Cum pot beneficia de șomaj tehnic salariații firmelor a căror activitate este suspendată în contextul restricțiilor COVID-19
Data publicarii: 01-11-2021 | EconomieÎn contextul creșterii numărului de îmbolnăviri cu Covid-19, a restricțiilor asu a prelungirii stării de alertă, redevine, din ce în ce mai posibil ca unele companii să își suspende temporar activitatea, total sau parțial. Salariații acestor companii, pe de altă parte, pot beneficia de șomaj tehnic până la data de 31 decembrie 2021 conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 111/2021.
Prevederile acestei hotărâri se aplică și în cazul în care contractul individual de muncă este suspendat temporar din inițiativa angajatorului ca urmare a efectelor produse de virus ori, ca urmare a unei anchete epidemiologice. Excepție de la această regulă fac doar angajații care se află deja în concediu medical și care primesc indemnizația de asigurări sociale aferentă acestuia.
Cuantumul indemnizației oferite în cazul șomajului tehnic este de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat de angajat. Suma este suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj, plafonul maxim fiind de asemenea de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul curent.
„Pentru a putea acorda astfel de indemnizații angajaților, angajatorii depun la agențiile pentru ocuparea forței de muncă, prin poșta electronică, o cerere însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor ce beneficiază de indemnizație. Plata indemnizațiilor se efectuează din bugetul asigurărilor de șomaj către angajatori în termen de cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. Odată primite, angajatorii efectuează plata indemnizațiilor către angajați în cel mult 3 zile lucrătoare”, scrie Irina Marinescu, director al PwC România.
Indemnizația va fi calculată pentru întreaga perioadă în care contractul de muncă este suspendat dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2021. Aceasta este supusă de asemenea impozitării și plății contribuțiilor sociale și poate fi suplimentată de către angajator în cazul în care bugetul acestuia o permite.
„Această indemnizație (de cel mult 75% din câștigul salarial mediu brut) se acordă similar și profesioniștilor, persoane autorizate, persoanelor fizice care obțin venituri din drepturi de autor sau drepturi conexe. Plata se efectuează de către agențiile teritoriale exclusiv în conturile bancare deschise de beneficiarii indemnizației, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii prin poșta electronică, a cererii, declarație pe propria răspundere, însoțită de documentul care atestă întreruperea temporară a activității, total sau parțial”, adaugă Irina Marinescu.
„Persoanele fizice care beneficiază de astfel de indemnizații suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, respectiv din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, nu pot dispune de suma de până la 3,5% din impozitul pe venit aferent indemnizațiilor, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private”, conchide ea.
Prevederile acestei hotărâri se aplică și în cazul în care contractul individual de muncă este suspendat temporar din inițiativa angajatorului ca urmare a efectelor produse de virus ori, ca urmare a unei anchete epidemiologice. Excepție de la această regulă fac doar angajații care se află deja în concediu medical și care primesc indemnizația de asigurări sociale aferentă acestuia.
Cuantumul indemnizației oferite în cazul șomajului tehnic este de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat de angajat. Suma este suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj, plafonul maxim fiind de asemenea de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul curent.
„Pentru a putea acorda astfel de indemnizații angajaților, angajatorii depun la agențiile pentru ocuparea forței de muncă, prin poșta electronică, o cerere însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor ce beneficiază de indemnizație. Plata indemnizațiilor se efectuează din bugetul asigurărilor de șomaj către angajatori în termen de cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. Odată primite, angajatorii efectuează plata indemnizațiilor către angajați în cel mult 3 zile lucrătoare”, scrie Irina Marinescu, director al PwC România.
Indemnizația va fi calculată pentru întreaga perioadă în care contractul de muncă este suspendat dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2021. Aceasta este supusă de asemenea impozitării și plății contribuțiilor sociale și poate fi suplimentată de către angajator în cazul în care bugetul acestuia o permite.
„Această indemnizație (de cel mult 75% din câștigul salarial mediu brut) se acordă similar și profesioniștilor, persoane autorizate, persoanelor fizice care obțin venituri din drepturi de autor sau drepturi conexe. Plata se efectuează de către agențiile teritoriale exclusiv în conturile bancare deschise de beneficiarii indemnizației, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii prin poșta electronică, a cererii, declarație pe propria răspundere, însoțită de documentul care atestă întreruperea temporară a activității, total sau parțial”, adaugă Irina Marinescu.
„Persoanele fizice care beneficiază de astfel de indemnizații suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, respectiv din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, nu pot dispune de suma de până la 3,5% din impozitul pe venit aferent indemnizațiilor, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private”, conchide ea.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall