Transportul judetean iese din sfera serviciilor comunitare si devine transport comercial; drepturile elevilor nu vor fi afectate (proiect)

Data publicarii: 23-03-2019 | Economie
Proiectul de Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii serviciilor publice de transport persoane in unitatile administrativ-teritoriale nr. 92/2007 si a Legii nr. 328/2018 pentru modificarea si completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007 propune eliminarea transportului rutier judetean de calatori din sfera serviciilor publice si trecerea acestuia ca transport comercial, insa drepturile elevilor si ale studentilor nu vor fi afectate in ceea ce priveste reducerile si compensatiile, a declarat, vineri, Lucian Lambru, director general adjunct la Autoritatea Rutiera Romana. "Prin aceasta ordonanta de urgenta se propune eliminarea transportului judetean din sfera serviciilor comunitare si trecerea acestuia ca transport comercial. Din practica anilor trecuti, s-a constatat faptul ca aceasta activitate functioneaza in regim comercial, autoritatile administratiei publice locale nefiind implicate in aceasta activitate - si ma refer aici la acordarea de compensatii sau de subventii. Prin Legea 328 de anul trecut, lucrurile s-au complicat putin in sensul ca in momentul de fata unitatile administrativ teritoriale se afla intr-un oarecare blocaj, nu-si pot modifica programele de transport sau sa-si atribuie anumite trasee noi pe care le-au gandit si, din acest punct de vedere, Guvernul a simtit nevoia de a emite aceasta ordonanta si de a trece acest transport comercial la Ministerul Transporturilor. Prin urmare, aceasta OUG face putina ordine in ceea ce inseamna transportul judetean de persoane si pana la urma aduce acest transport la ministerul de resort, ceea ce din punctul meu de vedere este normal", a explicat acesta. Potrivit oficialului ARR, prin aceasta trecere, drepturile elevilor si studentilor nu vor fi afectate, iar schema de finantare ramane ca pana acum. "Vor ramane aceleasi drepturi in continuare, prevazute in actele normative astazi in vigoare. Drepturile elevilor si ale studentilor nu vor fi afectate in ceea ce priveste reducerile si compensatiile. Vor ramane aceleasi prevederi", a subliniat acesta. Ministerul Transporturilor a organizat vineri o sedinta publica de dezbatere a proiectului de ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii serviciilor publice de transport persoane in unitatile administrativ-teritoriale nr. 92/2007 si a Legii nr. 328/2018 pentru modificarea si completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007 la solicitarea Asociatiei Elevilor din Constanta (AEC). Prezent la dezbateri, presedintele AEC, Andrei-Mihai Tanase, a semnalat faptul ca prin scoaterea transportului judetean din sfera serviciilor publice autoritatile locale nu se vor mai putea implica in sensul acordarii de compensatii pentru reducerile elevilor. "In momentul de fata, drepturile elevilor si ale studentilor la reducerea, respectiv decontarea integrala, a navetei sunt stabilite de Legea 1/2011 a Educatiei. La art. 84, la alin. 1 si 2 este prevazut dreptul elevilor la reducere de 50% la transportul local in comun, iar la alin. 3 este prevazut dreptul elevilor de a beneficia de decontarea integrala a navetei pentru elevii care nu pot fi scolarizati la profilul sau specializarea dorita in localitatea de domiciliu. Or, in momentul de fata, transportul judetean - intre localitati - este reglementat de Legea de 92/2007 ca serviciu public, serviciu de interes economic general. Ordonanta aceasta a Guvernului vrea sa scoata transportul judetean din sfera serviciilor publice. Asta inseamna ca autoritatile locale nu se vor mai pute implica in sensul acordarii de compensatii pentru reducerile elevilor. Deci, daca vorbim de reducerea de 50% la transportul judetean, elevul isi ia deja abonamentul redus cu 50% de la operatorul de transport, iar operatorul de transport mai apoi se duce la Consiliul Judetean si isi recupereaza banii, acea diferenta de pret", a precizat acesta. In opinia lui, drepturile nu se pierd, insa nu vor mai putea fi aplicate. "Drepturile ad literam nu se pierd, doar ca nu ele nu vor mai putea fi aplicate, pentru ca autoritatile locale nu vor mai putea da aceste compensatii daca transportul se va efectua in regim de concurenta si nu in regim de serviciu public. Asta este de fapt problema! Si, mai apoi, in ceea ce priveste decontarea navetei elevilor, in momentul de fata exista OUG 69/2016 care prevede faptul ca operatorii de transport nu pot sa acorde abonamente pentru elevi cu un pret mai mare decat cel stabilit de ordonanta de guvern. Aceeasi OUG nu prevede si compensatii pentru transportatorii care respecta aceasta obligatie serviciu public", a sustinut presedintele AEC. Andrei-Mihai Tanase a avertizat ca, fara reducerile la transportul judetean, 215.000 de elevi nu vor mai putea sa mearga la scoala. "In momentul de fata, daca elevii nu ar mai putea sa beneficieze de decontarea integrala a navetei sau de reducerile de 50%, efectiv neavand situatia financiara suficient de buna cat sa achite aceste abonamente de transport, care pot ajunge in unele cazuri si pana la 400 de lei pe luna, iar pentru o familie cu 3 copii chiar la 1200 de lei pe luna, se va mari rata abandonului scolar. In prezent sunt 215.000 elevi navetisti, care in teorie beneficiaza de decontarea integrala a navetei desi, practic, acest lucru nu se intampla nici in momentul de fata, deoarece exista aceasta disparitate pentru ca transportatorii nu acorda abonamente in acel tarif maximal. Acum, reducerile de 50% sunt suportate de consiliile locale. Daca vorbim de decontarea integrala a navetei, Ministerul Educatiei finanteaza aceasta decontare prin scoli. Pe hartie este gratuitate, doar ca in momentul de fata exista acele tarife maximale pe care OUG 69 le-a impus, iar transportatorii nu le respecta pentru ca nu exista compensatii si, fara ca ei sa respecte aceste tarife maximale, scolile nu pot deconta naveta elevilor pentru ca pe factura scrie un pret, iar conform legii nu se poate deconta decat pretul din OUG. Exista scoli care fie deconteaza partial, fie deloc", a mai spus el. La randul ei, Vasilica Baciu, director in cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), a dat asigurari proiectul de ordonanta de urgenta nu va afecta drepturile elevilor si studentilor. "Din calitatea noastra de co-initiator al proiectului de urgenta, va asigur ca, indiferent care este forma care va pleca pe circuitul de avizare, nu va afecta drepturile elevilor si studentilor. Asta va garantam si va asiguram ca vom lua toate masurile - si daca este necesar si daca altcineva interpreteaza altfel vom cauta sa punem norme juridice care sa aduca consistenta celor spuse de noi acum. Consideram ca este suficienta prevederea din actul normativ din mai multe ratiuni, una dintre acestea fiind faptul ca el nu abroga nimic din Legea 1/2011 care consacra elevilor si studentilor aceste drepturi. De aceste drepturi elevii si studentii beneficiaza pe tot spectrul de transport: local, unitati administrativ-teritoriale, asociatii de dezvoltare intercomunitara, judetean si interjudetean", a mentionat ea. Prezent la dezbatere, Vasile Stefanescu, presedintele Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), a aratat ca transportatorii vor duce in continuare elevii, studentii si pensionarii pe banii lor, pana vor primi banii de la stat, intrucat decontarile s-au facut si dupa doi ani. "Cine va plati? Transportatorii sunt obligati sa transporte calatorii prin lege cu acele cupoane. Vom fi obligati prin aceeasi lege, astazi, sa transportam si elevii. Schema de finantare este foarte simpla. Noi va ducem pe dumneavoastra si pensionarii, dupa care depunem abonamentele sau ce deducem de la dumneavoastra din abonament la minister si ministerul ne da banii. Acum, ca o gluma, vreau sa va spun ceva. Noi, transportatorii, va finantam si pe dumneavoastra si pe pensionari, pentru ca au fost foarte multi ani cand luam banii pe cupoane si pe transportul dumneavoastra subventionat si dupa doi ani. Si acum avem intarziere de sapte luni. Dar noi ne asumam raspunderea si va vom duce in continuare pe banii nostri pana ne luam banii de la stat", a afirmat Stefanescu. Prin proiectul de ordonanta de urgenta a Guvernului se propune eliminarea transportului rutier judetean de calatori din sfera serviciilor publice, situatie in care acesta se desfasoara in regim comercial, cu respectarea Ordonantei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare. In raport cu obiectul reglementarii si domeniul de aplicare, transportul rutier judetean de calatori va avea acelasi regim juridic ca si transportul rutier interjudetean de calatori, iar autoritatea administratiei publice centrale responsabila de domeniu va fi Ministerul Transporturilor (cu respectarea art. 6 din OG nr. 27/2011). Intrucat nu mai are caracter de serviciu public, este evident ca la nivel local, consiliile judetene nu mai au responsabilitati privind asigurarea, monitorizarea si controlul activitatii operatorilor de transport. Insa, Ministerul Transporturilor pentru acordarea licentelor de traseu va colabora cu judetele, in sensul obtinerii de la judete a programelor de transport, aprobate prin hotarare a autoritatii deliberative, potrivit initiatorilor proiectului. Totodata, intrucat transportul rutier judetean are acelasi regim cu cel interjudetean, prin proiect se propune prelungirea licentelor de transport judetean pana la 30.06.2023.

Sursa: Agerpress

Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG