PwC: Noi măsuri fiscale la început de an ce vizează reparații mult așteptate de companii
Data publicarii: 08-01-2020 | EconomieAnul 2020 debutează din punct de vedere fiscal cu o serie de măsuri care se doresc a fi reparatorii, vizând în principal Ordonanța de Urgență 114/2018, companiile așteptându-se însă și la noutăți și clarificări cu privire la o serie de alte legi. Potrivit PwC, marea provocare a acestui an, la fel ca și în anii precedenți, rămâne colectarea mai eficientă a taxelor și impozitelor, ținta de deficit bugetar fiind de 3,6% din PIB, și așa cu mult peste maximul admis pentru țările membre ale Uniunii Europene.
”Anularea, respectiv ajustarea, prevederilor OUG 114/2018 la un an distanță de la intrarea acesteia în vigoare, precum și declarațiile oficiale potrivit cărora nu vor avea loc modificări fără consultare reprezintă un prim pas pentru recâștigarea încrederii mediului investițional care solicită predictibilitate și stabilitate fiscală. În același timp, situația bugetară tensionată este un motiv de îngrijorare, având în vedere presiunile suplimentare de majorare a unor cheltuieli și de scădere a unor taxe - cel mai recent exemplu fiind diminuarea la 16% a cotei standard de TVA, amânată deocamdată. În acest context, îmbunătățirea colectării devine o urgență. Exemplele de bune practici ale altor state și experiența României din ultimii ani – când s-au încercat diverse măsuri fără rezultat – arată că varianta cea mai sigură de a obține încasări mai mari o reprezintă reforma și digitalizarea administrației fiscale”, spune Daniel Anghel, Partener și liderul serviciilor fiscale și juridice, PwC România.
Conform celor mai recente date oficiale valabile pentru anul 2018, veniturile fiscale realizate din taxele, impozitele și contribuțiile sociale recoltate în țara noastră a fost de doar 26,7% din PIB, sub media UE de 40% din PIB.
Sunt așteptate de asemenea adoptarea a două pachete de măsuri prevăzute de directive europene cu aplicabilitate obligatorie pentru toate statele membre, directive care ar urma să fie transpuse în legislația națională în prima lună a anului 2020.
Primul dintre aceste două seturi de măsuri se referă la raportarea obligatorie către autoritățile fiscale a tuturor tranzacțiilor transfrontaliere pentru care există indicii cu privire la realizarea lor în scopul diminuării sarcinilor fiscale. În același timp, al doilea set de măsuri este pachetul de remedii rapide în materia TVA, directive care vor avea implicații directe asupra activităților companiilor care efectuează tranzacții intracomunitare. Aceste remedii rapide vor încerca uniformizarea reglementărilor referitoare la TVA aplicabile tranzacțiilor comunitare care până în prezent erau tratate diferit de statele membre ale comunității.
Cât privește măsurile reparatorii, „guvernul în funcție și-a asumat răspunderea pentru eliminarea sau modificarea unora dintre prevederile acesteia cu efecte fiscale negative pentru mediul de afaceri, precum taxa pe activele financiare – care va fi datorată pentru anul 2019, cu declarare până la 25 august 2020, data la care va avea loc regularizarea taxei datorate – sau contribuția bănească de 2% pe cifra de afaceri a companiilor din energie și gaze naturale. Măsurile OUG 114, ca și cele privind mecanismul de plată defalcată a TVA, au mai suferit schimbări de la momentul adoptării, însă corecțiile s-au dovedit insuficiente” se arată în analiza PwC.
”Anularea, respectiv ajustarea, prevederilor OUG 114/2018 la un an distanță de la intrarea acesteia în vigoare, precum și declarațiile oficiale potrivit cărora nu vor avea loc modificări fără consultare reprezintă un prim pas pentru recâștigarea încrederii mediului investițional care solicită predictibilitate și stabilitate fiscală. În același timp, situația bugetară tensionată este un motiv de îngrijorare, având în vedere presiunile suplimentare de majorare a unor cheltuieli și de scădere a unor taxe - cel mai recent exemplu fiind diminuarea la 16% a cotei standard de TVA, amânată deocamdată. În acest context, îmbunătățirea colectării devine o urgență. Exemplele de bune practici ale altor state și experiența României din ultimii ani – când s-au încercat diverse măsuri fără rezultat – arată că varianta cea mai sigură de a obține încasări mai mari o reprezintă reforma și digitalizarea administrației fiscale”, spune Daniel Anghel, Partener și liderul serviciilor fiscale și juridice, PwC România.
Conform celor mai recente date oficiale valabile pentru anul 2018, veniturile fiscale realizate din taxele, impozitele și contribuțiile sociale recoltate în țara noastră a fost de doar 26,7% din PIB, sub media UE de 40% din PIB.
Sunt așteptate de asemenea adoptarea a două pachete de măsuri prevăzute de directive europene cu aplicabilitate obligatorie pentru toate statele membre, directive care ar urma să fie transpuse în legislația națională în prima lună a anului 2020.
Primul dintre aceste două seturi de măsuri se referă la raportarea obligatorie către autoritățile fiscale a tuturor tranzacțiilor transfrontaliere pentru care există indicii cu privire la realizarea lor în scopul diminuării sarcinilor fiscale. În același timp, al doilea set de măsuri este pachetul de remedii rapide în materia TVA, directive care vor avea implicații directe asupra activităților companiilor care efectuează tranzacții intracomunitare. Aceste remedii rapide vor încerca uniformizarea reglementărilor referitoare la TVA aplicabile tranzacțiilor comunitare care până în prezent erau tratate diferit de statele membre ale comunității.
Cât privește măsurile reparatorii, „guvernul în funcție și-a asumat răspunderea pentru eliminarea sau modificarea unora dintre prevederile acesteia cu efecte fiscale negative pentru mediul de afaceri, precum taxa pe activele financiare – care va fi datorată pentru anul 2019, cu declarare până la 25 august 2020, data la care va avea loc regularizarea taxei datorate – sau contribuția bănească de 2% pe cifra de afaceri a companiilor din energie și gaze naturale. Măsurile OUG 114, ca și cele privind mecanismul de plată defalcată a TVA, au mai suferit schimbări de la momentul adoptării, însă corecțiile s-au dovedit insuficiente” se arată în analiza PwC.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare
- BNR a decis să mențină rata dobânzii de politică monetară la 7,00% pe an
- Proiectul GirlPower Network: Transformarea Educației în Mediul Rural Românesc
- Opinie Deloitte: Sanctiunile aplicabile in cazul neconformarii la sistemul de raportare RO e-Factura
- NN Romania o numeste pe Eszter Martin in rolul de Chief HR Officer