Consumul de ciocolata a crescut in Romania; piata de profil va atinge in acest an un nivel istoric de aproximativ un miliard euro (studiu)

Data publicarii: 14-02-2018 | Economie
Consumul de ciocolata a urcat semnificativ pe fondul cresterii puterii de cumparare a romanilor, astfel ca piata de profil va atinge in acest an un nivel istoric, ce ar putea depasi granita de 5 miliarde de lei (aproximativ un miliard de euro), conform unui studiu de specialitate remis miercuri AGERPRES. Afacerile din piata de ciocolata au atins in 2016 nivelul de 4,5 miliarde de lei, iar datele preliminarii privind evolutia din 2017 indica un avans de peste 20%. Potrivit studiului KeysFin, care a analizat evolutia pietei din 2012 pana in prezent, principalul indicator care sustine dinamica sectorului il reprezinta profitabilitatea pietei. Daca in 2012, cele 786 de firme producatoare sau distribuitoare de produse din ciocolata raportau un profit net de 107,3 milioane lei, in 2017 se estimeaza ca acesta a fost de 306,1 milioane lei, la un numar de 758 de firme. "Piata ciocolatei a trecut printr-un proces de consolidare, de maturizare, eficientizarea business-ului fiind in prim-plan. Astfel s-a ajuns ca, la o cifra de afaceri relativ constanta in acest interval, profitul firmelor sa creasca de peste doua ori. Firmele si-au diminuat creantele cu peste 300 milioane lei, datoriile comerciale s-au redus de la 829,5 milioane lei la 675,3 milioane de lei in 2016, iar pierderile nete au scazut de la 138,7 milioane la 79,7 milioane lei'', afirma analistii. Potrivit Eurostat, un roman mananca in medie pe an 2,2 kilograme de ciocolata, insa cele mai noi date din piata arata ca nivelul de consum a crescut semnificativ in ultimii 2-3 ani. Raportat la tarile occidentale, consumul la noi este inca foarte redus. Spre comparatie, elvetienii, campionii europeni in materie, consuma 11 kilograme de ciocolata pe cap de locuitor, iar media UE este de 10 kg. Potrivit studiului realizat de KeysFin, principalul jucator din piata romaneasca pe segmentul de productie este Nestle, cu o cifra de afaceri de 783,6 milioane lei, companie urmata, la mare distanta, de Kandia Dulce SA, cu 161,4 milioane lei, Heidi Chocolat SA, cu 106,2 milioane lei, Mueller si Prietenii (19,1 milioane lei) si Marco Polo (18 milioane lei). Pe ansamblu, cele mai multe companii din piata de ciocolata activeaza in Bucuresti (127), acolo unde, de altfel, si consumul este cel mai mare din tara, dovada cifra de afaceri de 870 milioane lei inregistrata de aceste firme in 2016. Urmeaza judetul Ilfov, cu 54 de companii si afaceri de 540 milioane lei, Prahova, cu 8 companii cu un business total de 401,8 milioane lei, Arges (22 firme/396,8 milioane lei), Timis (19 firme/150,8 milioane lei), Brasov (13 firme/90,4 milioane lei) si Buzau (10 firme/87,5 milioane lei). La polul opus se afla judetele Alba, Hunedoara si Calarasi. Potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), un roman a consumat lunar in 2016, in medie, 157 de grame de ciocolata, bomboane, rahat si alte produse zaharoase, pe care a cheltuit 3,17 lei. Datele statistice arata ca ciocolata cu lapte este preferata a 77% dintre romani, restul de aproximativ 30% fiind impartiti intre ciocolata simpla si cea cu creme de diverse sortimente. Ciocolata alba reprezinta numai 7,4% din totalul vanzarilor. Daca in Romania se consuma 2,2 kilograme de ciocolata pe cap de locuitor, ungurii mananca aproape dublu. Grecii consuma trei kg/cap de locuitor, iar in Portugalia consumul mediul este aproape de cel de la noi, de 2,25 kg de ciocolata. Statisticile arata ca pe piata romaneasca exista, in prezent, peste 90 de branduri de ciocolata, pe toate cele trei segmente de pret - premium, mediu si economic. Raportat la nivel de sex, cei mai multi clienti sunt femeile, in proportie de 60%. ''Exista un studiu faimos in lumea stiintifica care face o legatura directa intre consumul de ciocolata dintr-o tara si numarul premiilor Nobel. Elvetia conduce atat in clasamentul consumului de ciocolata, cat si in cel al premiilor Nobel obtinute si se spune ca o contributie semnificativa o au flavonoidele care se gasesc in ciocolata, dar si in vin, si care cresc semnificativ activitatea cerebrala, interesul pentru cunoastere, intuitia. Dincolo de teorii, cert este ca ciocolata reprezinta un produs care si in Romania devine semnificativ, iar investitiile in domeniu sunt pe masura. Piata are un potential de crestere semnificativ, iar 2018 va confirma, cu siguranta, aceasta tendinta'', au mai spus expertii KeysFin. Africa reprezinta principalul furnizor de cacao din lume. Coasta de Fildes acopera 30% din cererea globala, urmata de Ghana, Indonezia si Nigeria. Cel mai mare exportator de ciocolata din lume este Germania (4,5 miliarde dolari), urmata de Belgia (2,9 miliarde dolari), Olanda (1,8 miliarde dolari) si Italia (1,7 miliarde dolari). Elvetia ocupa abia locul 10 in clasamentul global potrivit datelor World's Top Exports pe 2016. Cel mai mare producator de ciocolata din lume este Mars (afaceri de 18 miliarde dolari), urmat de Ferrero (12 miliarde dolari), Mondelez  (11,6 miliarde dolari), Meiji (9,6 miliarde dolari) si Nestle (8,8 miliarde dolari). Urmeaza, in top Hershey's, Lindt, Glico, Haribo si Arcor. Impreuna, cei mai mari 10 producatori de ciocolata din lume au avut vanzari de peste 80 de miliarde de dolari in 2016.

Sursa: Agerpress

Banknews.ro foloseşte fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile cu cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

AM ÎNTELES

Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Politica de Confidențialitate | Politica de Cookie

?>