EY România - Economia circulară devine parte din definiția viitorului în business. Conceptul celor 10 R - punct de vedere
Data publicarii: 23-04-2022 | EconomiePe fondul accesului din ce în ce mai limitat la resursele naturale dar și al efectelor generate la nivel global de schimbările climatice, autoritățile vorbesc din ce în ce mai des despre ideea unei economii mai atente la mediu și mai sustenabile.
„Implementarea modelului economiei circulare în România, un concept tot mai dezvoltat în Uniunea Europeană, este abia la început, noțiunea nefiind încă înțeleasă în mod corespunzător la nivelul societății românești. Cu toate acestea, există un potențial important de a dezvolta proiecte de economie circulară în următorii ani, în special prin prisma necesității aplicării reglementărilor europene în domeniu și a prevederilor Strategiei Naționale a României privind Economia Circulară”, scrie Florian Burnar, Senior Consultant, EY România.
Conceptul de economie circulară este de aceea din ce în ce mai des asociat cu cel de dezvoltare durabilă, fiind privit ca o pârghie de progres sustenabil care devine din ce în ce mai pregnant atât în segmentul de business cât și în tiparele de consum spre care consumatorii moderni se îndreaptă. În ceea ce privește economia circulară, modelul integrativ bazat pe ecoinovare și ecoproiectare poate fi caracterizat cel mai bine prin conceptul 10 R.
R1: Refuzare - Acest concept se referă la a face un produs redundant, renunțând la principala sa funcție, unul dintre cele mai bune exemple în acest sens este alegerea transportului public în detrimentul mașinii personale. Exemple de modele business de acest gen sunt Uber, WeWork sau AirBnb.
R2: Regândirea - se referă la intensificarea utilizării unui produs prin partajarea acestuia. Acest concept se regăsește destul de des în industria alimentară unde se discută de ani buni despre renunțarea la ambalajele de unică folosință și trecerea la cele returnabile.
R3: Reducerea - se referă la creșterea eficienței în producția sau utilizarea produsului prin reducerea consumului de resurse naturale.
R4: Reutilizarea - se referă la orice operațiune prin care produsele care nu au devenit deșeuri sunt utilizate din nou.
R5: Repararea - se referă la recondiționarea sau repararea unui produs defect pentru a-l utiliza în continuare, în loc să îl aruncăm.
R6: Refacerea - se referă la restaurarea sau recondiționarea unor produse mai vechi care prin acest proces sunt și actualizate.
R7: - Refabricarea - se referă la incorporarea unor părți dintr-un produs aruncat în alt produs care are aceeași funcție. Un exemplu bun îl reprezintă laptopurile și calculatoarele care sunt repuse pe piață prin acest procedeu.
R8: Reorientarea - „Reorientarea se referă la încorporarea produsului aruncat sau a unor părți din el într-un nou produs, cu funcție diferită. De exemplu, hârtia, plasticul, metalul, lemnul și alte materiale rămase din procesele de fabricație pot fi reutilizate pentru a fabrica diverse alte obiecte, de la mobilier, la ambalaje și recipienți sau produse creative, în loc să ajungă la gunoi”, adaugă Florian Burnar.
R9: Reciclarea - se referă la procedurile de valorificare a deșeurilor care sunt transformate în produse, materiale sau substanțe noi, fie pentru funcția inițială, fie pentru funcții noi.
R10: Recuperarea - „se referă la incinerarea de materiale și recuperarea de energie. Întâlnim modelul în industria cimentului, unde arderea deșeurilor este folosită în procesul de fabricație sau în arderea materialelor nereciclabile pentru a obține energie. Alte exemple ar fi folosirea ferestrelor pentru a colecta energie termică sau a pavajelor cinetice, care pot fi instalate în stațiile de metrou pentru a colecta energie de la oamenii care trec pe acolo”, conchide specialistul EY.
„Implementarea modelului economiei circulare în România, un concept tot mai dezvoltat în Uniunea Europeană, este abia la început, noțiunea nefiind încă înțeleasă în mod corespunzător la nivelul societății românești. Cu toate acestea, există un potențial important de a dezvolta proiecte de economie circulară în următorii ani, în special prin prisma necesității aplicării reglementărilor europene în domeniu și a prevederilor Strategiei Naționale a României privind Economia Circulară”, scrie Florian Burnar, Senior Consultant, EY România.
Conceptul de economie circulară este de aceea din ce în ce mai des asociat cu cel de dezvoltare durabilă, fiind privit ca o pârghie de progres sustenabil care devine din ce în ce mai pregnant atât în segmentul de business cât și în tiparele de consum spre care consumatorii moderni se îndreaptă. În ceea ce privește economia circulară, modelul integrativ bazat pe ecoinovare și ecoproiectare poate fi caracterizat cel mai bine prin conceptul 10 R.
R1: Refuzare - Acest concept se referă la a face un produs redundant, renunțând la principala sa funcție, unul dintre cele mai bune exemple în acest sens este alegerea transportului public în detrimentul mașinii personale. Exemple de modele business de acest gen sunt Uber, WeWork sau AirBnb.
R2: Regândirea - se referă la intensificarea utilizării unui produs prin partajarea acestuia. Acest concept se regăsește destul de des în industria alimentară unde se discută de ani buni despre renunțarea la ambalajele de unică folosință și trecerea la cele returnabile.
R3: Reducerea - se referă la creșterea eficienței în producția sau utilizarea produsului prin reducerea consumului de resurse naturale.
R4: Reutilizarea - se referă la orice operațiune prin care produsele care nu au devenit deșeuri sunt utilizate din nou.
R5: Repararea - se referă la recondiționarea sau repararea unui produs defect pentru a-l utiliza în continuare, în loc să îl aruncăm.
R6: Refacerea - se referă la restaurarea sau recondiționarea unor produse mai vechi care prin acest proces sunt și actualizate.
R7: - Refabricarea - se referă la incorporarea unor părți dintr-un produs aruncat în alt produs care are aceeași funcție. Un exemplu bun îl reprezintă laptopurile și calculatoarele care sunt repuse pe piață prin acest procedeu.
R8: Reorientarea - „Reorientarea se referă la încorporarea produsului aruncat sau a unor părți din el într-un nou produs, cu funcție diferită. De exemplu, hârtia, plasticul, metalul, lemnul și alte materiale rămase din procesele de fabricație pot fi reutilizate pentru a fabrica diverse alte obiecte, de la mobilier, la ambalaje și recipienți sau produse creative, în loc să ajungă la gunoi”, adaugă Florian Burnar.
R9: Reciclarea - se referă la procedurile de valorificare a deșeurilor care sunt transformate în produse, materiale sau substanțe noi, fie pentru funcția inițială, fie pentru funcții noi.
R10: Recuperarea - „se referă la incinerarea de materiale și recuperarea de energie. Întâlnim modelul în industria cimentului, unde arderea deșeurilor este folosită în procesul de fabricație sau în arderea materialelor nereciclabile pentru a obține energie. Alte exemple ar fi folosirea ferestrelor pentru a colecta energie termică sau a pavajelor cinetice, care pot fi instalate în stațiile de metrou pentru a colecta energie de la oamenii care trec pe acolo”, conchide specialistul EY.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall