Românii, deschiși să adopte noi tehnologii în domeniul financiar

Data publicarii: 06-06-2019 | Finante-Banci
Al șaptelea studiu internațional ING cu privire la atitudinile clienților față de implementarea și adoptarea noilor tehnologii disponibile pe piața de profil, dezvăluie faptul că românii sunt consumatori care au un interes crescut și continuu pentru inovații tehnologice, un interes mult mai mare decât al altor popoare europene.

Studiul internațional ING pe tema economiilor a fost efectuat prin intermediul unor chestionare online de către Ipsos, în 15 țări din Europa și restul lumii în perioada 30 ianuarie și 11 februarie. Pe lângă clienții din România, au răspuns la sondaj cetățeni din Austria, Belgia, Cehia, Franța, Germania, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, România, Spania, Turcia, Marea Britanie, Australia și Statele Unite ale Americii.



Care sunt rezultatele acestui sondaj? Ei bine, dacă e să le discutăm pe scurt, iată câteva idei cât se poate de concludente:
- 65% dintre europeni nu s-au identificat până în acest moment, vreodată, în aplicațiile digitale bancare, folosind amprenta digitală sau recunoașterea vocală, tehnologii moderne, de ultimă oră, disponibile acum pe piața de profil.
- Cu toate acestea, 73% din europeni au pretenția ca băncile să ofere și să livreze cele mai noi tehnologii. Din păcate chiar dacă își doresc avansul tehnologic,puțin îl și acceptă, dacă e să ținem cont de faptul că mai bine de 70% dintre europeni vizează sucursale tradiționale ale băncilor pentru a accesa servicii ale acestora.
- În comparație cu media europeană, românii sunt mult mai conștienți în ceea ce privește noile tehnologii, chiar și în cazul în care li se solicită împărtășirea datelor, cu peste 54% care se arată deschiși la astfel de proceduri.
- Deși o mare parte din oameni utilizează dispozitive moderne de evidență financiară precum telefonul mobil, tableta sau smartwatch-ul, o treime din persoanele din europa continuă să considere ca băncile sunt mult prea ambițioase atunci când introduc servicii de acest gen, lipsindu-le încrederea în tehnologie și siguranța oferită de acest tip de aplicații. Doar jumătate din cei chestionați au fost de părere că, spre exemplu, funcțiile de recunoaștere facială sunt sigure. 61% dintre aceștia nu se simt confortabil ca un program digital să facă investiții în locul lor și 35% dintre aceștia refuză să primească recomandări de la robo-consultanți cu privire la cheltuieli.
- Românii se află la polul opus, mult mai deschiși cu privire la acest tip de aplicații cel puțin în raport cu media europeană. Spre exemplu, 21% dintre români au declarat că ar fi mulțumiți ca un program digital să ia decizii de investiții în locul lor, în timp ce în țări precum Austria sau Luxemburg doar 10% dintre respondenți au răspuns afirmativ la această întrebare.

Opiniile divergente pornesc, în mare parte, de la lipsa încrederii în tehnologie și a grijilor privind securitatea atunci când utilizează noi funcții. Doar jumătate dintre europeni (53%) consideră că funcția de recunoaștere facială este sigură, iar 23% dintre aceștia sunt de părere că recunoașterea vocală nu este sigură. În topul preferințelor respondenților din toate țările analizate se situează opțiunea de autentificare cu doi factori (70%), urmată de amprenta digitală (66%) și o parolă puternică (62%).

“Mulți dintre noi utilizăm acum dispozitive multiple pentru a ne administra banii, când suntem în deplasare, și de pe diferite platforme. Majoritatea respondenților manifestă interes față de noile tehnologii, însă ezită, în primă instanță, când vine vorba de adoptarea efectivă a unor noi soluții pentru gestionarea finanțelor personale. Cele mai frecvente griji sunt legate de securitate, confidențialitate și menținerea controlului asupra deciziilor financiare.

Odată cu trecerea timpului, dacă aceste noi tehnologii își demonstrează utilitatea și câștigă încrederea consumatorilor, este posibil să înregistreze o evoluție rapidă, așa cum a fost și în cazul mobile banking-ului. Consumatorii declară că își doresc ca băncile și instituțiile financiare să dezvolte noi soluții prin care își pot administra mai bine banii, deși ezită să le adopte imediat.” Jessica Exton, specialist în știința comportamentală în cadrul ING.