Antreprenorii români, campioni la adopția tehnologiilor digitale în Europa Centrală și de Est

Data publicarii: 04-07-2019 | Economie
Comparativ cu omologii lor din celelalte 14 state din Europa Centrală și de Est, antreprenorii români sunt cei mai avansați în adoptarea și folosirea tehnologiilor digitale. Datele sunt furnizate de către PwC pe baza unui studiu realizat în acest an (Central and Eastern Private Business Survey 2019). Potrivit acestui studiu, nu mai puțin de 64% din antreprenorii români și-au proiectat deja strategia pentru digitalizare, procentul fiind dublu față de media din regiune.

“Observăm că 82% dintre companiile antreprenoriale românești consideră că transformarea digitală va avea un impact semnificativ pe termen lung. Această percepție se vede în preocuparea antreprenorilor pentru strategii de afaceri bazate pe tehnologie, mai ales că în România principalul avantaj competitiv este infrastructura digitală, în timp ce alte capitole, precum infrastructura fizică sau politicile de investiții publice, sunt deficitare”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.

Conform studiului amintit mai sus, companiile românești ocupă primele poziții în topul digital la utilizarea a șase din cele opt tehnologii esențiale testate cu această ocazie precum: Inteligență artificială, realitate augmentată, blockchain, drone, realitate virtuală și 3D printing. Categoriile la care antreprenorii noștri mai au de lucru sunt utilizarea roboticii și Internet of Things, unde România ocupă locurile 3 respectiv 4.

”Utilizarea ridicată a celor opt tehnologii digitale esențiale în România față de regiune arată că avem un ecosistem tech vibrant de start-up-uri, acceleratoare și hub-uri de finanțare, la care și-a adus o contribuție și facilitatea de scutire a impozitului pe veniturile programatorilor IT”, a arătat Ionuț Sas, Partener Servicii Fiscale și Juridice, Pwc România.

Iată și câteva din principalele concluzii ale studiului vizând România:

  • În ordinea relevanței lor, topul tehnologiilor potrivit antreprenorilor români este următorul: blockchain, Internet of things, inteligența artificială, realitatea augmentată, realitatea virtuală, printarea 3D respectiv dronele.
  • 29% dintre antreprenorii români chestionați spun că investesc peste 5% din cifra de afaceri în vederea digitalizării și a implementării soluțiilor digitale în vreme ce alți 41% admit investiții cuprinse între 1% și 3%. Doar 18% dintre antreprenori investesc sume mai mici de 1% din cifra da afaceri.
  • Aproape jumătate din antreprenorii români utilizează deja inteligența artificială în procesele de business în vreme ce aproximativ 40% au reușit să implementeze deja cu succes realitatea augmentată și realitatea virtuală.
  • 50% dintre antreprenori se așteaptă la o creștere a veniturilor în următoarele 12 luni în vreme ce doar 4% se așteaptă la o scădere a acestora. Restul de până la 100% prevăd stagnări.
Studiul PwC Central and Eastern Europe Private Business Survey 2019 face parte din studiul EMEA Private Business Survey 2019, realizat în 53 de țări europene din 4 regiuni reprezentative, Africa și Orientul Mijlociu. Studiul din care fac parte datele discutate în acest articol a cuprins peste 600 de respondenți din 15 state din Europa Centrală și de Est: România, Polonia, Cehia, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Croația, Bulgaria, Moldova, Georgia, Ucraina, Letonia, Lituania, Estonia și Rusia.