PwC - România are nevoie de un nou sistem de taxare a mașinilor ca să atingă obiectivele din PNRR și Green Deal
Data publicarii: 21-12-2021 | MediuPentru a diminua achizițiile de mașini la mâna a doua și pentru a stimula în același timp achiziția de vehicule electrice sau hibride precum și extinderea rețelei de stații de încărcare, obiective asumate și incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență și Pactul Verde european, România ar avea nevoie de un nou sistem de taxare a autoturismelor, pe principii ecologice, crede Daniel Anghel, partener și lider al serviciilor fiscale și juridice din cadrul PwC România.
Potrivit acestuia, impozitarea autoturismelor ar trebui constituită pe baza unor principii de mediu și ar trebui să vizeze atât taxele aplicate la înmatriculare care să țină cont de nivelul de emisii cât și impozitul anual datorat de proprietari autorităților locale.
Discutăm despre un sistem de taxare care a fost deja utilizat în alte state membre ale Uniunii Europene și care ar putea da rezultate și în România.
„Identificarea unor măsuri de descurajare a cumpărării de mașini foarte vechi și poluante a devenit presantă în condițiile în care România are, potrivit datelor Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Uniunea Europeană, cu o medie de vârstă de 16,5 ani, comparativ cu media UE de 11,5 ani. În lipsa unei legislații care să limiteze aceste achiziții, vom vedea că pe măsură ce statele din vestul Europei încep să interzică mașinile poluante, cu precădere cele cu motorină (diesel), țările din Est, printre care România, vor absorbi oferta foarte ieftină de mașini second hand, cu impact major asupra calității mediului”, scrie acesta.
În cadrul PNRR, țara noastră și-a asumat de altfel un program accelerat de susținere a pieței automobilelor electrice atât în ceea ce privește infrastructura cât și politicile fiscale. Se urmărește creșterea cu cel puțin 100% a numărului de vehicule cu emisii zero față de anul curent dar și casarea a cel puțin 250000 de mașini cu standarde de emisii Euro 3 sau mai puțin în perioada cuprinsă între anii 2022 și 2026.
„Pentru atingerea acestor ținte, statul își propune dezvoltarea și armonizarea cadrului strategic, legal și procedural necesar pentru sprijinirea tranziției către un transport sustenabil prin modificarea politicilor de tarifare a drumurilor de la o abordare de tip vignette la o abordare bazată pe distanță, implementarea principiilor de taxare ecologică, descurajarea înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani, creșterea valorii schemelor de casare pentru vehiculele poluante, stimulente fiscale prelungite pentru vehiculele cu emisii zero, suport pentru extinderea infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice și utilizarea criteriilor de achiziții publice ecologice ale UE pentru toate aspectele transportului” adaugă Daniel Anghel.
În acest an, piața vehiculelor electrice și hibride a avut o creștere semnificativă comparativ cu anul 2020, un sfert din înmatriculările noi din primele 11 luni ale anului fiind a unor mașini din această categorie. Pe de altă parte, și înmatriculările de mașini la mâna a doua au fost de trei ori mai mari decât cele ale unor mașini noi în această perioadă și anume 368.521 unități respectiv 109.350 unități.
Potrivit acestuia, impozitarea autoturismelor ar trebui constituită pe baza unor principii de mediu și ar trebui să vizeze atât taxele aplicate la înmatriculare care să țină cont de nivelul de emisii cât și impozitul anual datorat de proprietari autorităților locale.
Discutăm despre un sistem de taxare care a fost deja utilizat în alte state membre ale Uniunii Europene și care ar putea da rezultate și în România.
„Identificarea unor măsuri de descurajare a cumpărării de mașini foarte vechi și poluante a devenit presantă în condițiile în care România are, potrivit datelor Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Uniunea Europeană, cu o medie de vârstă de 16,5 ani, comparativ cu media UE de 11,5 ani. În lipsa unei legislații care să limiteze aceste achiziții, vom vedea că pe măsură ce statele din vestul Europei încep să interzică mașinile poluante, cu precădere cele cu motorină (diesel), țările din Est, printre care România, vor absorbi oferta foarte ieftină de mașini second hand, cu impact major asupra calității mediului”, scrie acesta.
În cadrul PNRR, țara noastră și-a asumat de altfel un program accelerat de susținere a pieței automobilelor electrice atât în ceea ce privește infrastructura cât și politicile fiscale. Se urmărește creșterea cu cel puțin 100% a numărului de vehicule cu emisii zero față de anul curent dar și casarea a cel puțin 250000 de mașini cu standarde de emisii Euro 3 sau mai puțin în perioada cuprinsă între anii 2022 și 2026.
„Pentru atingerea acestor ținte, statul își propune dezvoltarea și armonizarea cadrului strategic, legal și procedural necesar pentru sprijinirea tranziției către un transport sustenabil prin modificarea politicilor de tarifare a drumurilor de la o abordare de tip vignette la o abordare bazată pe distanță, implementarea principiilor de taxare ecologică, descurajarea înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani, creșterea valorii schemelor de casare pentru vehiculele poluante, stimulente fiscale prelungite pentru vehiculele cu emisii zero, suport pentru extinderea infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice și utilizarea criteriilor de achiziții publice ecologice ale UE pentru toate aspectele transportului” adaugă Daniel Anghel.
În acest an, piața vehiculelor electrice și hibride a avut o creștere semnificativă comparativ cu anul 2020, un sfert din înmatriculările noi din primele 11 luni ale anului fiind a unor mașini din această categorie. Pe de altă parte, și înmatriculările de mașini la mâna a doua au fost de trei ori mai mari decât cele ale unor mașini noi în această perioadă și anume 368.521 unități respectiv 109.350 unități.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Black Friday: Românii sunt pregătiți să profite de oferte, dar trebuie să fie atenți și la tentativele de fraudă
- EY Law România: Prima înregistrare din oficiu a unui sediu permanent din industria farmaceutică anulată definitiv de instanța de judecată
- Sondaj eJobs: 7 din 10 români trec printr-o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Problemele financiare și cele legate de job îi apasă cel mai mult
- EY România - Sistemul garanție-returnare a apărut din necesitatea identificării unor soluții de optimizare a gestionării ambalajelor primare nereutilizabile
- EY a asistat MidEuropa în vânzarea lanțului de supermarketuri Profi către Ahold Delhaize
- Studiu EY: Piața globală a ofertelor publice inițiale: apetitul investitorilor se mută de la creștere la valoare, pe fondul unei lichidități mai restrânse
- 21.000 de joburi noi au fost scoase în piață de start-up-uri și companiile mici, cu cel mult 50 de angajați, în această toamnă
- Opinie Deloitte: Directiva europeana privind impozitul minim pe profit - o schimbare majora in fiscalitatea internationala si impactul sau in Romania
- Opinie Deloitte: Facturarea electronica generalizata, la un pas de implementare. Cand dispare factura pe hartie?
- Studiu EY: Scade încrederea liderilor din domeniul securității cibernetice în sistemele de apărare ale organizației, iar costurile cresc
- Impactul IRCC după creşterea de 0,02% în ratele creditelor
- EY România: România se aliniază legislației europene și raportările bancare pentru persoanele fizice cu venituri mari au devenit realitate
- Sondaj eJobs: 4 din 10 angajați sunt nemulțumiți de salariu. La fel de mulți cred că o discuție cu managerul pe acest subiect le-ar putea aduce o majorare de maximum 10%
- Studiu EY: Salarizarea, bunăstarea și flexibilitatea atrag tensiuni la locul de muncă și mai mult de o treime dintre angajați sunt susceptibili să demisioneze
- Cushman & Wakefield Echinox, piata investitiilor imobiliare: Numarul proprietatilor vandute a crescut in S1 2023, insa valoarea medie a unei tranzactii s-a redus la jumatate