Punct de vedere EY: De ce si contribuabilii corecti primesc in “dar” poprirea conturilor?
Data publicarii: 20-12-2021 | Finante-BanciTot mai mulți contribuabili s-au trezit în ultimele luni cu popriri eronate, popriri care nu au fost înființate ca urmare a unor obligații fiscale restante și nici conform cu prevederile Codului de Procedură Fiscală ci din alte motive care ar putea ține de breșe în infrastructura ANAF.
„Dacă privim din unghiul contribuabilului onest, subiectul este, de departe, unul frustrant. Din prisma consultantului fiscal, partenerul de afaceri al contribuabilului și legătura sa în relația cu inspectorii fiscali, problema este și mai delicată pentru că ceea ce iese la iveală nu este, așa cum am fi tentați să credem, reaua voință a organului fiscal, cât mai degrabă sincope în organizarea și în modul de lucru ale ANAF, de care, pe de altă parte, nu pot fi considerați vinovați contribuabilii”, scriu Cristina Cristea, senior manager impozit pe venit și contribuții sociale Ey România, respectiv Călin Stan, avocat și senior managing associate în cadrul Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL.
Au fost identificate din ce în ce mai multe cazuri în care contribuabilii s-au trezit cu conturile blocate în mod eronat și nu vorbim de unul ci de toate conturile bancare pe care aceștia le au deschise la băncile din România.
„Un plus de gravitate este adus și de faptul că indisponibilizarea sumelor nu ține cont de corectitudinea impunerii și, în plus, afectează atât sumele existente deja în cont, cât și eventuale sume viitoare, în principiu, în limita obligațiilor fiscale stabilite în mod eronat de ANAF în sarcina contribuabilului”, adaugă cei doi.
Care sunt cazurile întâlnite în practică care ne-au condus la concluziile de mai sus? Iată câteva exemple concrete:
- Declarații inițiale care nu au fost procesate la timp. Acestea pot conduce la neprocesarea declarațiilor rectificative care aveau ca scop diminuarea obligațiilor fiscale ale contribuabililor. Pot conduce de asemenea și la o ordine diferită de stingere a obligațiilor.
- Decizii de impunere emise ca urmare a declarării veniturilor prin intermediul declarațiilor anuale, care nu au fost comunicate contribuabilului de către ANAF.
- Neprocesarea sau neacordarea bonificațiilor în condițiile prevăzute de lege cu privire la veniturile obținute și declarate prin intermediul declarației unice sau în unele cazuri, ca urmare a unor erori de sistem invocate de Autoritatea Națională de Administrare Fiscală.
Cum vedem, cauzele pot fi multiple, însă, pentru a cita declarația unui contribuabil: “ANAF are răspunderea de a-mi furniza un răspuns și de a-mi rezolva situația fiscală. Sistemul IT face parte din structura ANAF și nu este problema mea că există dificultăți la acest nivel, că resursa umană este insuficientă sau că regimul de telemuncă nu le permite procesarea informațiilor. Întotdeauna am achitat în termen obligațiile fiscale. De ce nu am fost informat înainte de poprirea contului bancar?”
„În ceea ce privește informarea prealabilă popririi contului bancar, am întâlnit cazuri în care somația, titlul executoriu și informarea privind poprirea contului au fost comunicate contribuabilului în același timp. Din ce motiv? Sau au fost comunicate treptat dar aceste informații nu au ajuns cumva la contribuabil? Este greu de spus, mai ales acum când mulți contribuabili au conturi deschise pe Spațiul Privat Virtual, platforma online a ANAF, iar acolo nu se regăsesc comunicatele”, continuă cei doi.
„Iar povestea trece la un nivel următor, întrucât, în cazul fericit în care se reușește rezolvarea rapidă a respectivei erori la nivelul ANAF, urmează procedura de ridicare a popririi la nivelul băncilor la care a fost efectuată poprirea conturilor, care depinde de la un caz la altul: fie a fost stinsă deja obligația fiscală stabilită eronat, ca urmare a plății de către bancă a sumelor indisponibilizate, fie contribuabilul a ales să achite suma în mod separat, în vederea deblocării contului. În acest din urmă caz, deși comunicarea ridicării popririi ar trebui să fie realizată direct de autoritățile fiscale către bancă, adeseori se înregistrează întârzieri în acest circuit”, conchid ei.
„Dacă privim din unghiul contribuabilului onest, subiectul este, de departe, unul frustrant. Din prisma consultantului fiscal, partenerul de afaceri al contribuabilului și legătura sa în relația cu inspectorii fiscali, problema este și mai delicată pentru că ceea ce iese la iveală nu este, așa cum am fi tentați să credem, reaua voință a organului fiscal, cât mai degrabă sincope în organizarea și în modul de lucru ale ANAF, de care, pe de altă parte, nu pot fi considerați vinovați contribuabilii”, scriu Cristina Cristea, senior manager impozit pe venit și contribuții sociale Ey România, respectiv Călin Stan, avocat și senior managing associate în cadrul Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL.
Au fost identificate din ce în ce mai multe cazuri în care contribuabilii s-au trezit cu conturile blocate în mod eronat și nu vorbim de unul ci de toate conturile bancare pe care aceștia le au deschise la băncile din România.
„Un plus de gravitate este adus și de faptul că indisponibilizarea sumelor nu ține cont de corectitudinea impunerii și, în plus, afectează atât sumele existente deja în cont, cât și eventuale sume viitoare, în principiu, în limita obligațiilor fiscale stabilite în mod eronat de ANAF în sarcina contribuabilului”, adaugă cei doi.
Care sunt cazurile întâlnite în practică care ne-au condus la concluziile de mai sus? Iată câteva exemple concrete:
- Declarații inițiale care nu au fost procesate la timp. Acestea pot conduce la neprocesarea declarațiilor rectificative care aveau ca scop diminuarea obligațiilor fiscale ale contribuabililor. Pot conduce de asemenea și la o ordine diferită de stingere a obligațiilor.
- Decizii de impunere emise ca urmare a declarării veniturilor prin intermediul declarațiilor anuale, care nu au fost comunicate contribuabilului de către ANAF.
- Neprocesarea sau neacordarea bonificațiilor în condițiile prevăzute de lege cu privire la veniturile obținute și declarate prin intermediul declarației unice sau în unele cazuri, ca urmare a unor erori de sistem invocate de Autoritatea Națională de Administrare Fiscală.
Cum vedem, cauzele pot fi multiple, însă, pentru a cita declarația unui contribuabil: “ANAF are răspunderea de a-mi furniza un răspuns și de a-mi rezolva situația fiscală. Sistemul IT face parte din structura ANAF și nu este problema mea că există dificultăți la acest nivel, că resursa umană este insuficientă sau că regimul de telemuncă nu le permite procesarea informațiilor. Întotdeauna am achitat în termen obligațiile fiscale. De ce nu am fost informat înainte de poprirea contului bancar?”
„În ceea ce privește informarea prealabilă popririi contului bancar, am întâlnit cazuri în care somația, titlul executoriu și informarea privind poprirea contului au fost comunicate contribuabilului în același timp. Din ce motiv? Sau au fost comunicate treptat dar aceste informații nu au ajuns cumva la contribuabil? Este greu de spus, mai ales acum când mulți contribuabili au conturi deschise pe Spațiul Privat Virtual, platforma online a ANAF, iar acolo nu se regăsesc comunicatele”, continuă cei doi.
„Iar povestea trece la un nivel următor, întrucât, în cazul fericit în care se reușește rezolvarea rapidă a respectivei erori la nivelul ANAF, urmează procedura de ridicare a popririi la nivelul băncilor la care a fost efectuată poprirea conturilor, care depinde de la un caz la altul: fie a fost stinsă deja obligația fiscală stabilită eronat, ca urmare a plății de către bancă a sumelor indisponibilizate, fie contribuabilul a ales să achite suma în mod separat, în vederea deblocării contului. În acest din urmă caz, deși comunicarea ridicării popririi ar trebui să fie realizată direct de autoritățile fiscale către bancă, adeseori se înregistrează întârzieri în acest circuit”, conchid ei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall