PwC: Complexitatea inutilă în companii poate deveni o țintă pentru atacurile cibernetice. Ce înseamnă și care sunt soluțiile?
Data publicarii: Astazi, 01-11-2021 | IT&CPotrivit celui mai recent raport PwC „Digital Trust Insights 2022” realizat la nivel global, trei sferturi din companii spun că operațiunile lor sunt foarte complexe, lucru care implică riscuri semnificative din punct de vedere al securității cibernetice. În consecință, printre principalele temeri ale respondenților care au participat la acest studiu, cu privire la complexitatea modelelor de afaceri, sunt pierderile financiare sau o revenire dificilă la normal cauzate de un potențial atac cibernetic asupra companiei.
„Complexitatea nu este o problema în sine, fiind adesea un rezultat al dezvoltării afacerii”, spune Mircea Bozga, partener servicii de audit al riscului în cadrul PwC România. „Cu cât o organizație este mai mare, cu atât va fi mai complexă, având nevoie de mai mulți oameni și tehnologii pentru a servi o bază de clienți în creștere. Nu în ultimul rand, unele complexități sunt necesare - cum ar fi cele impuse de cerințele de reglementare sau raportare, asigurarea siguranței și a calității, managementul riscului, etc. Un proces de simplificare a activităților, a proceselor, a tehnologiei care le susține, trebuie să urmeze o strategie bine pusă la punct. Dar din păcate costurile creării unei complexități inutile nu sunt evidente și de regulă optimizarea proceselor nu este privită ca prioritate zilnică. Mai puțin în cazul unui atac cibernetic”, adaugă acesta.
Potrivit aceluiași raport amintit mai sus, principalul motiv de îngrijorare sunt datele. Guvernanța datelor și infrastructura aferentă acestora ocupă de altfel un prim loc în topul complexității inutile și evitabile din punct de vedere al securității, cu precădere în rândul companiilor mari. Un bun exemplu în acest sens este dat de păstrarea inutilă a datelor sensibile ale persoanelor cu care compania nu mai întreține relații de business. Implicit, organizația respectivă, continuă să consume resurse pentru a proteja aceste date, ele reprezentând în continuare o țintă pentru hackeri.
În același timp, în infrastructura IT multor companii, la nivel global, regăsim sisteme vechi și dificil de integrat în contextul tehnologic actual. Presiunea pe acestea s-a intensificat în ultimii ani, pe măsură ce companiile au încercat să țină pasul cu nativii digitali. Mia mult, pandemia de Covid-19 a impus o adoptare rapidă a unor soluții digitale noi, multe fiind operate din afara organizației.
„Din această perspectivă, lipsa integrării soluțiilor tehnologice, nerespectarea proceselor de gestionare a datelor sau asumarea riscurilor cu terții fără a le cuantifica sau mitiga sunt obiceiuri nefericite astăzi. Companiile dezvoltă aceste obiceiuri în numele vitezei sau le acceptă și le asimilează din rezistență la schimbare.
Pe de altă parte, companiile denumite „nativi digitali”, mai precis cele care operează exclusiv online, tind să utilizeze cele mai noi tehnologii, concepute pentru a se conecta și opera împreună.
„Companiile cunosc riscurile complexității, dar cu toate aceste doar 35% dintre respondenții studiului au implementat o simplificare a operațiunilor lor și un sfert spun că nu au făcut nimic sau că de acum încep să pună în aplicare această strategie. Simplificarea unei organizații necesită timp, schimbare de strategie și modificări ale culturii companiei”, conchide Mircea Bozga.
„Complexitatea nu este o problema în sine, fiind adesea un rezultat al dezvoltării afacerii”, spune Mircea Bozga, partener servicii de audit al riscului în cadrul PwC România. „Cu cât o organizație este mai mare, cu atât va fi mai complexă, având nevoie de mai mulți oameni și tehnologii pentru a servi o bază de clienți în creștere. Nu în ultimul rand, unele complexități sunt necesare - cum ar fi cele impuse de cerințele de reglementare sau raportare, asigurarea siguranței și a calității, managementul riscului, etc. Un proces de simplificare a activităților, a proceselor, a tehnologiei care le susține, trebuie să urmeze o strategie bine pusă la punct. Dar din păcate costurile creării unei complexități inutile nu sunt evidente și de regulă optimizarea proceselor nu este privită ca prioritate zilnică. Mai puțin în cazul unui atac cibernetic”, adaugă acesta.
Potrivit aceluiași raport amintit mai sus, principalul motiv de îngrijorare sunt datele. Guvernanța datelor și infrastructura aferentă acestora ocupă de altfel un prim loc în topul complexității inutile și evitabile din punct de vedere al securității, cu precădere în rândul companiilor mari. Un bun exemplu în acest sens este dat de păstrarea inutilă a datelor sensibile ale persoanelor cu care compania nu mai întreține relații de business. Implicit, organizația respectivă, continuă să consume resurse pentru a proteja aceste date, ele reprezentând în continuare o țintă pentru hackeri.
În același timp, în infrastructura IT multor companii, la nivel global, regăsim sisteme vechi și dificil de integrat în contextul tehnologic actual. Presiunea pe acestea s-a intensificat în ultimii ani, pe măsură ce companiile au încercat să țină pasul cu nativii digitali. Mia mult, pandemia de Covid-19 a impus o adoptare rapidă a unor soluții digitale noi, multe fiind operate din afara organizației.
„Din această perspectivă, lipsa integrării soluțiilor tehnologice, nerespectarea proceselor de gestionare a datelor sau asumarea riscurilor cu terții fără a le cuantifica sau mitiga sunt obiceiuri nefericite astăzi. Companiile dezvoltă aceste obiceiuri în numele vitezei sau le acceptă și le asimilează din rezistență la schimbare.
Pe de altă parte, companiile denumite „nativi digitali”, mai precis cele care operează exclusiv online, tind să utilizeze cele mai noi tehnologii, concepute pentru a se conecta și opera împreună.
„Companiile cunosc riscurile complexității, dar cu toate aceste doar 35% dintre respondenții studiului au implementat o simplificare a operațiunilor lor și un sfert spun că nu au făcut nimic sau că de acum încep să pună în aplicare această strategie. Simplificarea unei organizații necesită timp, schimbare de strategie și modificări ale culturii companiei”, conchide Mircea Bozga.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Opinie Deloitte: O noua incercare de fiscalizare a bacsisurilor – cum va functiona de data aceasta?
- Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Noile reguli in materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectiva
- Studiu EY: Lipsa de reacție la creșterea costului vieții este un risc major pentru industria telecom
- Studiu EY - Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice și sustenabilitate - Companiile și investitorii sunt în dezacord în privința eforturilor de sustenabilitate
- Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
- EY România - Importurile de materii prime pentru producția sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată - punct de vedere
- Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?
- eJobs: Care au fost cele mai căutate profiluri de candidați în 2022
- Undelucram.ro, cea mai mare comunitate pentru angajați din România, vizează 400.000 de euro pe SeedBlink pentru a continua extinderea regională și dezvoltarea tehnologiei AI
- Aspecte practice cu privire la redirecționarea impozitului pe profit sau al microintreprinderilor
- EY România - Iulia Bratu, Partener - Piața globală a IPO-urilor a trecut de la recorduri, la o scădere drastică - comunicat de presă
- Studiu Deloitte: cheltuielile de sarbatori se mentin, in acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar daca 73% dintre cumparatori se asteapta la scumpiri, iar 37% au o situatie financiara mai precara
- Studiu Deloitte: companiile din majoritatea sectoarelor directioneaza mai mult de jumatate din bugetul de marketing catre activitati din mediul digital
- Bringo, cel mai nou chirias al cladirii Eminescu Offices dezvoltat de Akcent Development
- EY România: Indemnizațiile membrilor CA, directorilor și administratorilor impozitate ca salarii ori ca activitate cu TVA? - punct de vedere