Opinie Reff & Asociatii: Directiva Omnibus – protectie suplimentara pentru consumatori, sanctiuni sporite pentru comercianti
Data publicarii: 06-06-2022 | EconomiePe parcursul anului 2022 s-au produs multe schimbări în legislația națională cu privire la protecția consumatorilor. Cea mai importantă și poate cea mai așteptată dintre acestea, vizează implementarea Directivei Omnibus. Aceasta a fost transpusă în legislația locală prin intermediul Ordonanței de Urgență 58/2022 care a fost publicată la data de 6 mai 2022 în Monitorul Oficial și vizează o mai bună respectare a normelor UE de protecție a consumatorilor și modernizarea cadrului legal pentru aceste legi astfel încât acesta să fie adecvat pentru economia digitală.
„Pentru a spori nivelul de protecție a consumatorilor și a le oferi acestora acces la informații corecte și complete cu privire la produsele căutate, autoritățile europene au demarat, în 2018, inițiativa „New deal for consumers”, care cuprindea o serie de directive aplicabile în materia protecției consumatorilor. Dintre acestea, Directiva Omnibus este cea mai importantă, întrucât aduce schimbări semnificative pentru aproape toți operatorii economici care oferă produse sau servicii consumatorilor, mai ales în domeniul online”, scriu Silvia Axinescu, Senior Managing Associate, Andreea Zaharia, Managing Associate, și Ana Galgoțiu-Săraru, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
„Noua reglementare introduce, în domeniul protecției consumatorilor, posibilitatea aplicării de sancțiuni calculate pe baza cifrei de afaceri. Astfel, potrivit noilor reglementări, dacă o anumită practică afectează consumatorii din mai multe state membre ale UE, sancțiunile aplicabile vor fi cuprinse între 0,1% și 4% din cifra de afaceri anuală a profesionistului în cauză, realizată în anul financiar anterior sancționării, pe teritoriul României. Procesul verbal prin care profesionistul a fost sancționat va putea fi atacat cu o plângere contravențională, conform Ordonanței Guvernului 2/2001. Spre deosebire de regimul comun al contravențiilor, noile reglementări introduc un termen de trei ani pentru constatarea și sancționarea faptelor”, continuă aceștia.
De asemenea, Ordonanța de Urgență 58/2022, introduce și conceptul de cazier comercial, o fișă de evidență prin intermediul căreia Autoritatea națională pentru Protecția Consumatorilor consemnează fapte și sancțiuni aplicate operatorilor economici.
Printre modificările importante aduse de Ordonanța care transpune în legea locală Directiva Omnibus, este și cea care se referă la clauzele abuzive, mai precis la acțiunea de constatare a acestora, care devine imprescriptibilă prin derogare de la normele cuprinse în Codul civil ce guvernează prescripția. Mai mult, instanțele de judecată vor avea obligația de a desemna din oficiu caracterul abuziv al unei clauze contractuale și să nu o aplice dacă se dovedește că aceasta este abuzivă. Excepție de la această regulă sunt cazurile în care însuși consumatorul se opune și solicită aplicarea clauzei.
Tot în domeniul clauzelor abuzive, ordonanța stabilește că instanța de executare poate examina, în cadrul contestației la executare, caracterul abuziv al unei clauze cuprinse în contractul încheiat între profesionist și consumator. În această situație, contestația la executare este imprescriptibilă. Pragul minim al amenzii contravenționale aplicabile în cazul încălcării interdicției de a stipula clauze abuzive în contractele cu consumatorii se majorează de la 200 de lei la 20.000 de lei, iar pragul maxim, de la 1.000 de lei la 100.000 de lei”, adaugă experții Deloitte.
„Pentru a spori nivelul de protecție a consumatorilor și a le oferi acestora acces la informații corecte și complete cu privire la produsele căutate, autoritățile europene au demarat, în 2018, inițiativa „New deal for consumers”, care cuprindea o serie de directive aplicabile în materia protecției consumatorilor. Dintre acestea, Directiva Omnibus este cea mai importantă, întrucât aduce schimbări semnificative pentru aproape toți operatorii economici care oferă produse sau servicii consumatorilor, mai ales în domeniul online”, scriu Silvia Axinescu, Senior Managing Associate, Andreea Zaharia, Managing Associate, și Ana Galgoțiu-Săraru, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
„Noua reglementare introduce, în domeniul protecției consumatorilor, posibilitatea aplicării de sancțiuni calculate pe baza cifrei de afaceri. Astfel, potrivit noilor reglementări, dacă o anumită practică afectează consumatorii din mai multe state membre ale UE, sancțiunile aplicabile vor fi cuprinse între 0,1% și 4% din cifra de afaceri anuală a profesionistului în cauză, realizată în anul financiar anterior sancționării, pe teritoriul României. Procesul verbal prin care profesionistul a fost sancționat va putea fi atacat cu o plângere contravențională, conform Ordonanței Guvernului 2/2001. Spre deosebire de regimul comun al contravențiilor, noile reglementări introduc un termen de trei ani pentru constatarea și sancționarea faptelor”, continuă aceștia.
De asemenea, Ordonanța de Urgență 58/2022, introduce și conceptul de cazier comercial, o fișă de evidență prin intermediul căreia Autoritatea națională pentru Protecția Consumatorilor consemnează fapte și sancțiuni aplicate operatorilor economici.
Printre modificările importante aduse de Ordonanța care transpune în legea locală Directiva Omnibus, este și cea care se referă la clauzele abuzive, mai precis la acțiunea de constatare a acestora, care devine imprescriptibilă prin derogare de la normele cuprinse în Codul civil ce guvernează prescripția. Mai mult, instanțele de judecată vor avea obligația de a desemna din oficiu caracterul abuziv al unei clauze contractuale și să nu o aplice dacă se dovedește că aceasta este abuzivă. Excepție de la această regulă sunt cazurile în care însuși consumatorul se opune și solicită aplicarea clauzei.
Tot în domeniul clauzelor abuzive, ordonanța stabilește că instanța de executare poate examina, în cadrul contestației la executare, caracterul abuziv al unei clauze cuprinse în contractul încheiat între profesionist și consumator. În această situație, contestația la executare este imprescriptibilă. Pragul minim al amenzii contravenționale aplicabile în cazul încălcării interdicției de a stipula clauze abuzive în contractele cu consumatorii se majorează de la 200 de lei la 20.000 de lei, iar pragul maxim, de la 1.000 de lei la 100.000 de lei”, adaugă experții Deloitte.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall