Opinie Deloitte - OCDE: procedura amiabilă pentru soluționarea disputelor fiscale, slab utilizată în România
Data publicarii: 15-12-2021 | Finante-BanciOriunde în lume, companiile pot contesta deciziile de impunere emise de autorități atunci când consideră că aceste decizii contravin acordurilor sau convențiilor de evitare a dublei impuneri. Acestea pot de cele mai multe ori apela la soluția amiabilă de soluționare a disputelor, o procedură care potrivit lui Ciprian Gavriliu, partener și Corina Augustin, consultant senior prețuri transfer în cadrul Deloitte România, este foarte puțin utilizată la noi în țară. Cei doi se bazează pe cele mai recente date publicate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică referitoare la anul 2020.
OCDE publică anual date cu privire la procesul de soluționare a procedurilor pe cale amiabilă. Statistica aferentă anului trecut acoperă 118 jurisdicții printre care și țara noastră, cuprinzând practic cazurile derulate în întreaga lume. Aflăm astfel că doar în 2020 s-au demarat 2500 de cazuri, 95% dintre acestea fiind inițiate în primele 25 de jurisdicții în vreme ce următoarele 40% fiind reprezentate de alte 40 de jurisdicții.
„Impactul pandemiei de COVID-19 s-a resimțit și la nivelul procesului de soluționare a procedurilor amiabile, astfel că se remarcă o ușoară scădere a numărului total de cereri finalizate, comparativ cu anul 2019. Această diminuare este datorată cazurilor din alte arii de impozitare, care au scăzut cu 12%, în timp ce numărul cazurilor din sfera prețurilor de transfer soluționate a crescut cu aproximativ 6% pe parcursul anului trecut. Cu toate acestea, autoritățile competente s-au adaptat contextului generat de pandemie și au permis contribuabililor să depună cererile pentru demararea procedurii amiabile și în format digital (variantă inexistentă anterior)”, scriu cei doi experți Deloitte.
Dintre toate cererile soluționate pe parcursul anului trecut, 75% dintre acestea au rezolvat în totalitate atât aspectele legate de zonele de impozitare cât și cele referitoare la prețurile de transfer. Doar aproximativ 3% din proceduri au fost încheiate fără acord, numărul de cazuri retrase de contribuabili dublându-se de asemenea comparativ cu anul 2019.
Durata de soluționare a cererilor privind procedura amiabilă rămâne ridicată, termenele fiind comparabile cu o dispută la tribunal Unele jurisdicții au înregistrat de altfel și întârzieri, în special pentru cazurile mai complexe, pandemia și criza generată de aceasta afectând calitatea comunicării cu unii parteneri din tratatele internaționale.
„În România, gradul de soluționare a procedurilor amiabile a fost relativ redus pentru cererile depuse după data de 1 ianuarie 2016. În zona prețurilor de transfer, în cursul anului 2020 au fost depuse 14 cereri de soluționare prin intermediul procedurii amiabile, din care doar trei au fost soluționate, iar la finalul perioadei analizate au rămas deschise 40 de cazuri. Din statisticile publicate de OCDE rezultă că principalii parteneri ai României cu privire la procedurile amiabile sunt Austria, Germania, Spania și Italia, jurisdicții mult mai active din acest punct de vedere, cel mai probabil datorită cadrului fiscal mai stabil. Astfel, în 2020, în Austria au fost inițiate 40 de cereri pentru procedura amiabilă, în Germania 323, în Italia 307, iar în Spania 171 de cereri. În concluzie, numărul redus de cereri de inițiere a procedurii amiabile depuse de companiile din România poate fi explicat prin faptul că acest instrument este puțin cunoscut de către contribuabili, la fel și implicațiile ce decurg dintr-un astfel de proces. Un alt factor descurajant este legat de durata îndelungată de soluționare din partea autorităților competente”, conchid cei doi.
OCDE publică anual date cu privire la procesul de soluționare a procedurilor pe cale amiabilă. Statistica aferentă anului trecut acoperă 118 jurisdicții printre care și țara noastră, cuprinzând practic cazurile derulate în întreaga lume. Aflăm astfel că doar în 2020 s-au demarat 2500 de cazuri, 95% dintre acestea fiind inițiate în primele 25 de jurisdicții în vreme ce următoarele 40% fiind reprezentate de alte 40 de jurisdicții.
„Impactul pandemiei de COVID-19 s-a resimțit și la nivelul procesului de soluționare a procedurilor amiabile, astfel că se remarcă o ușoară scădere a numărului total de cereri finalizate, comparativ cu anul 2019. Această diminuare este datorată cazurilor din alte arii de impozitare, care au scăzut cu 12%, în timp ce numărul cazurilor din sfera prețurilor de transfer soluționate a crescut cu aproximativ 6% pe parcursul anului trecut. Cu toate acestea, autoritățile competente s-au adaptat contextului generat de pandemie și au permis contribuabililor să depună cererile pentru demararea procedurii amiabile și în format digital (variantă inexistentă anterior)”, scriu cei doi experți Deloitte.
Dintre toate cererile soluționate pe parcursul anului trecut, 75% dintre acestea au rezolvat în totalitate atât aspectele legate de zonele de impozitare cât și cele referitoare la prețurile de transfer. Doar aproximativ 3% din proceduri au fost încheiate fără acord, numărul de cazuri retrase de contribuabili dublându-se de asemenea comparativ cu anul 2019.
Durata de soluționare a cererilor privind procedura amiabilă rămâne ridicată, termenele fiind comparabile cu o dispută la tribunal Unele jurisdicții au înregistrat de altfel și întârzieri, în special pentru cazurile mai complexe, pandemia și criza generată de aceasta afectând calitatea comunicării cu unii parteneri din tratatele internaționale.
„În România, gradul de soluționare a procedurilor amiabile a fost relativ redus pentru cererile depuse după data de 1 ianuarie 2016. În zona prețurilor de transfer, în cursul anului 2020 au fost depuse 14 cereri de soluționare prin intermediul procedurii amiabile, din care doar trei au fost soluționate, iar la finalul perioadei analizate au rămas deschise 40 de cazuri. Din statisticile publicate de OCDE rezultă că principalii parteneri ai României cu privire la procedurile amiabile sunt Austria, Germania, Spania și Italia, jurisdicții mult mai active din acest punct de vedere, cel mai probabil datorită cadrului fiscal mai stabil. Astfel, în 2020, în Austria au fost inițiate 40 de cereri pentru procedura amiabilă, în Germania 323, în Italia 307, iar în Spania 171 de cereri. În concluzie, numărul redus de cereri de inițiere a procedurii amiabile depuse de companiile din România poate fi explicat prin faptul că acest instrument este puțin cunoscut de către contribuabili, la fel și implicațiile ce decurg dintr-un astfel de proces. Un alt factor descurajant este legat de durata îndelungată de soluționare din partea autorităților competente”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare