PwC - Companiile pot opta din această lună pentru emiterea de facturi electronice prin sistemul RO e-Factura
Data publicarii: 15-11-2021 | EconomieSistemul național de facturare electronică denumit RO e-factura va deveni operațional în această lună. Astfel, companiile vor avea posibilitatea de a emite facturi electronice prin intermediul acestuia atât în cazul livrărilor/prestărilor de servicii către entități publice (B2G) cât și în relația cu alți operatori economici (B2B).
Facturile electronice reglementate prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 120/2021 sunt emise în format electronic structurat în fișiere de tip XML, format ce permite prelucrarea lor automată.
Atât forma de transmitere a acestor facturi, prin intermediul platformei puse la dispoziție de Ministerul Finanțelor cât și formatul de tip XML sunt două elemente noi față de factura electronică definită în Codul Fiscal, ca fiind o simplă factură care a fost emisă și primită în format electronic.Mai mult, facturile emise prin intermediul platformei RO e-Factura, vor avea atașate și semnătura electronică aplicată de către Ministerul Finanțelor Publice, lucru care certifică faptul că asupra conținutului acestora nu mai sunt permise intervenții ulterioare.
În ceea ce privește achizițiile publice, companiile care optează pentru utilizarea acestei platforme vor avea obligația de a emite doar facturi electronice și de a utiliza sistemul respectiv în toate relațiile cu autoritățile contractante. Prelucrarea facturilor se va face fie prin intermediul sistemelor informatice, fie prin conversia informațiilor din format electronic într-unul care permite citirea și listarea. Potrivit Ordonanței amintite mai sus, prin prelucrare înțelegem inclusiv parcurgerea fazelor execuției bugetare.
„În relațiile comerciale B2B, în vederea utilizării sistemului RO e-Factura, atât emitentul facturii electronice, cât şi destinatarul acesteia trebuie să fie înscriși în Registrul RO e-Factura. Facturile emise de către operatorii economici înscrişi în Registrul RO e-Factura către destinatari care nu utilizează acest sistem vor urma regulile obișnuite prevăzute de Codul Fiscal”, scriu Izabela Stoicescu, senior manager și Corina Mortici, senior associate, PwC România.
Înscrierea în Registrul RO e-Factura se va efectua prin depunerea unui formular (084), același formular fiind utilizat și pentru radiere. Detaliile legate de operarea acestui Registru sunt prevăzute de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1713/2021. Registrul va putea fi interogat pe site-ul oficial al ANAF.
„Rămâne de văzut cât de atractiv va fi acest sistem pentru fiecare din cele două categorii pentru care se inițiază utilizarea lui în luna noiembrie (B2G, respectiv B2B). În viitor, se urmărește extinderea utilizării sistemului național RO e-Factura pentru tranzacții între toți operatorii economici”, conchid cele două experte PwC.
Facturile electronice reglementate prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 120/2021 sunt emise în format electronic structurat în fișiere de tip XML, format ce permite prelucrarea lor automată.
Atât forma de transmitere a acestor facturi, prin intermediul platformei puse la dispoziție de Ministerul Finanțelor cât și formatul de tip XML sunt două elemente noi față de factura electronică definită în Codul Fiscal, ca fiind o simplă factură care a fost emisă și primită în format electronic.Mai mult, facturile emise prin intermediul platformei RO e-Factura, vor avea atașate și semnătura electronică aplicată de către Ministerul Finanțelor Publice, lucru care certifică faptul că asupra conținutului acestora nu mai sunt permise intervenții ulterioare.
În ceea ce privește achizițiile publice, companiile care optează pentru utilizarea acestei platforme vor avea obligația de a emite doar facturi electronice și de a utiliza sistemul respectiv în toate relațiile cu autoritățile contractante. Prelucrarea facturilor se va face fie prin intermediul sistemelor informatice, fie prin conversia informațiilor din format electronic într-unul care permite citirea și listarea. Potrivit Ordonanței amintite mai sus, prin prelucrare înțelegem inclusiv parcurgerea fazelor execuției bugetare.
„În relațiile comerciale B2B, în vederea utilizării sistemului RO e-Factura, atât emitentul facturii electronice, cât şi destinatarul acesteia trebuie să fie înscriși în Registrul RO e-Factura. Facturile emise de către operatorii economici înscrişi în Registrul RO e-Factura către destinatari care nu utilizează acest sistem vor urma regulile obișnuite prevăzute de Codul Fiscal”, scriu Izabela Stoicescu, senior manager și Corina Mortici, senior associate, PwC România.
Înscrierea în Registrul RO e-Factura se va efectua prin depunerea unui formular (084), același formular fiind utilizat și pentru radiere. Detaliile legate de operarea acestui Registru sunt prevăzute de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1713/2021. Registrul va putea fi interogat pe site-ul oficial al ANAF.
„Rămâne de văzut cât de atractiv va fi acest sistem pentru fiecare din cele două categorii pentru care se inițiază utilizarea lui în luna noiembrie (B2G, respectiv B2B). În viitor, se urmărește extinderea utilizării sistemului național RO e-Factura pentru tranzacții între toți operatorii economici”, conchid cele două experte PwC.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall