Opinie Deloitte: Garantia pe ambalaj, tot mai aproape – ce obligatii au companiile din piata bauturilor?

Data publicarii: 23-02-2023 | Finante-Banci
Până la finalul acestui an, mai precis finalul lunii noiembrie, sistemul SGR, parteneriatul dintre mediul privat și statul român care are ca scop îmbunătățirea ratei de reciclare a deșeurilor de ambalaje, ar trebui să devină complet funcțional. Producătorii, importatorii și comercianții de băuturi care activează pe piața din România sunt obligați astfel ca până la această dată să respecte o serie de cerințe impuse de legislația în vigoare. Una dintre cele mai importante astfel de cerințe este evident și obligația de a se înregistra în baza de date a administratorului Sistemului de Garanție Returnare (SGR) până la data de 28 februarie 2023.

Acest sistem presupune plata de către consumator a unei garanții de 50 de bani pentru fiecare ambalaj aferent unei băuturi cumpărate și recuperarea acestei sume pe loc, deîndată ce recipientul este returnat la unul din punctele de returnare organizate de comercianți în cadrul magazinelor, fără ca acest proces să fie condiționat de prezentarea unui bon fiscal. De asemenea, cetățenii care vor returna ambalaje nu vor fi obligați să o facă în același loc din care au cumpărat băutura, aceștia având posibilitatea de a-și recupera garanția de la orice magazin.

Administratorul SGR va fi responsabil de buna funcționare a acestui proces. Acesta funcționează pe baza tarifului de administrare încasat de la cei care pun în vânzare băuturile. Garanția se va aplica atât pentru băuturile răcoritoare cât și pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, ape minerale, ape de băut, vinuri sau băuturi spirtoase. Astfel, garanția va fi plătită și răscumpărată pentru toate ambalajele de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu cu un volum cuprins între 0,1 și 3 litri.

Care sunt însă provocările cu care se vor confrunta companiile obligate să se înscrie în acest sistem?

„În primul rând, producătorul sau importatorul de produse din categoriile vizate trebuie să se înregistreze în baza de date a administratorului, până la data de 28 februarie 2023, ceea ce înseamnă că, până la acea data, va trebui să finalizeze documentația necesară în acest scop. Cei care nu se înregistrează riscă o amendă între 20.000 și 40.000 de lei și pierderea dreptului de a își vinde produsele pe piața din România. După înregistrare, compania va semna un contract cu administratorul SGR și va plăti un tarif de administrare stabilit de către acesta”, scrie Adrian Teampău, Director, Deloitte România.

„În paralel, compania în cauză va trebui să identifice și să marcheze produsele din gama sa în ambalaje SGR și să analizeze impactul financiar-contabil legat de plata garanției de 0,5 lei/ambalaj, ținând cont inclusiv de decalajul de timp dintre plata garanției, către SGR, și recuperarea acesteia. Nu în ultimul rând, toate entitățile implicate trebuie să păstreze o evidență privind ambalajele SGR și să își ajusteze fluxul operațional-logistic pentru aceste ambalaje. În consecință, demersul este lăudabil, dar presupune un efort administrativ important pentru companiile afectate, astfel că acestea trebuie să își pregătească cu atenție documentația necesară și să analizeze cu grijă impactul financiar și fiscal al întregii proceduri”, conchide acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro: