Cel mai bogat european
Data publicarii: 26-02-2007 | Afaceri
Nascut antreprenor
Kamprad s-a nascut in sudul Suediei, in 1926, si a crescut la ferma Elmtaryd, langa Agunnaryd - un mic sat. La o varsta frageda, a descoperit ca poate sa cumpere chibrituri in cantitati mari de la Stockholm si sa le vanda la un pret mic, dar cu profit bun. El a reinvestit profiturile si s-a extins la comertul cu peste, seminte, decoratii de Craciun, creioane si pixuri. La varsta de 17 ani, tatal lui Kamprad i-a dat o recompensa frumoasa pentru reusitele la scoala. Pe ce a cheltuit-o? A fondat IKEA.
Fondarea IKEA
Numele IKEA a fost format din initialele lui Kamprad (I.K.) si primele litere ale fermei si satului unde a crescut - Elmtaryd si Agunnaryd. A continuat sa-si extinda afacerea cu o varietate de bunuri, incluzand portofele, ceasuri, bijuterii si actiuni. Cand si-a perfectionat abilitatea de a discuta cu clientii individual, el si-a transformat afacerea intr-un fel de operatiune de schimb prin posta, contactand dubita locala care transporta laptele pentru a-si face livrarile.
"Cea mai mare greseala a vietii mele"
In perioada adolescentei, Kamprad a participat la cateva intalniri pro-naziste. Cand a fost descoperit in 1994, Kamprad a spus: "Aceasta este o parte a vietii mele pe care o regret nespus. Dupa cateva intalniri in cel mai pur stil nazist, am renuntat" Intr-o scrisoare catre angajati, intitulata : "Cea mai mare greseala a vietii mele", el a cerut iertare, si a dedicat 2 capitole acestui subiect in cartea sa din 1998, "Istoria IKEA". Intr-un interviu dupa publicarea cartii, el a declarat, "Acum am spus tot ce am putut. Poate cineva sa fie iertat pentru o asemenea prostie?"
Concentrarea atentiei pe mobila
In 1974, Kamprad a introdus produsele de mobilier in linia IKEA. Forta de munca locala pe care a folosit-o i-a permis costuri scazute. Mobila a fost un success si, in 1951, Kamprad a decis sa opreasca productia tuturor celorlalte bunuri si s-a axat pe mobila. In 1953, s-a deschis primul showroom IKEA, datorita presiunii competitionale. IKEA se gasea intr-un razboi al preturilor cu concurentul ei cel mai mare. Showroom-ul le-a permis oamenilor sa vada, sa atinga, sa simta, si sa se asigure de calitate inainte de a cumpara.
Concurenta a condus la inovare
IKEA a ajuns sa fie cunoscuta peste tot in lume datorita inovatiei si stilului. Aproape toate produsele IKEA sunt concepute pentru a fi ambalate intr-o forma cat mai mica, reducandu-se astfel costurile de livrare, minimizand daunele provocate de transport, marind capacitatea de stocare si facilitand sarcina cumparatorilor de a-si lua singuri produsele acasa, fara a necesita sa fie livrate. Insa adevaratul motiv pentru aceasta inovatie a fost presiunea competitorilor IKEA fata de furnizorii sai, concurenti care au boicotat IKEA, fortand-o sa produca singura.
Design atragator, functionalitate si calitate la un pret scazut
Viziunea lui Kamprad a fost forta ce a condus IKEA catre succes. IKEA angajeaza si in prezent proprii designeri, care au primit numeroase premii de-a lungul anilor. Kamprad crede ca IKEA exista nu doar pentru a imbunatati viata oamenilor, ci pentru a imbunatati insisi oamenii. Designul magazinelor (cu auto-servire) si usurinta asamblarii mobilei IKEA nu reprezinta doar simple masuri de reducere a costurilor, ci si facand parte din viziunea globala IKEA de a-si determina clientii sa fie independenti si implicati. De asemenea, aceasta viziune se regaseste si in reclamele si catalogul lor.
Integral in Wall-Street.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online