Cresterea economica ar putea incetini in Romania la 3,9% in 2018 (raport UniCredit)

Data publicarii: 11-07-2018 | Economie
Cresterea economica ar putea incetini la 3,9% in 2018 si la 3,5% in 2019, iar consumul va continua sa fie principalul motor al cresterii, releva raportul trimestrial al UniCredit. "Anticipam o incetinire semnificativa a cresterii economice incepand de anul acesta, la mai putin de 4% atat in 2018, cat si in 2019. Consumul va continua sa fie principalul motor al cresterii datorita majorarilor salariale semnificative. In acelasi timp, impactul negativ al creditarii noi pe fondul conditiilor financiare mai restrictive, impulsul fiscal redus si efecte de baza negative (in special in agricultura) vor conduce la incetinirea economica. Inflatia anuala ar putea atinge nivelul maxim de anul acesta in vara si cel mai probabil se va tempera in T4 2018, dar va ramane deasupra tintei in cea mai mare parte a anilor 2018 - 2019. Este foarte probabil ca BNR sa majoreze dobanda de politica monetara de inca doua ori anul acesta, in august si in T4 2018", se spune in raport. Potrivit economistilor bancii, cresterea economica incetineste in Romania din cauza ritmurilor de crestere nesustenabile din 2016 - 2017. Acestia sustin ca incetinirea nu este surprinzatoare. O parte semnificativa a cresterii de anul trecut a fost bazata pe socuri de oferta (recolta exceptionala), pe impulsul fiscal si pe cel al creditului. Ambele se tempereaza deja. In acelasi timp, mediul politic volatil nu este propice pentru reformele necesare accelerarii cresterii potentiale si corectarii dezechilibrelor macroeconomice. "Riscurile politice raman semnificative. Incercarea majoritatii parlamentare de a schimba Codul Penal a atras atentionari din partea institutiilor europene. In luna iulie, Comisia de la Venetia va emite un raport preliminar cu privire la slabirea separatiei puterilor in stat, urmat de o opinie privind modificarea Codului Penal pe 19 octombrie. Comisia Europeana le-a cerut autoritatilor romane sa astepte opiniile Comisiei de la Venetia inainte sa adopte modificarile legislative. In acelasi timp, suspendarea presedintelui si riscul unor modificari legislative de amploare prin ordonante de urgenta sau alte proceduri rapide sunt mult mai putin probabile decat la inceputul lunii iunie. Solidaritatea coalitiei de guvernare va fi testata in cazul in care institutiile Uniunii Europene se vor opune modificarilor legislative recente, insa aceasta incercare de a limita independenta justitiei este putin probabil sa se concluzioneze fara o schimbare de guvern", se mentioneaza in raport. Economistii sustin ca, dat fiind programul electoral incarcat din perioada urmatoare, mixul politicilor macroeconomice ar putea continua sa se deterioreze deoarece cresterea salariilor si pensiilor va limita fondurile disponibile pentru alte tipuri de cheltuieli fiscale. Cheltuielile de personal vor creste cu aproximativ 1,3 puncte procentuale din PIB in 2018 fata de 2017. Mai mult, Guvernul ia in calcul implementarea in 2019 - 2020 a tuturor majorarilor salariale planificate pana in anul 2022. "Aceasta cheltuiala suplimentara ar putea fi finantata prin oprirea contributiilor la pensiile administrate privat din Pilonul II, care ar elibera fonduri de aproximativ 0,8% din PIB pe an. In cazul in care contributiile la Pilonul II al sistemului de pensii vor continua, Guvernul va intampina dificultati in acoperirea cheltuielilor suplimentare, deoarece gradul de colectare a impozitelor continua sa se deterioreze. Veniturile colectate din impozite indirecte s-ar putea diminua anul acesta cu 0,4 puncte procentuale din PIB, in timp ce veniturile din impozite directe sunt estimate sa scada cu 1 punct procentual din PIB dupa ce impozitul pe salarii si venit a fost redus de la 16% la 10%. Cu toate acestea, estimam ca deficitul bugetar se va incadra la limita in tinta de deficit de 3% din PIB pentru anul acesta daca executia bugetara excluzand salariile va fi similara celei din precedentul mandat al Ministrului Finantelor Publice, Eugen Teodorovici", se spune in document. Conform raportului, incadrarea in tinta poate fi realizata in principal prin reducerea altor cheltuieli spre finalul anului, cu exceptia cheltuielilor cu salariile. Colectarea TVA si a taxelor vamale s-ar imbunatati daca s-ar urma exemplele de succes din regiune, insa "Ministerul Finantelor Publice pare sa aiba alte prioritati". Una din ele este recuperarea impozitelor restante ale populatiei - cuplate cu o amnistie fiscala. Ele sunt estimate la 14-15 miliarde de lei, echivalentul a aproximativ 1,5% din PIB, dar vor avea doar una impact temporar. Mai ingrijorator este faptul ca nu exista un angajament de a mentine deficitul bugetar sub 3% din PIB in 2019. Economistii bancii mentioneaza ca deficitele bugetare mari sunt reflectate si de deficitul contului curent, care ar putea atinge 4% din PIB anul acesta si in 2019. Deoarece deficitul contului curent va fi acoperit doar partial de investitiile straine directe (ISD) si de intrarile de fonduri UE, Romania ar putea inregistra singura balanta de baza extinsa negativa din UE in 2018-2019. Intrarile de fonduri UE ar putea atinge doar 1% din PIB, atat in 2018, cat si in 2019, existand riscul ca acestea sa fie chiar mai mici. Comisia Europeana a avertizat ca exista riscul unei proceduri de infringement care ar opri transferurile de la bugetul UE in cazul in care autoritatile care auditeaza proiectele finantate din fonduri UE isi vor pierde independenta. Chiar daca Guvernul a simplificat legislatia pentru parteneriatul public privat, este posibil ca acest pas sa nu fie suficient pentru a spori investitiile deoarece diverse proiecte mari de infrastructura au fost anulate sau amanate. "Anticipam o temperare a cresterii PIB la doar 3,9% in 2018 si la 3,5% in 2019. In primul rand, creditarea incetineste si impulsul creditarii ar putea deveni negativ in a doua jumatate a anului 2018. Dobanzile mai mari la creditele in lei, criteriile mai restrictive de creditare si garantiile mai mici acordate pentru creditele pentru locuinte vor preveni accelerarea creditului acordat gospodariilor populatiei. In al doilea rand, investitiile private ar putea fi afectate de mediul fiscal incert si de majorarea rapida a salariilor. In al treilea rand, este probabil ca recolta sa fie mai slaba decat in 2017 deoarece lipsa precipitatiilor limiteaza dezvoltarea culturilor de cereale. In al patrulea rand, impulsul fiscal va fi minim daca guvernul nu majoreaza deficitul bugetar peste 3% din PIB. In cazul unei depasiri a acestui nivel, estimam ca efectul cheltuielilor fiscale suplimentare asupra cresterii PIB va fi contrabalansat de cresterea dobanzilor, atat pentru sectorul privat, cat si pentru stat", se spune in raport. Potrivit documentului, leul a avut o evolutie mai favorabila decat alte monede din Europa Centrala in perioada aprilie-iunie datorita suportului semnificativ acordat de BNR prin interventii valutare. Dat fiind faptul ca leul are cele mai slabe fundamente din toate monedele cu curs de schimb liber din Uniunea Europeana, tendinta de depreciere a acestuia ar trebui sa se reia. Cel mai probabil acest lucru se va intampla doar daca inflatia se va apropia de intervalul din jurul tintei (1,5% - 3,5%). Pana atunci, BNR ar putea mentine cursul euro-leu sub 4,70, permitand o depreciere mai puternica anul viitor, cand efectul inflationist al politicii fiscale va fi mai redus. In 2019, cursul euro-leu ar putea oscila intr-un interval cu limita superioara la 4,80 daca inflatia scade sub 3,5%. "Anticipam o crestere a inflatiei anuale pana la un varf de 5,6% in iunie. Cursul de schimb stabil va compensa o parte din efectul pretului mai mare al petrolului asupra inflatiei. Ne asteptam la reducerea inflatiei anuale incepand cu luna septembrie, favorizata de efecte de baza. Aproximativ 3 puncte procentuale din nivelul actual al inflatiei sunt explicate de majorari ale taxelor si ale preturilor reglementate, cele mai multe dintre acestea fiind implementate in septembrie - decembrie 2017. Inflatia totala ar putea atinge nivelul de 4,1% la finalul anului 2018, ramanand in afara intervalului tintit de 1,5 - 3,5%. Reducerea inflatiei spre nivelul de 3,5% ar putea fi incetinita anul viitor de cresterea inflatiei de baza", se mentioneaza in raport. De asemenea, economistii sustin ca, in acest context, BNR este in situatia de a continua ciclul majorarilor dobanzii de politica monetara, insa presiunile politice si cresterea ponderii creditelor cu intarzieri la plata ar putea limita cresterea dobanzii cheie la doar 50 de puncte de baza. O prima majorare a dobanzii de politica monetara ar putea avea loc in august, cand BNR ar putea majora prognoza de inflatie pentru 2018 - 2020. O noua majorare cu 25 de puncte de baza ar putea urma in T4 2018. Pe parcursul verii, cheltuielile bugetare limitate, plati mari de taxe si plati de dividende facute de intreprinderile de stat catre buget ar putea conduce la un deficit de lichiditate pe piata interbancara. BNR ar putea limita acest deficit prin operatiuni repo, dar doar daca presiunile de depreciere asupra leului vor scadea. Apetitul redus pentru risc al investitorilor in piete emergente si interventiile de pe piata valutara au condus la rate mai mari ale dobanzilor interbancare. O reducere semnificativa a ratelor dobanzilor ROBOR este improbabila in 2018 - 2019. BNR ar putea mentine dobanda de politica monetara nemodificata in 2019, date fiind incetinirea cresterii economice si faptul ca se apropie alegerile pentru Consiliul de administratie al BNR.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro:

Banknews.ro foloseşte fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile cu cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

AM ÎNTELES

Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Politica de Confidențialitate | Politica de Cookie

?>