PwC - România are nevoie de un nou sistem de taxare a mașinilor ca să atingă obiectivele din PNRR și Green Deal
Data publicarii: 21-12-2021 | MediuPentru a diminua achizițiile de mașini la mâna a doua și pentru a stimula în același timp achiziția de vehicule electrice sau hibride precum și extinderea rețelei de stații de încărcare, obiective asumate și incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență și Pactul Verde european, România ar avea nevoie de un nou sistem de taxare a autoturismelor, pe principii ecologice, crede Daniel Anghel, partener și lider al serviciilor fiscale și juridice din cadrul PwC România.
Potrivit acestuia, impozitarea autoturismelor ar trebui constituită pe baza unor principii de mediu și ar trebui să vizeze atât taxele aplicate la înmatriculare care să țină cont de nivelul de emisii cât și impozitul anual datorat de proprietari autorităților locale.
Discutăm despre un sistem de taxare care a fost deja utilizat în alte state membre ale Uniunii Europene și care ar putea da rezultate și în România.
„Identificarea unor măsuri de descurajare a cumpărării de mașini foarte vechi și poluante a devenit presantă în condițiile în care România are, potrivit datelor Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Uniunea Europeană, cu o medie de vârstă de 16,5 ani, comparativ cu media UE de 11,5 ani. În lipsa unei legislații care să limiteze aceste achiziții, vom vedea că pe măsură ce statele din vestul Europei încep să interzică mașinile poluante, cu precădere cele cu motorină (diesel), țările din Est, printre care România, vor absorbi oferta foarte ieftină de mașini second hand, cu impact major asupra calității mediului”, scrie acesta.
În cadrul PNRR, țara noastră și-a asumat de altfel un program accelerat de susținere a pieței automobilelor electrice atât în ceea ce privește infrastructura cât și politicile fiscale. Se urmărește creșterea cu cel puțin 100% a numărului de vehicule cu emisii zero față de anul curent dar și casarea a cel puțin 250000 de mașini cu standarde de emisii Euro 3 sau mai puțin în perioada cuprinsă între anii 2022 și 2026.
„Pentru atingerea acestor ținte, statul își propune dezvoltarea și armonizarea cadrului strategic, legal și procedural necesar pentru sprijinirea tranziției către un transport sustenabil prin modificarea politicilor de tarifare a drumurilor de la o abordare de tip vignette la o abordare bazată pe distanță, implementarea principiilor de taxare ecologică, descurajarea înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani, creșterea valorii schemelor de casare pentru vehiculele poluante, stimulente fiscale prelungite pentru vehiculele cu emisii zero, suport pentru extinderea infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice și utilizarea criteriilor de achiziții publice ecologice ale UE pentru toate aspectele transportului” adaugă Daniel Anghel.
În acest an, piața vehiculelor electrice și hibride a avut o creștere semnificativă comparativ cu anul 2020, un sfert din înmatriculările noi din primele 11 luni ale anului fiind a unor mașini din această categorie. Pe de altă parte, și înmatriculările de mașini la mâna a doua au fost de trei ori mai mari decât cele ale unor mașini noi în această perioadă și anume 368.521 unități respectiv 109.350 unități.
Potrivit acestuia, impozitarea autoturismelor ar trebui constituită pe baza unor principii de mediu și ar trebui să vizeze atât taxele aplicate la înmatriculare care să țină cont de nivelul de emisii cât și impozitul anual datorat de proprietari autorităților locale.
Discutăm despre un sistem de taxare care a fost deja utilizat în alte state membre ale Uniunii Europene și care ar putea da rezultate și în România.
„Identificarea unor măsuri de descurajare a cumpărării de mașini foarte vechi și poluante a devenit presantă în condițiile în care România are, potrivit datelor Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Uniunea Europeană, cu o medie de vârstă de 16,5 ani, comparativ cu media UE de 11,5 ani. În lipsa unei legislații care să limiteze aceste achiziții, vom vedea că pe măsură ce statele din vestul Europei încep să interzică mașinile poluante, cu precădere cele cu motorină (diesel), țările din Est, printre care România, vor absorbi oferta foarte ieftină de mașini second hand, cu impact major asupra calității mediului”, scrie acesta.
În cadrul PNRR, țara noastră și-a asumat de altfel un program accelerat de susținere a pieței automobilelor electrice atât în ceea ce privește infrastructura cât și politicile fiscale. Se urmărește creșterea cu cel puțin 100% a numărului de vehicule cu emisii zero față de anul curent dar și casarea a cel puțin 250000 de mașini cu standarde de emisii Euro 3 sau mai puțin în perioada cuprinsă între anii 2022 și 2026.
„Pentru atingerea acestor ținte, statul își propune dezvoltarea și armonizarea cadrului strategic, legal și procedural necesar pentru sprijinirea tranziției către un transport sustenabil prin modificarea politicilor de tarifare a drumurilor de la o abordare de tip vignette la o abordare bazată pe distanță, implementarea principiilor de taxare ecologică, descurajarea înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani, creșterea valorii schemelor de casare pentru vehiculele poluante, stimulente fiscale prelungite pentru vehiculele cu emisii zero, suport pentru extinderea infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice și utilizarea criteriilor de achiziții publice ecologice ale UE pentru toate aspectele transportului” adaugă Daniel Anghel.
În acest an, piața vehiculelor electrice și hibride a avut o creștere semnificativă comparativ cu anul 2020, un sfert din înmatriculările noi din primele 11 luni ale anului fiind a unor mașini din această categorie. Pe de altă parte, și înmatriculările de mașini la mâna a doua au fost de trei ori mai mari decât cele ale unor mașini noi în această perioadă și anume 368.521 unități respectiv 109.350 unități.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare