Sondaj EY România - Controalele fiscale – unde se termină normalitatea și unde începe abuzul?
Data publicarii: 14-11-2022 | EconomiePotrivit unui sondaj realizat de EY România despre controalele fiscale, aproximativ 70% dintre români se plâng de volumul mare de documente pe care inspectorii fiscali le solicită. De asemenea, 57% consideră că acestea nu sunt analizate cu atenția necesară.
La acest sondaj au participat reprezentanți ai firmelor din toate domeniile de activitate dintre care 75% mari contribuabili, 15% contribuabili mijlocii și 10% contribuabili mici. Tema aleasă de reprezentanții EY nu e deloc surprinzătoare, majoritatea contribuabililor considerând aceste controale drept adevărate sperietori. Sondajul și-a propus de aceea să identifice aspectele care crează cele mai multe probleme și nemulțumiri din timpul controalelor fiscale. Care sunt elementele care îi stresează cel mai mult pe contribuabili? Care sunt viciile de procedură care au condus la scăderea încrederii acestora în buna credință a inspectorilor fiscali?
Una dintre cele mai mari probleme este legată astfel de nerespectarea termenului de preaviz. Potrivit studiului EY România, în aproape 20% din cazuri, acest termen nu a fost respectat, lucru care crează aproape instant animozități între contribuabili și autoritățile de control.
O altă problemă semnalată de aproape 40% dintre respondenți este reaua credință din partea autorităților. Sunt semnalate aici controalele din luna decembrie a oricărui an, controale care nu au de altfel niciun scop concret și care se încheie cu o nouă programare în luna ianuarie, doar pentru a nu se prescrie drepturile de creanțe fiscale pentru o anumită perioadă.
De asemenea, 24% dintre respondenți au semnalat faptul că inspectorii fiscali nu au ținut cont de rezultatele controalelor anterioare și nici nu au argumentat de ce fac acest lucru în condițiile în care Codul de Procedură Fiscală îi obligă să o facă.
Nu în ultimul rând, un procent de 70% dintre contribuabili se plâng de volumul de documente solicitat de către autorități, documente care li se pare, pe de altă parte, că nu sunt analizate cu atenția necesară.
„Este evident că ceva trebuie să se schimbe radical în sistemul de control din România, ca mentalitate și unghi de abordare a contribuabilului de către autoritățile române, la care să se adauge componenta de prevenție, educație și sfat, pentru ca acesta să știe, pe viitor, cum să se conformeze regulilor fiscale.
Exemple ca Germania, UK, țările nordice, dar și SUA, unde contribuabilul este mai întâi înștiințat cu privire la control și cum să se pregătească, lăsându-i-se la dispoziție un timp suficient de mare, încât să fie la zi cu absolut tot în momentul în care inspectorii ajung la ușa lor, ar trebui să fie modele de urmat și în România. Aceasta pare a fi totuși și intenția autorităților române care recent au lansat în spațiul public un proiect de modificare a Codului de procedură fiscală ce conține asemenea propuneri. Așteptăm cu interes forma finală a acestora și, bineînțeles, intrarea în vigoare”, a declarat Alex Slujitoru, Avocat în cadrul Băncilă, Diaconu și Asociații.
La acest sondaj au participat reprezentanți ai firmelor din toate domeniile de activitate dintre care 75% mari contribuabili, 15% contribuabili mijlocii și 10% contribuabili mici. Tema aleasă de reprezentanții EY nu e deloc surprinzătoare, majoritatea contribuabililor considerând aceste controale drept adevărate sperietori. Sondajul și-a propus de aceea să identifice aspectele care crează cele mai multe probleme și nemulțumiri din timpul controalelor fiscale. Care sunt elementele care îi stresează cel mai mult pe contribuabili? Care sunt viciile de procedură care au condus la scăderea încrederii acestora în buna credință a inspectorilor fiscali?
Una dintre cele mai mari probleme este legată astfel de nerespectarea termenului de preaviz. Potrivit studiului EY România, în aproape 20% din cazuri, acest termen nu a fost respectat, lucru care crează aproape instant animozități între contribuabili și autoritățile de control.
O altă problemă semnalată de aproape 40% dintre respondenți este reaua credință din partea autorităților. Sunt semnalate aici controalele din luna decembrie a oricărui an, controale care nu au de altfel niciun scop concret și care se încheie cu o nouă programare în luna ianuarie, doar pentru a nu se prescrie drepturile de creanțe fiscale pentru o anumită perioadă.
De asemenea, 24% dintre respondenți au semnalat faptul că inspectorii fiscali nu au ținut cont de rezultatele controalelor anterioare și nici nu au argumentat de ce fac acest lucru în condițiile în care Codul de Procedură Fiscală îi obligă să o facă.
Nu în ultimul rând, un procent de 70% dintre contribuabili se plâng de volumul de documente solicitat de către autorități, documente care li se pare, pe de altă parte, că nu sunt analizate cu atenția necesară.
„Este evident că ceva trebuie să se schimbe radical în sistemul de control din România, ca mentalitate și unghi de abordare a contribuabilului de către autoritățile române, la care să se adauge componenta de prevenție, educație și sfat, pentru ca acesta să știe, pe viitor, cum să se conformeze regulilor fiscale.
Exemple ca Germania, UK, țările nordice, dar și SUA, unde contribuabilul este mai întâi înștiințat cu privire la control și cum să se pregătească, lăsându-i-se la dispoziție un timp suficient de mare, încât să fie la zi cu absolut tot în momentul în care inspectorii ajung la ușa lor, ar trebui să fie modele de urmat și în România. Aceasta pare a fi totuși și intenția autorităților române care recent au lansat în spațiul public un proiect de modificare a Codului de procedură fiscală ce conține asemenea propuneri. Așteptăm cu interes forma finală a acestora și, bineînțeles, intrarea în vigoare”, a declarat Alex Slujitoru, Avocat în cadrul Băncilă, Diaconu și Asociații.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare