Opinie Deloitte: Controale fiscale la persoanele fizice care vand online produse cu plata ramburs – ce trebuie sa stie contribuabilii vizati?

Data publicarii: 21-04-2023 | Economie
La baza controalelor fiscale anunțate pentru perioada următoare la persoanele fizice care vând online cu plata ramburs se bazează pe informațiile colectate de la firmele de curierat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală în conformitate cu reglementările adoptate în anul 2022. Verificările vor fi realizate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală sub forma unor controale documentare.

În ultimii ani, vânzările online au intrat în atenția autorităților fiscale, acestea luând decizia de a adopta o serie de măsuri pentru monitorizarea acestora, dar și pentru a se determina gradul în care veniturile obținute din vânzările online nu sunt declarate, caz în care taxele și impozitele aferente nu sunt nici plătite către bugetul de stat.

Una dintre cele mai recente astfel de măsuri vizează direct comercianții care percep plata produselor ramburs. Astfel, în urma intrării în vigoare a Ordonanței 67/2022, codul de procedură fiscală s-a modificat în sensul în care furnizorii de servicii poștale și de curierat, sunt obligați să raporteze lunar către ANAF informații referitoare la livrările de colete cu plata ramburs.

Pe baza acestor informații, ANAF susține că din luna decembrie 2022 și până în prezent, au fost realizate peste 17 milioane de transporturi cu plata ramburs în valoare de peste 5 miliarde de lei. Pentru o parte din această sumă nu există însă raportări fiscale.

„Acesta este contextul în care reprezentanții DGAF au anunțat demararea unor noi controale la persoanele fizice care derulează astfel de operațiuni. Potrivit acestora, în prima fază sunt vizați cei cu venituri de peste 500.000 de lei (stabilite în baza datelor raportate de firmele de curierat), în cazul cărora va fi realizat un control documentar, la sediul autorității, finalizat cu o decizie de impunere. Cei cu venituri mai mici vor primi o notificare de conformare din partea ANAF, cu posibilitatea unui control ulterior”, scriu Monica Țariuc, Director, Global Employer Services, Deloitte România, și Cristiana Ionescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.

Inițiativa este de înțeles în contextul în care limitarea evaziunii fiscale are drept consecință și creșterea veniturilor la bugetul de stat dar și asigurarea unui mediu concurențial funcțional.

„Așadar, peroanele fizice care vând produse online cu plata ramburs trebuie să ia în calcul probabilitatea de a fi contactate de reprezentanții DGAF pentru verificarea respectării prevederilor fiscale pentru veniturile încasate. În cazul în care nu știu ce obligații le revin, pot contacta autoritățile pentru a încerca să obțină informații în acest scop, sau cel puțin pentru a reuși să demonstreze buna-credință în cazul unui control. În plus, contribuabilii trebuie să se informeze cu privire la drepturile pe care le au și să acționeze în consecință. Din momentul în care primește o notificare de la autorități prin care i se solicită documente și explicații referitoare la astfel de venituri, persoana vizată are la dispoziție 30 de zile să le transmită, însă acest termen poate fi prelungit de autorități la cererea motivată a contribuabilului.

De asemenea, trebuie precizat că decizia de impunere emisă fără audierea contribuabilului este nulă, cu excepția cazului în care acesta din urmă renunță la audiere. Nu în ultimul rând, contribuabilul trebuie să știe că are dreptul să conteste pe cale administrativă decizia de impunere, în termen de 45 de zile de la comunicarea acesteia.”, adaugă experții Deloitte.
Ultimele stiri pe BankNews.ro: