Sova: Ce se intampla astazi este un boicot organizat pentru mentinerea unor monopoluri in piata de transport interjudetean

Data publicarii: 12-10-2018 | Economie
Protestul transportatorilor nu este o greva, ci un boicot organizat pentru mentinerea unor monopoluri in piata de transport regulat de pasageri interjudetean, a afirmat, joi, ministrul Transporturilor, Lucian Sova, intr-o declaratie de presa organizata in contextul protestului transportatorilor. "Nu exista conceptul de greva facuta de companii, si asta o stiti bine. Dreptul la greva este un drept sacru al angajatilor, al salariatilor si care este exercitat uneori in conformitate cu prevederile legale. Ceea ce se intampla astazi este un boicot organizat, care vizeaza mentinerea unor monopoluri in piata de transport interjudetean", a afirmat Sova.   Lucian Sova a reiterat ca proiectului de Ordin pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea si efectuarea transporturilor rutiere isi propune eliminarea exclusivitatii detinute de o firma pe un traseu, fapt ce conduce astazi, de exemplu, la o serie de distorsiuni. "Acest proiect de ordin da posibilitatea pasagerilor sa poata alege intre mai multe oferte de transport. Acest ordin vizeaza imbunatatirea conditiilor de confort pentru pasageri si preturi concurentiale in piata. De asemenea, elaborarea acestui proiect de ordin, subliniez, prevede o deschidere a pietei de transporturi rutiere de pasageri in Romania, lasand libertatea oricarui transportator sa aleaga daca isi doreste sa faca sau sa nu faca un anume transport interjudetean de pasageri. Fac paranteza si dau acest exemplu pe care il repet: daca in Romania astazi doresti sa faci transport rutier de pasageri pe curse regulate de la Bucuresti la Madrid, parcurgi o perioada de evaluare, o perioada in care se elaboreaza o serie de documente, perioada care nu dureaza mai mult de o luna, si poti face transport si orice transportator autorizat poate face transport de la Bucuresti la Madrid. Astazi, in Romania, si in ultimii 15 ani, niciun transportator, altul decat cel care a ocupat primul si foarte probabil acum 15 ani, un traseu de la Bucuresti la Urziceni, niciun alt transportator nu ar putea sa efectueze curse pe acest traseu si in viziunea celor are combat proiectul pe care l-am propus acest lucru nici nu ar trebui sa se petreaca vreodata", a explicat ministrul. Seful de la Transporturi a dat asigurari ca proiectul de ordin a parcurs toate etapele de dezbatere publica in conformitate cu prevederile legale. Mai mult decat atat, au existat dezbateri in diverse forumuri de discutii, organizatii de reviste de specialitate, de asociatii de transportatori. Potrivit acestuia, numai in acest an, Inspectoratul de Control in Domeniul Transporturilor Rutiere a elaborat 730 de procese verbale de constatare a contraventiei cu specific pe activitatile de transport rutier de pasageri curse regulate interjudetean cu o valoare de aproximativ 2 miliarde de lei. "Au fost inregistrate 954 de reclamatii, deci in mai putin de 365 de zile totusi s-au inregistrat 954 de reclamatii doar cu privire la activitati privind transportul interjudetean si cele mai multe dintre ele vizau: starea tehnica a masinilor, numarul de persoane transportate peste numarul de locuri inscrise in certificatul de clasificare eliberat de Registrul Auto Roman, nerespectarea graficului de circulatie, nerespectarea timpilor de lucru si de odihna a conducatorilor auto, neeliberarea biletelor de calatorie", a mentionat acesta. Sova a repetat ca in Romania sunt autorizate pentru transport de persoane 3.618 firme. Din aceste 3.618 firme, efectueaza transport rutier de pasageri pe curse regulate un numar de 325. "Astazi, in Romania, sunt autorizate pentru transport de pasageri peste 29.000 de autobuze. Astazi, in Romania, efectueaza transport regulat de pasageri in trafic interjudetean un numar de aproximativ 2.900 de autobuze. Data fiind aceasta situatie, de fapt pe de o parte, avand in vedere si reglementarile europene - si ma refer la Regulamentul 1370 cu aplicabilitate din 1 iulie 2019, am inceput elaborarea unui proiect de ordin de ministru care sa reglementeze desfasurarea activitatii de transport regulat de pasageri pe curse interjudetene in conformitate cu prevederile legale si cu reglementarile in domeniul dialogului social", a adaugat ministrul Transporturilor. El a subliniat ca in perioada imediat urmatoare va organiza dezbateri pe aceasta tema la care vor participa reprezentantii ministerului, ai Parlamentului, dar si ai firmelor din domeniu care nu au putut intra pana acum pe piata. "Nu am avut ocazia sa stau de vorba cu ceilalti transportatori, care nu beneficiaza de aceasta piata inchisa. Voi organiza in perioada imediat urmatoare cu reprezentanti ai ministerului, ai parlamentului, cu reprezentanti selectati prin sondaj si nu doar cei cativa comunicatori de profesie, care protejeaza monopoluri in diverse activitati de transport", a continuat Sova. Potrivit sursei citate, cei care sunt astazi impotriva acestui proiect doresc doar sa se continue un monopol pe care il cunosc toti cetatenii Romaniei care au nevoie de aceste servicii. "Transportatorii care astazi abuzeaza de pozitia lor dominanta in piata, avand exclusivitate in efectuarea acestor servicii, sa-si indeplineasca obligatia fata de pasageri, care, fie au vrut, fie nu, le sunt fideli de 10 ani, care niciodata nu au avut libertatea de a alege si alte oferte de transport rutier, fie ca ne referim la preturi, fie la calitate", a adaugat ministrul. Joi dimineata, Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) a anuntat ca transportatorii din toata tara vor sista cursele pe termen nelimitat, solicitand retragerea unui proiect de ordin al ministrului de resort, prin care firmele care operau deja un anumit traseu nu mai au prioritate la noile licitatii. Intre timp, in jurul pranzului, ei au anuntat ca renunta la proteste, la interventia conducerii Comisiei de transporturi din Camera Deputatilor, precizand ca marti va fi organizata o noua dezbatere pe aceasta tema. Termenul de "boicot" a fost folosit si de presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, care a declarat joi, pentru AGERPRES, ca transportatorii ar putea incalca Legea Concurentei prin aceste actiuni concertate. "Atragem atentia asociatiilor profesionale din domeniul transportului rutier ca fiecare companie trebuie sa isi stabileasca independent politica comerciala, iar intelegerile si/sau actiunile concertate privind comportamentul pe piata, cum ar fi un boicot al mai multor companii, pot intra sub incidenta Legii Concurentei", a explicat seful autoritatii romane de concurenta. Potrivit acestuia, mentinerea criteriului privind vechimea pe traseu in cadrul licitatiilor creeaza un avantaj operatorului de transport ce a mai activat deja pe acea ruta si, in acelasi timp, inchide, practic, piata pentru alte companii care ofera conditii tehnice, de siguranta si de confort mai bune. "Noi am propus introducerea in reglementarile nationale a unor criterii obiective, cum ar fi inlocuirea criteriului vechimea pe traseu cu experienta in domeniul transportului rutier de persoane. In acest fel, se va crea o presiune mai mare asupra companiilor care concureaza pentru a obtine un traseu", a aratat Chiritoiu.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro:

Banknews.ro foloseşte fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile cu cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie.

AM ÎNTELES

Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Politica de Confidențialitate | Politica de Cookie