Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
Data publicarii: 10-01-2023 | Finante-BanciPotrivit celui mai recent sondaj Future Consumer Index realizat de experții EY România la începutul ultimei luni a anului trecut, românii au cheltuit în 2022 mai puțin pe produse alimentare, reducând în același timp și sumele economisite sau investite. Sondajul EY a vizat percepția românilor cu privire la contextul economic actual comparativ cu anii trecuți și mai ales schimbările în obiceiurile de consum, în măsura în care acestea au avut loc.
COntextul economic nu este deloc unul pozitiv, de aici și modificările, de altfel așteptate, în obiceiurile de consum: creșterea prețurilor la energie, combustibili, încetinirea ritmului de creștere economică, inflația din ce în ce mai mare la toate celelalte produse din coșul de bază al unei persoane/familii.
„Îngrijorările şi presiunile cauzate de pandemie au fost înlocuite în 2022 cu cele legate de războiul din Ucraina, ceea ce, inevitabil, a afectat comportamentul consumatorilor. Am văzut mai multe schimbări, între care: limitarea unor cheltuieli - precum cele alocate divertismentului, reducerea sumelor economisite şi a investițiilor sau a celor dedicate educației şi pregătirii profesionale” spune Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.
Sondajul amintit mai sus a fost alcătuit dintr-o serie de întrebări, majoritatea dintre acestea încercând să identifice aspectele care îi preocupă cel mai tare pe consumatori români și atitudinea pe care aceștia o au față de noile tendințe precum sustenabilitatea sau responsabilitatea companiilor față de societatea civilă/mediu.
Comparativ cu anii anteriori, studiul EY a identificat un aspect interesant și anume preocuparea crescută pentru viitorul financiar personal și al familiei, preocupare care se întrevede foarte clar prin cuantumul sumelor alocate, pe diferite categorii, în următoarele șase luni.
Potrivit sondajului, 74% consumatorii români vor aloca cele mai mari sume (între 500 și 1000 de lei) cheltuielilor cu produsele alimentare, procent în scădere față de anii anteriori, când acesta urca până la 80%. De asemenea, 59% (la final de 2022 față de 68% în 2021) intenționează să aloce fonduri pentru economii și/sau investiții în vreme ce 27% (față de 34% în 2021) o vor face pentru a se educa sau forma. Dintre aspectele care produc un efect asupra procesului de cumpărare, pe primul loc a fost menționată creșterea galopantă a prețurilor – 22%, urmată de creșterea prețurilor la energie electrică și gaz – 19% și stagnarea salariilor și creșterea inflației – 18%.
„Aşa cum relevă rezultatele sondajului EY, inflaţia record este, firesc, principala îngrijorare a românilor, motiv pentru care măririle salariale nu au fost percepute ca fiind suficiente pentru a echilibra efectele creşterii accelerate a preţurilor din mai multe segmente importante în materie de consum - alimente, energie, combustibil şi altele”, spune Georgiana Iancu.
COntextul economic nu este deloc unul pozitiv, de aici și modificările, de altfel așteptate, în obiceiurile de consum: creșterea prețurilor la energie, combustibili, încetinirea ritmului de creștere economică, inflația din ce în ce mai mare la toate celelalte produse din coșul de bază al unei persoane/familii.
„Îngrijorările şi presiunile cauzate de pandemie au fost înlocuite în 2022 cu cele legate de războiul din Ucraina, ceea ce, inevitabil, a afectat comportamentul consumatorilor. Am văzut mai multe schimbări, între care: limitarea unor cheltuieli - precum cele alocate divertismentului, reducerea sumelor economisite şi a investițiilor sau a celor dedicate educației şi pregătirii profesionale” spune Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.
Sondajul amintit mai sus a fost alcătuit dintr-o serie de întrebări, majoritatea dintre acestea încercând să identifice aspectele care îi preocupă cel mai tare pe consumatori români și atitudinea pe care aceștia o au față de noile tendințe precum sustenabilitatea sau responsabilitatea companiilor față de societatea civilă/mediu.
Comparativ cu anii anteriori, studiul EY a identificat un aspect interesant și anume preocuparea crescută pentru viitorul financiar personal și al familiei, preocupare care se întrevede foarte clar prin cuantumul sumelor alocate, pe diferite categorii, în următoarele șase luni.
Potrivit sondajului, 74% consumatorii români vor aloca cele mai mari sume (între 500 și 1000 de lei) cheltuielilor cu produsele alimentare, procent în scădere față de anii anteriori, când acesta urca până la 80%. De asemenea, 59% (la final de 2022 față de 68% în 2021) intenționează să aloce fonduri pentru economii și/sau investiții în vreme ce 27% (față de 34% în 2021) o vor face pentru a se educa sau forma. Dintre aspectele care produc un efect asupra procesului de cumpărare, pe primul loc a fost menționată creșterea galopantă a prețurilor – 22%, urmată de creșterea prețurilor la energie electrică și gaz – 19% și stagnarea salariilor și creșterea inflației – 18%.
„Aşa cum relevă rezultatele sondajului EY, inflaţia record este, firesc, principala îngrijorare a românilor, motiv pentru care măririle salariale nu au fost percepute ca fiind suficiente pentru a echilibra efectele creşterii accelerate a preţurilor din mai multe segmente importante în materie de consum - alimente, energie, combustibil şi altele”, spune Georgiana Iancu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare
- BNR a decis să mențină rata dobânzii de politică monetară la 7,00% pe an
- Proiectul GirlPower Network: Transformarea Educației în Mediul Rural Românesc
- Opinie Deloitte: Sanctiunile aplicabile in cazul neconformarii la sistemul de raportare RO e-Factura
- NN Romania o numeste pe Eszter Martin in rolul de Chief HR Officer