Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
Data publicarii: 10-01-2023 | Finante-BanciPotrivit celui mai recent sondaj Future Consumer Index realizat de experții EY România la începutul ultimei luni a anului trecut, românii au cheltuit în 2022 mai puțin pe produse alimentare, reducând în același timp și sumele economisite sau investite. Sondajul EY a vizat percepția românilor cu privire la contextul economic actual comparativ cu anii trecuți și mai ales schimbările în obiceiurile de consum, în măsura în care acestea au avut loc.
COntextul economic nu este deloc unul pozitiv, de aici și modificările, de altfel așteptate, în obiceiurile de consum: creșterea prețurilor la energie, combustibili, încetinirea ritmului de creștere economică, inflația din ce în ce mai mare la toate celelalte produse din coșul de bază al unei persoane/familii.
„Îngrijorările şi presiunile cauzate de pandemie au fost înlocuite în 2022 cu cele legate de războiul din Ucraina, ceea ce, inevitabil, a afectat comportamentul consumatorilor. Am văzut mai multe schimbări, între care: limitarea unor cheltuieli - precum cele alocate divertismentului, reducerea sumelor economisite şi a investițiilor sau a celor dedicate educației şi pregătirii profesionale” spune Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.
Sondajul amintit mai sus a fost alcătuit dintr-o serie de întrebări, majoritatea dintre acestea încercând să identifice aspectele care îi preocupă cel mai tare pe consumatori români și atitudinea pe care aceștia o au față de noile tendințe precum sustenabilitatea sau responsabilitatea companiilor față de societatea civilă/mediu.
Comparativ cu anii anteriori, studiul EY a identificat un aspect interesant și anume preocuparea crescută pentru viitorul financiar personal și al familiei, preocupare care se întrevede foarte clar prin cuantumul sumelor alocate, pe diferite categorii, în următoarele șase luni.
Potrivit sondajului, 74% consumatorii români vor aloca cele mai mari sume (între 500 și 1000 de lei) cheltuielilor cu produsele alimentare, procent în scădere față de anii anteriori, când acesta urca până la 80%. De asemenea, 59% (la final de 2022 față de 68% în 2021) intenționează să aloce fonduri pentru economii și/sau investiții în vreme ce 27% (față de 34% în 2021) o vor face pentru a se educa sau forma. Dintre aspectele care produc un efect asupra procesului de cumpărare, pe primul loc a fost menționată creșterea galopantă a prețurilor – 22%, urmată de creșterea prețurilor la energie electrică și gaz – 19% și stagnarea salariilor și creșterea inflației – 18%.
„Aşa cum relevă rezultatele sondajului EY, inflaţia record este, firesc, principala îngrijorare a românilor, motiv pentru care măririle salariale nu au fost percepute ca fiind suficiente pentru a echilibra efectele creşterii accelerate a preţurilor din mai multe segmente importante în materie de consum - alimente, energie, combustibil şi altele”, spune Georgiana Iancu.
COntextul economic nu este deloc unul pozitiv, de aici și modificările, de altfel așteptate, în obiceiurile de consum: creșterea prețurilor la energie, combustibili, încetinirea ritmului de creștere economică, inflația din ce în ce mai mare la toate celelalte produse din coșul de bază al unei persoane/familii.
„Îngrijorările şi presiunile cauzate de pandemie au fost înlocuite în 2022 cu cele legate de războiul din Ucraina, ceea ce, inevitabil, a afectat comportamentul consumatorilor. Am văzut mai multe schimbări, între care: limitarea unor cheltuieli - precum cele alocate divertismentului, reducerea sumelor economisite şi a investițiilor sau a celor dedicate educației şi pregătirii profesionale” spune Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.
Sondajul amintit mai sus a fost alcătuit dintr-o serie de întrebări, majoritatea dintre acestea încercând să identifice aspectele care îi preocupă cel mai tare pe consumatori români și atitudinea pe care aceștia o au față de noile tendințe precum sustenabilitatea sau responsabilitatea companiilor față de societatea civilă/mediu.
Comparativ cu anii anteriori, studiul EY a identificat un aspect interesant și anume preocuparea crescută pentru viitorul financiar personal și al familiei, preocupare care se întrevede foarte clar prin cuantumul sumelor alocate, pe diferite categorii, în următoarele șase luni.
Potrivit sondajului, 74% consumatorii români vor aloca cele mai mari sume (între 500 și 1000 de lei) cheltuielilor cu produsele alimentare, procent în scădere față de anii anteriori, când acesta urca până la 80%. De asemenea, 59% (la final de 2022 față de 68% în 2021) intenționează să aloce fonduri pentru economii și/sau investiții în vreme ce 27% (față de 34% în 2021) o vor face pentru a se educa sau forma. Dintre aspectele care produc un efect asupra procesului de cumpărare, pe primul loc a fost menționată creșterea galopantă a prețurilor – 22%, urmată de creșterea prețurilor la energie electrică și gaz – 19% și stagnarea salariilor și creșterea inflației – 18%.
„Aşa cum relevă rezultatele sondajului EY, inflaţia record este, firesc, principala îngrijorare a românilor, motiv pentru care măririle salariale nu au fost percepute ca fiind suficiente pentru a echilibra efectele creşterii accelerate a preţurilor din mai multe segmente importante în materie de consum - alimente, energie, combustibil şi altele”, spune Georgiana Iancu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Opinie Deloitte: O noua incercare de fiscalizare a bacsisurilor – cum va functiona de data aceasta?
- Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Noile reguli in materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectiva
- Studiu EY: Lipsa de reacție la creșterea costului vieții este un risc major pentru industria telecom
- Studiu EY - Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice și sustenabilitate - Companiile și investitorii sunt în dezacord în privința eforturilor de sustenabilitate
- EY România - Importurile de materii prime pentru producția sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată - punct de vedere
- Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?
- eJobs: Care au fost cele mai căutate profiluri de candidați în 2022
- Undelucram.ro, cea mai mare comunitate pentru angajați din România, vizează 400.000 de euro pe SeedBlink pentru a continua extinderea regională și dezvoltarea tehnologiei AI
- Aspecte practice cu privire la redirecționarea impozitului pe profit sau al microintreprinderilor
- EY România - Iulia Bratu, Partener - Piața globală a IPO-urilor a trecut de la recorduri, la o scădere drastică - comunicat de presă
- Studiu Deloitte: cheltuielile de sarbatori se mentin, in acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar daca 73% dintre cumparatori se asteapta la scumpiri, iar 37% au o situatie financiara mai precara
- Studiu Deloitte: companiile din majoritatea sectoarelor directioneaza mai mult de jumatate din bugetul de marketing catre activitati din mediul digital
- Bringo, cel mai nou chirias al cladirii Eminescu Offices dezvoltat de Akcent Development
- EY România: Indemnizațiile membrilor CA, directorilor și administratorilor impozitate ca salarii ori ca activitate cu TVA? - punct de vedere
- Genesis Property: Relatiile bune cu colegii, al doilea cel mai important motiv pentru a ramane conectat la job