Sondaj PwC cu privire la efectele și consecințele fraudei în materie de TVA
Data publicarii: 03-06-2019 | EconomiePotrivit unui sondaj recent realizat și distribuit de către PwC România, măsurile legislative și fiscale impuse de autorități, corelate cu concurența neloială reprezintă, în viziunea companiilor, principalele consecințe ale fraudei de TVA asupra activității lor.
Sondajul, realizat pe un eșantion reprezentativ de respondenți din cadrul companiilor românești sau care acționează în România, relevă percepția acestora cu privire la fenomenul de fraudă și consecințele acesteia asupra propriei activități, inclusiv în ceea ce privește relația cu clienți sau furnizori frauduloși.
„Autoritățile fiscale au impus în ultimii ani mai multe măsuri pentru a reduce frauda și evaziunea fiscală, cel mai recent exemplu fiind split TVA, adoptat în ciuda dezavantajelor evidente și a lipsei de garanții că va reduce frauda. Pentru majoritatea contribuabililor onești, aceste decizii au mărit costurile și au necesitat alocarea suplimentară de resurse pentru a îndeplini cerințele legale. În același timp, ei nu au observat o scădere dramatică a fraudei astfel încât efortul lor să fie compensat printr-o ameliorare a mediului economic. Prin urmare, nu ne surprinde, deși la prima vedere pare paradoxal, că societățile au ajuns să considere că cel mai mare impact al fraudei de TVA resimțit în activitatea lor este indus de măsurile legislative și administrative ale autorităților luate tocmai cu scopul de a combate fenomenul și, implicit, de a sprijini contribuabilii corecți”, declară Daniel Anghel, Partener și Lider al departamentului de taxe și consultanță juridică, PwC România.
Întrebarea care a demarat studiul și la care au răspuns toți cei care au participat la acesta a fost:
„Cum percep că afectează frauda de TVA activitatea companiei?”
Iată și rezultatele, răspunsurile pe care cei de la PwC le-au primit la întrebarea de mai sus:
- 52% dintre respondenți au indicat controalele fiscale încrucișate ca fiind principalele generatoare de consum suplimentar de resurse din partea companiei.
- 55% dintre respondenți consideră că ultimele măsuri legislative fiscale menite a depista și preveni metodele de fraudare afectează societățile comerciale de bună credință într-o măsură mai mare decât în cazul celor frauduloase, crescându-le costurile de conformare.
- 50% dintre respondenți consideră că frauda de acest tip conduce la o concurență neloială care afectează buna funcționare a pieței libere și integritatea acesteia.
“Autoritățile s-au concentrat mai mult asupra prevederilor legislative și procedurale, în ultimii ani, în timp ce reforma și digitalizarea administrației fiscale au încetinit, proiectul de modernizare a acesteia cu Banca Mondială fiind recent anulat. Ar trebui, totuși, să înțelegem că frauda nu poate fi redusă doar prin măsuri legislative și că din acest motiv, așa cum arată și sondajul nostru, se tinde către un exces de reglementare care sporește povara de conformare. Reforma și digitalizarea administrației fiscale, în schimb, sprijină atât contribuabilii corecți, cât și autoritățile să identifice mai rapid, mai eficient și mai puțin costisitor zonele de neconformare, evaziune și fraudă fiscală și, din acest motiv, ar trebui să fie prioritare”, spune Daniel Anghel.
Sondajul, realizat pe un eșantion reprezentativ de respondenți din cadrul companiilor românești sau care acționează în România, relevă percepția acestora cu privire la fenomenul de fraudă și consecințele acesteia asupra propriei activități, inclusiv în ceea ce privește relația cu clienți sau furnizori frauduloși.
„Autoritățile fiscale au impus în ultimii ani mai multe măsuri pentru a reduce frauda și evaziunea fiscală, cel mai recent exemplu fiind split TVA, adoptat în ciuda dezavantajelor evidente și a lipsei de garanții că va reduce frauda. Pentru majoritatea contribuabililor onești, aceste decizii au mărit costurile și au necesitat alocarea suplimentară de resurse pentru a îndeplini cerințele legale. În același timp, ei nu au observat o scădere dramatică a fraudei astfel încât efortul lor să fie compensat printr-o ameliorare a mediului economic. Prin urmare, nu ne surprinde, deși la prima vedere pare paradoxal, că societățile au ajuns să considere că cel mai mare impact al fraudei de TVA resimțit în activitatea lor este indus de măsurile legislative și administrative ale autorităților luate tocmai cu scopul de a combate fenomenul și, implicit, de a sprijini contribuabilii corecți”, declară Daniel Anghel, Partener și Lider al departamentului de taxe și consultanță juridică, PwC România.
Întrebarea care a demarat studiul și la care au răspuns toți cei care au participat la acesta a fost:
„Cum percep că afectează frauda de TVA activitatea companiei?”
Iată și rezultatele, răspunsurile pe care cei de la PwC le-au primit la întrebarea de mai sus:
- 52% dintre respondenți au indicat controalele fiscale încrucișate ca fiind principalele generatoare de consum suplimentar de resurse din partea companiei.
- 55% dintre respondenți consideră că ultimele măsuri legislative fiscale menite a depista și preveni metodele de fraudare afectează societățile comerciale de bună credință într-o măsură mai mare decât în cazul celor frauduloase, crescându-le costurile de conformare.
- 50% dintre respondenți consideră că frauda de acest tip conduce la o concurență neloială care afectează buna funcționare a pieței libere și integritatea acesteia.
“Autoritățile s-au concentrat mai mult asupra prevederilor legislative și procedurale, în ultimii ani, în timp ce reforma și digitalizarea administrației fiscale au încetinit, proiectul de modernizare a acesteia cu Banca Mondială fiind recent anulat. Ar trebui, totuși, să înțelegem că frauda nu poate fi redusă doar prin măsuri legislative și că din acest motiv, așa cum arată și sondajul nostru, se tinde către un exces de reglementare care sporește povara de conformare. Reforma și digitalizarea administrației fiscale, în schimb, sprijină atât contribuabilii corecți, cât și autoritățile să identifice mai rapid, mai eficient și mai puțin costisitor zonele de neconformare, evaziune și fraudă fiscală și, din acest motiv, ar trebui să fie prioritare”, spune Daniel Anghel.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare
- BNR a decis să mențină rata dobânzii de politică monetară la 7,00% pe an
- Proiectul GirlPower Network: Transformarea Educației în Mediul Rural Românesc
- Opinie Deloitte: Sanctiunile aplicabile in cazul neconformarii la sistemul de raportare RO e-Factura
- NN Romania o numeste pe Eszter Martin in rolul de Chief HR Officer