EY România: Importatorii europeni obligați să realizeze activități de “due diligence” pentru achizițiile de mărfuri rusești

Data publicarii: 02-08-2022 | Economie
Mare parte din mărfurile importate din Rusia sau cu origine rusă sunt în prezent supuse unor restricții iar intrarea lor pe piața Uniunii Europene este interzisă. Există însă și excepții de la această regulă, și anume mărfuri care chiar dacă provin din Rusia, pot fi importate în continuare, precum semifabricatele sau materiile prime pentru industria siderurgică. Prin consultarea bazei de date TARIC, pornind de la codul tarifar din Nomenclatura Combinată, importatorii pot identifica însă cu ușurință atât restricțiile cât și excepțiile aplicabile importurilor de mărfuri de proveniență rusească.

„Restricțiile impuse de Uniunea Europeană nu se opresc doar la nivel de produs (a mărfurilor comercializate), ele se extind și asupra entităților juridice care comercializează respectivele mărfuri”, scriu Mihai Petre, Director, Consultanță Comerț Internațional, EY România și Cosmin Dincă, Manager, Comerţ Internaţional, EY România.

„Cu alte cuvinte, chiar dacă anumite mărfuri de origine rusă ar putea fi importate ca atare pe motiv că importul de acest tip de marfă este permis ca regulă generală, conform bazei de date TARIC, putem fi puși în situația unei interdicții la import pe motiv că entitatea care le comercializează face, la rândul ei, obiectul sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană. În aceste cazuri, operatorii economici importatori trebuie să se asigure că nu încalcă prevederile regulamentelor UE prin care au fost stabilite sancțiuni adiționale (de ex. înghețarea fondurilor și a resurselor economice aparținând persoanelor/companiilor aflate pe listele de restricții)”, adaugă cei doi specialiști EY.

Pentru ca cei care își doresc să importe bunuri rusești să se asigure că respectă obligațiile privind măsurile restrictive valabile în Uniunea Europeană, Comisia Europeană recomandă realizarea de activități de due diligence. Este recomandat să o facă însă nu doar la începutul colaborării cu un partener comercial ci mai ales pe toată durata acestei colaborări. A fost lăsat la latitudinea agenților economici felul în care aceste activități se vor realiza. Importatorii sunt astfel nevoiți să colecteze informații cu caracter fiscal, juridic și financiar în legătură cu partenerii lor de afaceri înainte de a efectua importuri astfel încât să se asigure că aceștia nu apar pe lista sancțiunilor internaționale în vigoare.

Prin urmare, importatorii sunt expuși la riscuri chiar dacă au în vedere mărfuri rusești care sunt încă permise pe piața comunitară. România, spre exemplu, pedepsește nerespectarea sancțiunilor cu confiscarea bunurilor și o amendă cuprinsă între 10.000 și 30.000 de lei. Autoritățile pot de asemenea aplica și sancțiuni complementare, după caz, precum suspendarea activității companiei pe o perioadă de minim 1 lună și maxim 6 luni.

„În concluzie, pentru a evita amenzile și aplicarea de sancțiuni nedorite, importatorii trebuie să investească timp și resurse suplimentare în aceste verificări de tip “due dilligence”. Fără cunoștințele și tehnica necesară, pentru companiile importatoare, este foarte dificil să identifice proprietarii furnizorilor pentru a verifica dacă vreunii dintre aceștia au fost sancționați. Echipa de consultanță dedicată comerțului internațional a EY România a asistat cu succes societăți din România care să gestioneze importul de mărfuri în astfel de situații. S-a putut evita, astfel, aplicarea de contravenții nedorite sau suspendarea activității acestora”, conchid Mihai Petre și Cosmin Dincă.