Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
Data publicarii: 10-01-2023 | Finante-BanciPotrivit celui mai recent sondaj Future Consumer Index realizat de experții EY România la începutul ultimei luni a anului trecut, românii au cheltuit în 2022 mai puțin pe produse alimentare, reducând în același timp și sumele economisite sau investite. Sondajul EY a vizat percepția românilor cu privire la contextul economic actual comparativ cu anii trecuți și mai ales schimbările în obiceiurile de consum, în măsura în care acestea au avut loc.
COntextul economic nu este deloc unul pozitiv, de aici și modificările, de altfel așteptate, în obiceiurile de consum: creșterea prețurilor la energie, combustibili, încetinirea ritmului de creștere economică, inflația din ce în ce mai mare la toate celelalte produse din coșul de bază al unei persoane/familii.
„Îngrijorările şi presiunile cauzate de pandemie au fost înlocuite în 2022 cu cele legate de războiul din Ucraina, ceea ce, inevitabil, a afectat comportamentul consumatorilor. Am văzut mai multe schimbări, între care: limitarea unor cheltuieli - precum cele alocate divertismentului, reducerea sumelor economisite şi a investițiilor sau a celor dedicate educației şi pregătirii profesionale” spune Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.
Sondajul amintit mai sus a fost alcătuit dintr-o serie de întrebări, majoritatea dintre acestea încercând să identifice aspectele care îi preocupă cel mai tare pe consumatori români și atitudinea pe care aceștia o au față de noile tendințe precum sustenabilitatea sau responsabilitatea companiilor față de societatea civilă/mediu.
Comparativ cu anii anteriori, studiul EY a identificat un aspect interesant și anume preocuparea crescută pentru viitorul financiar personal și al familiei, preocupare care se întrevede foarte clar prin cuantumul sumelor alocate, pe diferite categorii, în următoarele șase luni.
Potrivit sondajului, 74% consumatorii români vor aloca cele mai mari sume (între 500 și 1000 de lei) cheltuielilor cu produsele alimentare, procent în scădere față de anii anteriori, când acesta urca până la 80%. De asemenea, 59% (la final de 2022 față de 68% în 2021) intenționează să aloce fonduri pentru economii și/sau investiții în vreme ce 27% (față de 34% în 2021) o vor face pentru a se educa sau forma. Dintre aspectele care produc un efect asupra procesului de cumpărare, pe primul loc a fost menționată creșterea galopantă a prețurilor – 22%, urmată de creșterea prețurilor la energie electrică și gaz – 19% și stagnarea salariilor și creșterea inflației – 18%.
„Aşa cum relevă rezultatele sondajului EY, inflaţia record este, firesc, principala îngrijorare a românilor, motiv pentru care măririle salariale nu au fost percepute ca fiind suficiente pentru a echilibra efectele creşterii accelerate a preţurilor din mai multe segmente importante în materie de consum - alimente, energie, combustibil şi altele”, spune Georgiana Iancu.
COntextul economic nu este deloc unul pozitiv, de aici și modificările, de altfel așteptate, în obiceiurile de consum: creșterea prețurilor la energie, combustibili, încetinirea ritmului de creștere economică, inflația din ce în ce mai mare la toate celelalte produse din coșul de bază al unei persoane/familii.
„Îngrijorările şi presiunile cauzate de pandemie au fost înlocuite în 2022 cu cele legate de războiul din Ucraina, ceea ce, inevitabil, a afectat comportamentul consumatorilor. Am văzut mai multe schimbări, între care: limitarea unor cheltuieli - precum cele alocate divertismentului, reducerea sumelor economisite şi a investițiilor sau a celor dedicate educației şi pregătirii profesionale” spune Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.
Sondajul amintit mai sus a fost alcătuit dintr-o serie de întrebări, majoritatea dintre acestea încercând să identifice aspectele care îi preocupă cel mai tare pe consumatori români și atitudinea pe care aceștia o au față de noile tendințe precum sustenabilitatea sau responsabilitatea companiilor față de societatea civilă/mediu.
Comparativ cu anii anteriori, studiul EY a identificat un aspect interesant și anume preocuparea crescută pentru viitorul financiar personal și al familiei, preocupare care se întrevede foarte clar prin cuantumul sumelor alocate, pe diferite categorii, în următoarele șase luni.
Potrivit sondajului, 74% consumatorii români vor aloca cele mai mari sume (între 500 și 1000 de lei) cheltuielilor cu produsele alimentare, procent în scădere față de anii anteriori, când acesta urca până la 80%. De asemenea, 59% (la final de 2022 față de 68% în 2021) intenționează să aloce fonduri pentru economii și/sau investiții în vreme ce 27% (față de 34% în 2021) o vor face pentru a se educa sau forma. Dintre aspectele care produc un efect asupra procesului de cumpărare, pe primul loc a fost menționată creșterea galopantă a prețurilor – 22%, urmată de creșterea prețurilor la energie electrică și gaz – 19% și stagnarea salariilor și creșterea inflației – 18%.
„Aşa cum relevă rezultatele sondajului EY, inflaţia record este, firesc, principala îngrijorare a românilor, motiv pentru care măririle salariale nu au fost percepute ca fiind suficiente pentru a echilibra efectele creşterii accelerate a preţurilor din mai multe segmente importante în materie de consum - alimente, energie, combustibil şi altele”, spune Georgiana Iancu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Black Friday: Românii sunt pregătiți să profite de oferte, dar trebuie să fie atenți și la tentativele de fraudă
- EY Law România: Prima înregistrare din oficiu a unui sediu permanent din industria farmaceutică anulată definitiv de instanța de judecată
- Sondaj eJobs: 7 din 10 români trec printr-o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Problemele financiare și cele legate de job îi apasă cel mai mult
- EY România - Sistemul garanție-returnare a apărut din necesitatea identificării unor soluții de optimizare a gestionării ambalajelor primare nereutilizabile
- EY a asistat MidEuropa în vânzarea lanțului de supermarketuri Profi către Ahold Delhaize
- Studiu EY: Piața globală a ofertelor publice inițiale: apetitul investitorilor se mută de la creștere la valoare, pe fondul unei lichidități mai restrânse
- 21.000 de joburi noi au fost scoase în piață de start-up-uri și companiile mici, cu cel mult 50 de angajați, în această toamnă
- Opinie Deloitte: Directiva europeana privind impozitul minim pe profit - o schimbare majora in fiscalitatea internationala si impactul sau in Romania
- Opinie Deloitte: Facturarea electronica generalizata, la un pas de implementare. Cand dispare factura pe hartie?
- Studiu EY: Scade încrederea liderilor din domeniul securității cibernetice în sistemele de apărare ale organizației, iar costurile cresc
- Impactul IRCC după creşterea de 0,02% în ratele creditelor
- EY România: România se aliniază legislației europene și raportările bancare pentru persoanele fizice cu venituri mari au devenit realitate
- Sondaj eJobs: 4 din 10 angajați sunt nemulțumiți de salariu. La fel de mulți cred că o discuție cu managerul pe acest subiect le-ar putea aduce o majorare de maximum 10%
- Studiu EY: Salarizarea, bunăstarea și flexibilitatea atrag tensiuni la locul de muncă și mai mult de o treime dintre angajați sunt susceptibili să demisioneze
- Cushman & Wakefield Echinox, piata investitiilor imobiliare: Numarul proprietatilor vandute a crescut in S1 2023, insa valoarea medie a unei tranzactii s-a redus la jumatate