De Ziua Națională a Educației Financiare (11 Aprilie), Revolut și DNSC îi atenționează pe utilizatorii români în legătură cu riscul de fraude cibernetice
Data publicarii: 27-04-2023 | Finante-BanciLa 11 Aprilie, de Ziua Națională a Educației Financiare, Revolut a încercat să vină în sprijinul utilizatorilor săi, oferind o serie de sfaturi care să îi ajute în a identifica mai ușor și a înlătura riscurile de fraudă.
„ Scam-uri noi apar tot timpul, la nivel global. Important este să fim atenți și să fim pregătiți să identificăm orice activitate online care este suspectă. Mai nou, am remarcat că fraudatorii pretind că reprezintă companii precum furnizori de utilități, de servicii de curierat sau servicii poștale, bănci, dar nu numai - și trimit linkuri de phishing pentru a păcăli utilizatorii să-și divulge datele personale. Aceste mesaje par a fi reale și, uneori, iau forma sms-urilor, sunt trimise de pe numere de telefon care par veridice sau pot apărea chiar în fluxurile unor conversații anterioare.
Vrem să venim în sprijinul clienților noștri, să aibă încredere că fac alegerile corecte. Simplu - dacă primiți un apel suspect, un email, un sms raportați mesajul către compania de la care pretinde că provine informația. Dacă se întâmplă să fiți victima unui scam, raportați cazul la Poliție”, adaugă Aaron Elliott-Gross, Revolut Head of Financial Crime and Fraud.
Infractorii cibernetici invocă fel și fel de motive pentru a-i determina pe utilizatori să urmeze un link sau să sune la un număr de telefon necunoscut precum actualizarea informațiilor de contact sau deblocarea unui cont personal. Ofertele speciale fac și ele parte din arsenalul infractorilor care încearcă în acest fel să îi ademenească pe utilizatorii de aplicații financiar-bancare.
„Capcanele s-au diversificat în ultimii ani și cu ajutorul tehnologiei, care avansează într-un ritm alert. Atacatorii se pot folosi, de exemplu, de inteligența artificială pentru a pune bazele unor scenarii din ce în ce mai plauzibile prin care determină potențialele victime să ofere date sensibile, mai ales date financiare. Textele sunt din ce în ce mai corect scrise și adaptate în limba română, astfel că unul dintre indiciile prin care un utilizator putea detecta o tentativă de phishing – textul plin de greșeli în limba română - nu mai este suficient astăzi”, explică Mihai Rotariu, Manager Direcția Comunicare, Marketing și Media al Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC).
Ce recomandă experții Revolut?
Ei bine, unul dintre primele sfaturi este cel de a trata cu atenție orice link, SMS sau email primit de pe un cont de companie. Acesta nu trebuie accesat decât dacă sunteți siguri 100% că așteptați dintr-un motiv anume, să fiți contactați. De asemenea, trebuie să avem atenție sporită la mesajele care par autentice dar care ne cer să ne mutăm banii dintr-un cont în altul din „motive de siguranță”. Parolele și codurile unice emise de bănci nu ar trebuie comunicate nimănui.
„Modelul nostru de prevenire a fraudelor, bazat pe AI, este unul dintre cele mai avansate în domeniul digital banking-ului și nu doar că detectează anumite trend-uri în materie de scam-uri, aspecte greu de identificat de către utilizatori, dar și acumulează tot mai multe cunoștințe despre mecanismele de fraudă nou apărute. Cu toate acestea, sistemele noastre nu pot lua decizii în locul clienților și am întâlnit situații în care aceștia au ignorat avertismentele sistemelor automatizate și au făcut transferuri către infractori, devenind victimele acestora. De aceea, considerăm că educația și repetarea avertismentelor cât mai des vor ajuta la creșterea gradului de conștientizare a scam-urilor și fraudelor în rândul clienților, învățându-i cum să fie atenți și să se protejeze de astfel de activități rău-intenționate”, conchide Aaron Elliott-Gross.
„ Scam-uri noi apar tot timpul, la nivel global. Important este să fim atenți și să fim pregătiți să identificăm orice activitate online care este suspectă. Mai nou, am remarcat că fraudatorii pretind că reprezintă companii precum furnizori de utilități, de servicii de curierat sau servicii poștale, bănci, dar nu numai - și trimit linkuri de phishing pentru a păcăli utilizatorii să-și divulge datele personale. Aceste mesaje par a fi reale și, uneori, iau forma sms-urilor, sunt trimise de pe numere de telefon care par veridice sau pot apărea chiar în fluxurile unor conversații anterioare.
Vrem să venim în sprijinul clienților noștri, să aibă încredere că fac alegerile corecte. Simplu - dacă primiți un apel suspect, un email, un sms raportați mesajul către compania de la care pretinde că provine informația. Dacă se întâmplă să fiți victima unui scam, raportați cazul la Poliție”, adaugă Aaron Elliott-Gross, Revolut Head of Financial Crime and Fraud.
Infractorii cibernetici invocă fel și fel de motive pentru a-i determina pe utilizatori să urmeze un link sau să sune la un număr de telefon necunoscut precum actualizarea informațiilor de contact sau deblocarea unui cont personal. Ofertele speciale fac și ele parte din arsenalul infractorilor care încearcă în acest fel să îi ademenească pe utilizatorii de aplicații financiar-bancare.
„Capcanele s-au diversificat în ultimii ani și cu ajutorul tehnologiei, care avansează într-un ritm alert. Atacatorii se pot folosi, de exemplu, de inteligența artificială pentru a pune bazele unor scenarii din ce în ce mai plauzibile prin care determină potențialele victime să ofere date sensibile, mai ales date financiare. Textele sunt din ce în ce mai corect scrise și adaptate în limba română, astfel că unul dintre indiciile prin care un utilizator putea detecta o tentativă de phishing – textul plin de greșeli în limba română - nu mai este suficient astăzi”, explică Mihai Rotariu, Manager Direcția Comunicare, Marketing și Media al Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC).
Ce recomandă experții Revolut?
Ei bine, unul dintre primele sfaturi este cel de a trata cu atenție orice link, SMS sau email primit de pe un cont de companie. Acesta nu trebuie accesat decât dacă sunteți siguri 100% că așteptați dintr-un motiv anume, să fiți contactați. De asemenea, trebuie să avem atenție sporită la mesajele care par autentice dar care ne cer să ne mutăm banii dintr-un cont în altul din „motive de siguranță”. Parolele și codurile unice emise de bănci nu ar trebuie comunicate nimănui.
„Modelul nostru de prevenire a fraudelor, bazat pe AI, este unul dintre cele mai avansate în domeniul digital banking-ului și nu doar că detectează anumite trend-uri în materie de scam-uri, aspecte greu de identificat de către utilizatori, dar și acumulează tot mai multe cunoștințe despre mecanismele de fraudă nou apărute. Cu toate acestea, sistemele noastre nu pot lua decizii în locul clienților și am întâlnit situații în care aceștia au ignorat avertismentele sistemelor automatizate și au făcut transferuri către infractori, devenind victimele acestora. De aceea, considerăm că educația și repetarea avertismentelor cât mai des vor ajuta la creșterea gradului de conștientizare a scam-urilor și fraudelor în rândul clienților, învățându-i cum să fie atenți și să se protejeze de astfel de activități rău-intenționate”, conchide Aaron Elliott-Gross.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall