 100%) noi vândute în România a ajuns la 2.074 de unitaÅ£i, în creÅŸtere cu 148% faÅ£a de aceeaÅŸi perioada din anul anterior, releva statistica APIA. Din acest total, 296 sunt maÅŸini electrice 100%, numarul acestora fiind mai mult decât dublu în comparaÅ£ie cu primele zece luni din anul 2016, când se vândusera 103 unitaÅ£i.

Prin intermediul programului "Rabla Plus", valoarea ecotichetului acordat celor care vor sa-ÅŸi achiziÅ£ioneze un autovehicul nou 100% electric este, în acest an, de 10.000 de euro, iar pentru cele hibrid plug-in de 4.500 euro.

Pe de alta parte, ideile gândite la nivel guvernamental nu se opresc aici, iar Ministerul Mediului ÅŸi Ministerul Energiei au anunÅ£at, în octombrie, ca pregatesc un program multianual de tip "Casa Verde" pentru comunitaÅ£ile izolate din România care nu au acces la infrastructura de alimentare cu energie electrica. Pâna la demararea efectiva a programului, va fi întocmit un studiu prin intermediul caruia sa fie identificate zonele care nu sunt înca alimentate cu energie electrica. Proiectul pe care Ministerul Energiei îl va scrie va beneficia de ajutorul dat de AdministraÅ£ia Fondului pentru Mediu, împreuna cu unitaÅ£ile administrativ-teritoriale, astfel încât energia electrica ÅŸi apa calda sa fie un potenÅ£ial ajutor pentru familiile respective, care locuiesc mai ales în zonele montane ÅŸi deluroase, explica la vremea respectiva ministrul Energiei, Toma Petcu.

Conform datelor oficiale, citate de catre ministrul Energiei, la ora actuala, în România, în jur de 100.000 de locuinÅ£e ÅŸi aproape 250.000 de cetaÅ£eni nu au acces la infrastructura specifica pentru alimentarea cu energie electrica.

Cât priveÅŸte programul tradiÅ£ional "Casa Verde", acesta a fost revigorat în 2017, iar cele mai noi date arata ca, la începutul lunii decembrie, AFM a aprobat 177 de contestaÅ£ii de contestaÅ£ii primite din partea persoanelor fizice în Programul privind instalarea sistemelor de încalzire care utilizeaza energie regenerabila, inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încalzire, lista fiind disponibila pe site-ul instituÅ£iei.

O noutate referitoare la derularea viitoare a programului a fost anunÅ£ata, recent, de catre ministrul Mediului, GraÅ£iela Gavrilescu. Aceasta a precizat ca, începând cu viitoarea sesiune, o parte dintre documentele necesare accesarii finanÅ£arii prin "Casa verde" se vor depune online, cum se procedeaza ÅŸi la programul "Rabla" sau "Rabla plus".

Gavrilescu a susÅ£inut ca, la ora actuala, toate dosarele depuse în programul "Casa Verde" au fost analizate, iar 99% dintre acestea au fost ÅŸi aprobate.

Cotele de vânatoare la urÅŸi
O tema care a Å£inut capul de afiÅŸ la Ministerul Mediului a fost cea legata de populaÅ£ia de urÅŸi din România. Astfel, ministerul de resort anunÅ£a ca, pâna cel târziu în ianuarie 2018, planurile de management al speciilor de urs ÅŸi de lup urmeaza sa fie aprobate prin ordin al ministrului.

În privinÅ£a cotei de intervenÅ£ie, Ministerul Mediului a aprobat înfiinÅ£area unui grup de lucru format din specialiÅŸtii cu atribuÅ£ii în domeniul carnivorele mari, dar ÅŸi din reprezentanÅ£i ai instituÅ£iilor statului.

Datele din cadrul DirecÅ£iei de Biodiversitate din ministerul de resort arata ca judeÅ£ele cu cele mai mari probleme sunt: Covasna, Harghita, MureÅŸ, BraÅŸov, ArgeÅŸ, Prahova, DâmboviÅ£a, ÅŸi Sibiu, Suceava.

Pe acelaÅŸi subiect, ministrul Mediului, GraÅ£iela Leocadia Gavrilescu, declara, în luna septembrie, ca susÅ£ine ca ordinul privind cota de intervenÅ£ie la carnivore mari nu prevede uciderea urÅŸilor, ci relocarea acestora în zone unde nu exista populaÅ£ie de urs, ÅŸi nu exclude "exportul" animalelor, daca exista solicitari în acest sens.

În opinia oficialului de la Mediu, relocarea urÅŸilor se va face cu ajutorul DirecÅ£iei de Biodiversitate din cadrul Ministerului Mediului ÅŸi a Jandarmeriei Române în zone unde România nu mai deÅ£ine populaÅ£ie de urs.

Întrebata daca urÅŸii pot fi "exportaÅ£i" în alte Å£ari unde nu mai exista populaÅ£ie de urs de ani buni, ÅŸeful de la Mediu a precizat ca a avut o discuÅ£ie cu ambasadorii români pe acest subiect.

Pe de alta parte, oficialul a recunoscut faptul ca, la ora actuala, în România nu se cunoaÅŸte numarul exact al populaÅ£iei de urÅŸi.

Toate aceste iniÅ£iative au survenit ca urmare a faptului ca, zilnic, se primesc la minister sesizari de la populaÅ£ia care a suferit daune produse de ursul brun. De altfel, sute de persoane din judeÅ£ele BraÅŸov, Covasna, Harghita ÅŸi MureÅŸ au protestat, la un moment dat, în faÅ£a sediului Ministerului Mediului, nemulÅ£umiÅ£i de situaÅ£ia provocata de suprapopularea urÅŸilor în padurile din aceste judeÅ£e, aceÅŸtia susÅ£inând ca, în astfel de condiÅ£ii, sunt puse în pericol vieÅ£ile oamenilor.

În prezent, printr-un proiect Life, este în curs de elaborare un plan de management al speciei urs. Planul va fi aprobat de Ministerul Mediului la începutul anului 2018 ÅŸi va putea susÅ£ine un program pe termen lung pentru menÅ£inerea starii favorabile a speciei.

O statistica a Romsilva releva ca, în România, sunt între 6.500 ÅŸi 7.000 de urÅŸi bruni, în timp ce în alte Å£ari europene aceasta specie nu mai exista.AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Nicoleta Gherasi, editor online Andreea Lazaroiu)

Anul 2017 a adus pentru Ministerul Mediului doi miniÅŸtri, dispariÅ£ia Timbrului de mediu pentru autovehicule, amânarea taxarii deÅŸeului depozitat la groapa de gunoi, dar ÅŸi continuarea succesului programului guvernamental "Rabla".

Pe de alta parte, la nivelul ministerului de resort s-a format un grup de lucru care "croÅŸeteaza" un nou tip de taxa auto care sa înlocuiasca timbrul de mediu. În acelaÅŸi timp, s-a (re)gasit modalitatea administrativa de returnare catre contribuabili a taxei auto achitate în anii anteriori sub diferite titulaturi.

Toate aceste subiecte, inclusiv cel referitor la procedurile de infringement la care România trebuie sa gaseasca rezolvare, sunt cuprinse în retrospectiva pe 2017 dedicata Ministerului Mediului.

Taxa sau nu pe groapa de gunoi?
Debutul acestui an aduce şi prima iniţiativa din partea noului ministru al Mediului, Daniel Constantin, proaspat instalat la şefia uneia dintre cele mai sensibile instituţii.

În anunÅ£ul de început de an, oficialul preciza ca operatorii de salubritate vor plati o taxa la groapa de gunoi, în mod diferenÅ£iat, în funcÅ£ie de Å£inta de valorificare a deÅŸeurilor. Practic, aceÅŸtia ar fi urmat sa achite o suma de bani ca diferenÅ£a între Å£inta de valorificare pe care ÅŸi-au propus-o ÅŸi ceea ce au realizat efectiv. Noile prevederi au fost incluse, la vremea respectiva, într-un proiect de OrdonanÅ£a de UrgenÅ£a, supus dezbaterii publice...

Conform documentului, România risca sa plateasca, începând din acest an, o amenda de 124.000 de euro pe zi pentru faptul ca autoritaÅ£ile nu au reuÅŸit sa închida depozitele municipale de deÅŸeuri neconforme. Pentru a se ajunge la acest demers, Comisia Europeana (CE) ar trebui sa sesizeze Curtea Europeana de JustiÅ£ie (CEJ), iar forul de la Bruxelles sa invoce faptul ca închiderea gropilor de gunoi neconforme ar fi trebuit sa se întâmple înca din anul 2009.

Întreaga discuÅ£ie pe tema acestui subiect s-a întins pe o lunga perioada de timp, iar rezultatul final a fost supus unei amânari... în condiÅ£iile în care România ar fi trebuit sa introduca o taxa pe deÅŸeuri la groapa de gunoi, în valoare de 80 de lei pe fiecare tona, începând din ianuarie 2016, iar banii obÅ£inuÅ£i urmau sa mearga catre Fondul de Mediu.

La jumatatea acestui an, Institutul pentru Politici Publice (IPP) a luat poziÅ£ie faÅ£a de situaÅ£ia existenta, afirmând ca Executivul condus de Mihai Tudose se face vinovat de întârzierea îndeplinirii Å£intelor de valorificare a deÅŸeurilor asumate de România în faÅ£a Uniunii Europene. În acest sens, reprezentanÅ£ii IPP au amintit de faptul ca, prin prin OUG nr. 48/2017 pentru modificarea ÅŸi completarea OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, Guvernul a amânat pâna în 2019 taxa la groapa - taxa penalizatoare pentru depozitarea cantitaÅ£ilor de deÅŸeuri la gropile de gunoi, în lipsa infrastructurii corespunzatoare selectarii anterioare ÅŸi valorificarii parÅ£ii reciclabile din aceste deÅŸeuri.

De altfel, GraÅ£iela Gravilescu, cea care avea sa revina la ÅŸefia Ministerului Mediului, dupa demisia lui Daniel Constantin, a punctat faptul ca decizia de amânare a aplicarii acestei taxe a fost agreata de Comisia Europeana, printr-o derogare. De asemenea, în urma discuÅ£iilor avute cu asociaÅ£iile municipiilor ÅŸi oraÅŸelor, precum ÅŸi cu operatorii de salubritate din România, s-a luat în discuÅ£ie introducerea unui set de instrumente economice ÅŸi masuri care sa impulsioneze sistemul reciclarii din România ÅŸi atingerea Å£intelor la nivel european, una dintre acestea fiind implementarea sistemului "plateÅŸti cât arunci".

În replica, preÅŸedintele Comisiei economice, industrii ÅŸi servicii din Senat, Daniel Zamfir, a menÅ£ionat faptul ca Ministerul Mediului duce o politica greÅŸita prin renunÅ£area la taxa pe gunoiul depozitat la groapa, România fiind singura Å£ara din Europa care nu are o asemenea taxa. Zamfir considera ca, în condiÅ£iile în care consumul creÅŸte, România va fi "napadita" de gunoaie din cauza lipsei de spaÅ£ii de depozitare.

În calitate de stat membru al Uniunii Europene, România are de îndeplinit, pâna în 2020, conform directivelor europene, urmatoarele obiective: minimum 50% rata de reutilizare ÅŸi reciclare din masa totala a cantitaÅ£ilor de deÅŸeuri (hârtie, metal, plastic ÅŸi sticla), minimum 70% nivel de pregatire pentru reutilizare, reciclare ÅŸi alte operaÅ£iuni de valorificare materiala de minimum 70% din masa cantitaÅ£ilor de deÅŸeuri ne-periculoase provenite din activitaÅ£i de construcÅ£ie ÅŸi demolari, 60% valorificare a deÅŸeurilor de ambalaje din total ambalaje introduse pe piaÅ£a naÅ£ionala. De asemenea, Å£ara va trebui sa atinga, anual, o cantitate colectata de deÅŸeuri electronice de 4 kg/locuitor ÅŸi sa colecteze separat bio-deÅŸeurile în vederea compostarii ÅŸi fermentarii acestora.

România a negociat 36 de condiÅ£ionalitaÅ£i, acceptate de Guvern în 2014. Întârzierea îndeplinirii condiÅ£ionalitaÅ£ilor poate duce la suspendarea integrala sau parÅ£iala a plaÅ£ilor aferente Programelor OperaÅ£ionale care sunt vizate de respectivele clauze preliminare. Data de 31 decembrie 2016 era termenul limita pâna la care România trebuia sa îndeplineasca toate aceste condiÅ£ionalitaÅ£i.

AutoritaÅ£ile de la BucureÅŸti au termen pâna la finalul anului 2017 sa închida 101 gropi de gunoi neconforme. Termenele UE prevazute pentru închiderea treptata a depozitelor de deÅŸeuri neconforme sunt programate la fiecare data de 16 iulie ale fiecarui an, pâna în 2017.

Comisia Europeana a decis, în data de 15 februarie, sa acÅ£ioneze în judecata România la Curtea Europeana de JustiÅ£ie (CEJ), pentru ca autoritaÅ£ile nu au reuÅŸit sa închida 68 de depozite municipale de deÅŸeuri neconforme, care reprezinta un risc serios pentru sanatatea oamenilor ÅŸi mediu, informeaza un comunicat de presa al Executivului comunitar.

La sfârÅŸitul lunii noiembrie, ministrul Mediului, GraÅ£iela Gavrilescu, a anunÅ£at ca România a închis 11 depozite municipale ÅŸi un depozit de deÅŸeuri periculoase din cele 68 de depozite municipale ÅŸi industriale pentru care a fost trimisa la CEDO ÅŸi se apropie de finalizarea Planului NaÅ£ional de Gestionare a DeÅŸeurilor, care urma sa fie aprobat de Guvern în acea perioada...

Pe fondul acestor controverse ÅŸi discuÅ£ii, ministrul Mediului a anunÅ£at, în data de 14 decembrie, la dezbaterile pe tema bugetului pentru 2018 al instituÅ£iei pe care o conduce, ca România evita în ultimul moment plata sancÅ£iunilor pentru neîndeplinirea uneia dintre condiÅ£ionalitaÅ£ile ex-ante privind gestionarea deÅŸeurilor. Astfel, oficialul a precizat ca Planul NaÅ£ional de Gestionare a DeÅŸeurilor (PNGD) a fost finalizat ÅŸi urmeaza ca Hotarârea de Guvern care aproba acest document sa fie adoptata în ÅŸedinÅ£a Executivului din 21 decembrie 2017. Ulterior, autoritaÅ£ile de la BucureÅŸti vor înÅŸtiinÅ£a Comisia Europeana (CE) pe acest subiect pentru ca situaÅ£ia sa fie rezolvata complet.

"(...) Astazi (joi, 14 decembrie 2017, n.r.) a ieÅŸit din Guvern catre ministerele avizatoare Planul NaÅ£ional de Gestionare a DeÅŸeurilor. Astazi am informat colegii mei la ÅŸedinÅ£a de Guvern ÅŸi am suportul tuturor ca saptamâna viitoare sa aprobam HG-ul de aprobare a acestui Plan, care înseamna ÅŸi condiÅ£ionalitate ex-ante. O alta procedura de infringement pentru care am fost trimiÅŸi în judecata la Comisia Europeana ÅŸi pentru care am plati pe zi de întârziere între 2.000 ÅŸi 110.000 de euro. Dar pentru ca Ministerul Mediului, prin ministrul Mediului, reuÅŸeÅŸte sa finalizeze Planul NaÅ£ional de Management ÅŸi Guvernul sa-l aprobe ÅŸi condiÅ£ionalitatea ex-ante va fi îndeplinita ÅŸi vom notifica Comisia Europeana, vom termina procesul. Prin Planul NaÅ£ional de Gestionare a DeÅŸeurilor vom lansa de la 1 ianuarie ÅŸi conÅŸtientizarea ÅŸi informarea privind colectarea selectiva, astfel încât cei care colecteaza deÅŸeuri sa nu se mai duca la aÅŸa-zisele depozite de gunoi, ci sa putem sa reciclam în totalitatea produsele ÅŸi la groapa sa ducem decât deÅŸeul umed ÅŸi noi sa ne pastram resursele naturale", a explicat Gavrilescu.

România, fara taxa auto ÅŸi multe maÅŸini rulate
Un subiect care a suscitat discuÅ£ii aprinse a fost cel legat de eliminarea timbrului de mediu pentru autovehicule. O veste cât se poate de buna pentru samsarii de maÅŸini, dar extrem de proasta pentru situaÅ£ia mediului înconjurator din România, ÅŸi aÅŸa "cotropit" de emisii sufocante în marile aglomerari urbane.

În prima faza, odata cu intrarea în vigoare a acestei excepÅ£ii, de la 1 februarie 2017, primul dintre cei doi miniÅŸtri ai Mediului, Daniel Constantin, anunÅ£a, pe 8 ianuarie, ca vor exista masuri compensatorii pentru industria auto dupa eliminarea timbrului de mediu, argumentând ca principala problema în acest sector nu este colectarea, ci cheltuirea fondurilor ÅŸi dezvoltarea de programe. Åži aceste afirmaÅ£ii au ramas la stadiul de declaraÅ£ii...

La rândul lor, reprezentanÅ£ii producatorilor ÅŸi importatorilor de automobile din România au înaintat ideea ca susÅ£in introducerea unui sistem cumulativ de taxe, ca alternativa la eliminarea Timbrului de mediu, sistem care sa cuprinda atât taxarea la înmatricularea unui autovehicul, cât ÅŸi un impozit aplicat diferenÅ£iat pentru maÅŸinile noi ÅŸi cele rulate. AceÅŸtia au atras atenÅ£ia, la momentul respectiv, ca eliminarea Timbrului de mediu va reprezenta o conjunctura nefavorabila pentru piaÅ£a auto din România, iar volumul autovehiculelor rulate va creÅŸte semnificativ.

Previziunile s-au adeverit, din pacate, iar România a revenit pe "fâÅŸia" Å£arilor în care rablele fac legea pe drumurile naÅ£ionale. Astfel, e suficient sa ne uitam pe statisticile oficiale ÅŸi sa constatam o avalanÅŸa de maÅŸini second hand în raport cu vânzarile ÅŸi înmatricularile de autovehicule noi.

Datele DirecÅ£iei Regim Permise de Conducere ÅŸi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arata ca, în primele 11 luni din 2017, înmatricularile de autoturisme noi au crescut în România cu 14,64%, comparativ cu aceeaÅŸi perioada din anul anterior, ajungând la 98.116 de unitaÅ£i, însa în privinÅ£a autoturismelor rulate se observa o cifra de aproape cinci ori mai mare, pâna la 474.487 de unitaÅ£i, 426.000 de unitaÅ£i, echivalentul unui salt de peste 71% raportat la intervalul de referinÅ£a.

În tot acest iureÅŸ, Ministerul Mediului a decis înfiinÅ£area unui Grup de lucru care sa gândeasca un nou sistem de taxare a emisiilor poluante provenite de la autovehicule.

Daca în prima instanÅ£a, în mandatul ministrului Daniel Constantin s-a vorbit despre introducerea unor taxe pe poluare în zonele aglomerate, bazat pe un sistem de stickere colorate, în funcÅ£ie de nivelul de poluare al autovehiculului, deunazi actualul ministru, GraÅ£iela Gavrilescu, alaturi de preÅŸedintele AdministraÅ£iei Fondului pentru Mediu (AFM), Cornel Brezuica, au înaintat ideea taxarii autovehiculelor în funcÅ£ie de emisiile de CO2.

PreÅŸedintele AFM a vorbit, recent, atât despre realizarea unui inventar al cantitaÅ£ilor de emisii generate de autovehiculele înmatriculate în 2017, raportat la parcul auto existent la 31 decembrie 2016, cât ÅŸi despre identificarea a doua variante de aplicare a unei eventuale taxe, respectiv taxarea o singura data pe toata durata de viaÅ£a a autovehiculului, fie o data pe an, în funcÅ£ie de nivelul de poluare pentru tipul respectiv de autovehicul.

De asemenea, GraÅ£iela Gavrilescu a precizat, în octombrie, ca maÅŸinile cu norme de poluare Euro 2, 3 sau 4 ar putea fi taxate în funcÅ£ie de emisii, ÅŸi "cu siguranÅ£a nu va fi o taxa sau un impozit'. "Luam în calcul trei criterii, respectiv capacitatea cilindrica pentru care deja se plateÅŸte un impozit, dupa care luam norma de poluare a fiecarei maÅŸini ÅŸi emisiile de CO2 pe care le produce fiecare maÅŸina", a spus ministrul Mediului.

Recent, oficialul de la Mediu a punctat faptul ca o înlocuire a Timbrului de mediu ar putea avea loc în luna martie a anului viitor, înainte de aprobarea bugetului de venituri ÅŸi cheltuieli al AdministraÅ£iei Fondului pentru Mediu (AFM), principiul va fi acelaÅŸi, respectiv "Poluatorul plateÅŸte!", iar amprenta de care se va Å£ine cont "trebuie sa fie neaparat carbonul ca emisie".

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusa pentru prima data la 1 ianuarie 2007, imediat dupa aderarea României la Uniunea Europeana. La acea vreme, taxa de prima înmatriculare se calcula în funcÅ£ie de trei variabile: vechimea maÅŸinii, tipul de catalizator (euro) ÅŸi capacitatea cilindrica a maÅŸinii.

Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificata, iar Guvernul a scazut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât la reînmatricularea maÅŸinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât ÅŸi pentru cei care aduceau maÅŸini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendata pâna la 31 decembrie 2012, iar persoanele care platisera deja urmau sa primeasca banii înapoi.

Din 15 martie 2013 intra în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto este calculata exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maÅŸinii.

Timbrul de mediu pentru autovehicule este inclus în cele 102 taxe nefiscale care urmeaza sa fie eliminate de la 1 februarie.

În paralel, autoritaÅ£ile au definitivat modalitatea prin care ÅŸoferii îÅŸi pot recupera pe cale administrativa taxele auto platite de-a lungul anilor, sub diverse forme. Estimarile arata ca valoarea restituirilor se ridica la 6,4 miliarde de euro.

Senatul a adoptat, pe data de 7 noiembrie, actul normativ referitor la restituirea taxei auto, clarificând cadrul legal pentru procedurile de restituire a taxei speciale pentru autoturisme ÅŸi autovehicule, a taxei de poluare pentru maÅŸini ÅŸi a timbrului de mediu.

Proiectul de lege prevede ÅŸi termenele în care se restituie sumele stabilite prin hotarâri judecatoreÅŸti definitive, atât în cazul taxelor, cât ÅŸi în cazul timbrului de mediu. Sumele stabilite prin hotarârile judecatoreÅŸti se restituie de organele competente astfel: taxa speciala pentru autoturisme ÅŸi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule ÅŸi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule se restituie în termen de 120 de zile de la data depunerii cererii, dar nu mai devreme de 1 ianuarie 2018, iar timbrul de mediu se restituie de organele emitente ale acestora în termen de 120 de zile de la data depunerii cererii, dar nu mai devreme de 1 septembrie 2018.

Sumele restituite vor conÅ£ine ÅŸi dobânda aferenta calculata pe baza sumei de restituit înmulÅ£ita cu numarul de zile aferent perioadei cuprinsa între data perceperii taxei/timbrului ÅŸi data restituirii efective ÅŸi cu nivelul dobânzii prevazut în Codul de procedura fiscala, respectiv de 0,02% pe zi.

Calitatea aerului, o problema de infringement
România ramâne ÅŸi în acest an sub procedura de infringement pe calitatea aerului, chiar daca este vorba numai despre doua oraÅŸe - IaÅŸi ÅŸi BraÅŸov. În aceste doua cazuri, ministrul Mediului, GraÅ£iela Gavrilescu, susÅ£ine ca "primarii celor doua oraÅŸe nu doresc sa colaboreze cu Ministerul Mediului, astfel încât viaÅ£a cetaÅ£enilor din comunitaÅ£ile respective sa nu fie pusa în pericol".

Pe de alta parte, oficialul a solicitat CurÅ£ii de JustiÅ£ie a Uniunii Europene (CJUE), la începutul lunii octombrie, sa scoata din infringement depozitul de deÅŸeuri industriale periculoase de la Târnava (judeÅ£ul Sibiu), primul de acest fel din România care a fost închis, întrucât agentul economic ÅŸi-a îndeplinit toate obligaÅ£iile de mediu.

Depozitul din comuna Târnava din nordul judeÅ£ului Sibiu a fost închis în luna august, dupa ce a fost folosit mai bine de 20 de ani, având deÅŸeuri industriale periculoase. Închiderea depozitului a costat 300.000 de euro, fiind un amplasament de capacitate mica, de 100.000 de tone. Zona acestui depozit ÅŸi va fi monitorizata timp de 20 de ani, perioada în care se vor face analize ale solului ÅŸi ale pânzei freatice, potrivit reprezentantului societaÅ£ii care s-a ocupat de închiderea acestui depozit.

În data de 27 aprilie 2017, Comisia Europeana (CE) a trimis România în faÅ£a CurÅ£ii de JustiÅ£ie a UE pentru neîndeplinirea obligaÅ£iei de a revizui ÅŸi adopta planul naÅ£ional de gestionare a deÅŸeurilor ÅŸi programul de prevenire a generarii de deÅŸeuri, în conformitate cu obiectivele Directivei-cadru privind deÅŸeurile (Directiva 2008/98/CE) ÅŸi ale economiei circulare.

Statisticile AsociaÅ£iei Române a Compostului (ARC), în privinÅ£a modului în care România se "comporta" cu deÅŸeurile, arata ca, în prezent, la nivel naÅ£ional, se proceseaza prin compostare, 124.717 tone de deÅŸeuri organice pe an, respective 8,7% din totalul capacitaÅ£ii de procesare de 1,5 milioane de tone existent. De asemenea, 34,6% sunt instalaÅ£ii nefinalizate, în construcÅ£ie, iar restul de 54,9% reprezinta instalaÅ£ii de compostare recepÅ£ionate, dar care nu funcÅ£ioneaza.

În acelaÅŸi timp, din datele oficiale prezentate, în decembrie, de catre ministrul GraÅ£iela Gavrilescu reiese faptul ca, la ora actuala, "dintre cele 68 de proceduri de infringement (pe depozitele municipale ÅŸi industriale de deÅŸeuri n.r.) pentru care România este trimisa ÅŸi la Curtea Europeana de JustiÅ£ie (...) mai avem decât 37 de rezolvat".

Succesul "Rabla" continua. Programul "Casa Verde", revigorat
Ajuns la cea de-a 13-a ediÅ£ie, programul guvernamental privind înnoirea parcului auto naÅ£ional - cunoscutul "Rabla" - a continuat sa aiba succesul din anii precedenÅ£i.

În acest context, sesiunea din 2017, lansata în primavara, a beneficiat, pentru al doilea an consecutive, de extensia "Rabla Plus", destinata achiziÅ£iei de maÅŸini electrice 100% ÅŸi hybrid, ÅŸi de un buget în valoare de 180 milioane de lei, iar cel pentru "Rabla Plus" de 45 milioane de lei.

Ulterior, pe data de 11 octombrie, Guvernul a aprobat în ÅŸedinÅ£a saptamânala suplimentarea cu 25 de milioane de lei a bugetului destinat Programului "Rabla Clasic" pentru persoane fizice, iar toate cele 3.800 de prime de casare suplimentare s-au epuizat cinci zile mai târziu, în numai 30 de minute, anunÅ£a, la momentul respectiv, ministrul Mediului, GraÅ£iela Gavrilescu.

În urma demararii programului destinat achiziÅ£ionarii de autovehicule "verzi", evoluÅ£ia vânzarilor pe acest segment a cunoscut un salt spectaculos, raportat la cifrele din anul anterior. Astfel, din ianuarie ÅŸi pâna în octombrie, numarul autovehiculelor ecologice (hibride ÅŸi electrice 100%) noi vândute în România a ajuns la 2.074 de unitaÅ£i, în creÅŸtere cu 148% faÅ£a de aceeaÅŸi perioada din anul anterior, releva statistica APIA. Din acest total, 296 sunt maÅŸini electrice 100%, numarul acestora fiind mai mult decât dublu în comparaÅ£ie cu primele zece luni din anul 2016, când se vândusera 103 unitaÅ£i.

Prin intermediul programului "Rabla Plus", valoarea ecotichetului acordat celor care vor sa-ÅŸi achiziÅ£ioneze un autovehicul nou 100% electric este, în acest an, de 10.000 de euro, iar pentru cele hibrid plug-in de 4.500 euro.

Pe de alta parte, ideile gândite la nivel guvernamental nu se opresc aici, iar Ministerul Mediului ÅŸi Ministerul Energiei au anunÅ£at, în octombrie, ca pregatesc un program multianual de tip "Casa Verde" pentru comunitaÅ£ile izolate din România care nu au acces la infrastructura de alimentare cu energie electrica. Pâna la demararea efectiva a programului, va fi întocmit un studiu prin intermediul caruia sa fie identificate zonele care nu sunt înca alimentate cu energie electrica. Proiectul pe care Ministerul Energiei îl va scrie va beneficia de ajutorul dat de AdministraÅ£ia Fondului pentru Mediu, împreuna cu unitaÅ£ile administrativ-teritoriale, astfel încât energia electrica ÅŸi apa calda sa fie un potenÅ£ial ajutor pentru familiile respective, care locuiesc mai ales în zonele montane ÅŸi deluroase, explica la vremea respectiva ministrul Energiei, Toma Petcu.

Conform datelor oficiale, citate de catre ministrul Energiei, la ora actuala, în România, în jur de 100.000 de locuinÅ£e ÅŸi aproape 250.000 de cetaÅ£eni nu au acces la infrastructura specifica pentru alimentarea cu energie electrica.

Cât priveÅŸte programul tradiÅ£ional "Casa Verde", acesta a fost revigorat în 2017, iar cele mai noi date arata ca, la începutul lunii decembrie, AFM a aprobat 177 de contestaÅ£ii de contestaÅ£ii primite din partea persoanelor fizice în Programul privind instalarea sistemelor de încalzire care utilizeaza energie regenerabila, inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încalzire, lista fiind disponibila pe site-ul instituÅ£iei.

O noutate referitoare la derularea viitoare a programului a fost anunÅ£ata, recent, de catre ministrul Mediului, GraÅ£iela Gavrilescu. Aceasta a precizat ca, începând cu viitoarea sesiune, o parte dintre documentele necesare accesarii finanÅ£arii prin "Casa verde" se vor depune online, cum se procedeaza ÅŸi la programul "Rabla" sau "Rabla plus".

Gavrilescu a susÅ£inut ca, la ora actuala, toate dosarele depuse în programul "Casa Verde" au fost analizate, iar 99% dintre acestea au fost ÅŸi aprobate.

Cotele de vânatoare la urÅŸi
O tema care a Å£inut capul de afiÅŸ la Ministerul Mediului a fost cea legata de populaÅ£ia de urÅŸi din România. Astfel, ministerul de resort anunÅ£a ca, pâna cel târziu în ianuarie 2018, planurile de management al speciilor de urs ÅŸi de lup urmeaza sa fie aprobate prin ordin al ministrului.

În privinÅ£a cotei de intervenÅ£ie, Ministerul Mediului a aprobat înfiinÅ£area unui grup de lucru format din specialiÅŸtii cu atribuÅ£ii în domeniul carnivorele mari, dar ÅŸi din reprezentanÅ£i ai instituÅ£iilor statului.

Datele din cadrul DirecÅ£iei de Biodiversitate din ministerul de resort arata ca judeÅ£ele cu cele mai mari probleme sunt: Covasna, Harghita, MureÅŸ, BraÅŸov, ArgeÅŸ, Prahova, DâmboviÅ£a, ÅŸi Sibiu, Suceava.

Pe acelaÅŸi subiect, ministrul Mediului, GraÅ£iela Leocadia Gavrilescu, declara, în luna septembrie, ca susÅ£ine ca ordinul privind cota de intervenÅ£ie la carnivore mari nu prevede uciderea urÅŸilor, ci relocarea acestora în zone unde nu exista populaÅ£ie de urs, ÅŸi nu exclude "exportul" animalelor, daca exista solicitari în acest sens.

În opinia oficialului de la Mediu, relocarea urÅŸilor se va face cu ajutorul DirecÅ£iei de Biodiversitate din cadrul Ministerului Mediului ÅŸi a Jandarmeriei Române în zone unde România nu mai deÅ£ine populaÅ£ie de urs.

Întrebata daca urÅŸii pot fi "exportaÅ£i" în alte Å£ari unde nu mai exista populaÅ£ie de urs de ani buni, ÅŸeful de la Mediu a precizat ca a avut o discuÅ£ie cu ambasadorii români pe acest subiect.

Pe de alta parte, oficialul a recunoscut faptul ca, la ora actuala, în România nu se cunoaÅŸte numarul exact al populaÅ£iei de urÅŸi.

Toate aceste iniÅ£iative au survenit ca urmare a faptului ca, zilnic, se primesc la minister sesizari de la populaÅ£ia care a suferit daune produse de ursul brun. De altfel, sute de persoane din judeÅ£ele BraÅŸov, Covasna, Harghita ÅŸi MureÅŸ au protestat, la un moment dat, în faÅ£a sediului Ministerului Mediului, nemulÅ£umiÅ£i de situaÅ£ia provocata de suprapopularea urÅŸilor în padurile din aceste judeÅ£e, aceÅŸtia susÅ£inând ca, în astfel de condiÅ£ii, sunt puse în pericol vieÅ£ile oamenilor.

În prezent, printr-un proiect Life, este în curs de elaborare un plan de management al speciei urs. Planul va fi aprobat de Ministerul Mediului la începutul anului 2018 ÅŸi va putea susÅ£ine un program pe termen lung pentru menÅ£inerea starii favorabile a speciei.

O statistica a Romsilva releva ca, în România, sunt între 6.500 ÅŸi 7.000 de urÅŸi bruni, în timp ce în alte Å£ari europene aceasta specie nu mai exista.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: