Noutăți în Codul fiscal: Tichetele cadou vor putea fi acordate de acum doar salariaților

Data publicarii: 06-01-2022 | Economie
În prag de sărbători, majoritatea companiilor se pregătesc atât pentru a-și răsplăti angajații cu cadouri cât și pentru eventualele schimbări de natură fiscală/legislativă pe care noul an le aduce, creând și imaginând fel și fel de strategii în acest sens. În luna decembrie a anului trecut însă, s-au confruntat cu o schimbare care vizează ambele aspecte amintite mai sus, și anume una care privește în mod direct tichetele cadou către persoane fizice, recompense oferite până acum de către companii la ocazii speciale atât angajaților cât și terților.

Astfel, prin Ordonanța de Urgență a Guvernului 130/2021, publicată în data de 18 decembrie 2021 în Monitorul Oficial, au fost aduse modificări cu privire la tichetele cadou acordate persoanelor fizice, modificări care vizează zona fiscală și în același timp cadrul de reglementare al acestora (legile 227/2015 privind Codul Fiscal respectiv 165/2018 cu privire la acordarea bonurilor valorice).

„De ce sunt necesare aceste modificări?”, se întreabă Daniel Anghel, partener și lider al serviciilor fiscale în cadrul PwC România, respectiv Irina Nuțescu, senior manager la aceeași companie. „Credem că răspunsul este deja cunoscut de către mediul de afaceri: consecințele operațiunii Pandora și ale inspecțiilor fiscale care au urmat acesteia și care au avut ca rezultat reclasificarea veniturilor aferente tichetelor cadou acordate de unii distribuitori către angajații partenerilor de afaceri drept venituri asimilate salariului pentru care se datorau contribuții sociale obligatorii, pe lângă impozitul pe venit. Așa cum știm din alte situații care au precedat operațiunea Pandora, într-o zonă lacunară sau interpretabilă de-a lungul timpului din legislația fiscală, în care formularele de declarare nu au fost ajustate în timp util pentru ca astfel de obligații fiscale să poată fi îndeplinite de către contribuabili, autoritățile fiscale au venit și au aplicat legea în favoarea bugetului, colectând sume adiționale”, adaugă cei doi.

Astfel, reglementările din OUG 130 se justifică prin nevoia de a modifica legislația în concordanță cu situațiile constatate în teren de organele fiscale de control și anume acordarea unor drepturi salariale fără a plăti contribuțiile sociale aferente, distorsiuni din punct de vedere al concurenței pe piața muncii, diminuarea veniturilor bugetelor de asigurări sociale sau chiar diminuarea cuantumului pensiei pentru persoanele fizice remunerate cu tichete cadou.

Pentru a alinia modificările din zona fiscală, Ordonanța mai sus amintită aduce câteva modificări Legii 165/2018 astfel încât tichetele cadou cu valoare să nu poată fi acordate de către o persoană juridică decât propriilor angajați, interzicându-se acordarea lor altor persoane fizice terțe. De asemenea, acest tip de tichete vor putea fi emise exclusiv în format electronic pentru a se obține un control mai bun cu privire la beneficiarii acestora.

„Automat, modificările din zona fiscală sunt ușor predictibile: tichetele cadou sunt excluse din categoria veniturilor din alte surse și sunt impozitate strict după regulile de impunere proprii veniturilor din salarii și asimilate salariilor. Pentru a întări această idee, în cazul veniturilor salariale și asimilate salariului, tichetele cadou au fost eliminate din categoria celor scutite de la plata contribuțiilor sociale obligatorii și au fost incluse în mod expres în baza de calcul a acestora (rămânând exceptate doar situațiile în care sunt acordate cu ocaziile și în condițiile speciale menționate de Codul Fiscal, cum ar fi cele acordate cu ocazia Crăciunului, Paștelui, 8 martie etc. și respectând noua limita de 300 lei/ eveniment, majorată de la 150 lei prin intermediul aceleiași OUG)”, continuă cei doi.

„Astfel, solicitările de clarificare a tratamentului fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate persoanelor fizice care nu au o relație de muncă cu plătitorul acestor venituri au primit o rezolvare din partea autorităților, rezultatul fiind cel de mai sus. Practic, contribuabilii care foloseau tichetele cadou pentru campanii de marketing și promovare trebuie să se orienteze către alte metode de stimulare a potențialilor clienți persoane fizice”, conchid ei.