Studiu Deloitte: pretul produsului devine mai important pentru cumparatori decat marca. Forta de munca, inflatia si schimbarea comportamentului consumatorilor, provocarile anului 2023 pentru comercianti

Data publicarii: 27-04-2023 | Economie
Potrivit studiului Deloitte Retail Industry Outlook 2023, consumatorii vor acorda o importanță din ce în ce mai mare prețului produselor decât mărcii acestora, în acest an. Acest lucru se întâmplă ca urmare a presiunii crescânde pusă de inflație, prețurile la raft majorându-se semnificativ în ultima perioadă, pentru a compensa creșterea costurilor de producție. De asemenea, 70% dintre respondenți consideră că principala provocare a acestui an este gestionarea forței de muncă. Mai mult, aproape toți consideră că inflația va afecta profitabilitatea iar schimbarea comportamentului cumpărătorilor va avea consecințe directe asupra activității companiilor pe termen mediu.

Studiul amintit mai sus a fost realizat în Statele Unite pe baza unui sondaj la care au participat 50 de directori de companii de profil, persoane responsabile de deciziile strategice ale organizațiilor din care fac parte. 70% dintre aceștia reprezintă companii cu venituri anuale de peste 10 miliarde de dolari.

Lanțul de aprovizionare reprezintă de asemenea o altă îngrijorare, 70% dintre respondenți considerând că persistența deficiențelor la acest nivel va afecta creșterea companiilor din domeniul retail în anul 2023. Astfel, pentru a face față tuturor provocărilor, comercianții vor fi nevoiți să își îmbunătățească infrastructura de comerț online, serviciile de livrare și de retur dar și să își dezvolte serviciile de vânzări și prin intermediul rețelelor sociale.

CUmpărătorii online au și ei așteptări din ce în ce mai mari cu privire la livrarea comenzilor, 80% dintre comercianți anunțând investiții masive în modernizarea lanțurilor de aprovizionare și distribuție în acest an. Peste 60% dintre respondenți au încredere că vor avea capacitatea de a le oferi clienților lor o experiență cursivă de cumpărare.

„Comerțul online câștigă tot mai mult teren și în țările europene, inclusiv România. Creșterea a accelerat în perioada pandemiei și, deși ulterior s-a temperat ușor, marcând dorința cumpărătorilor de a reveni fizic în magazine, cele mai recente date arată că, de fapt, viitorul comerțului este online. Conform Eurostat, în 2022, 64% dintre cetățenii Uniunii Europene au cumpărat produse sau servicii online, cu 1% peste nivelul din 2021. Cei mai activi în această direcție sunt tinerii între 25 și 34 de ani (87% au cumpărat online în 2022).

În România, procentul celor care cumpără online este de doar 46% din cetățeni, dar țara noastră se află printre statele UE cu cea mai mare viteză de creștere înregistrată în ultimii zece ani. Așadar, comercianții trebuie să se adapteze la această tendință și să ofere clienților servicii complexe, asociate comerțului online (modalități mai atractive de prezentare a produselor, procesarea rapidă a comenzilor, retur eficient), dat fiind că, cel puțin în UE, cumpărătorii aleg tot mai des produse din alte state membre”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, și Liderul industriei de retail și bunuri de larg consum.